INFRAESTRUCTURA A LA PICOTA

El PSC només votarà a favor del tramvia de Glòries fins a Verdaguer

Els socialistes s'oposaran a la unió total conscients que no aconseguiria el mínim acord polític

Collboni reclama a Colau un estudi de dinamització comercial i ampliar voreres entre els passeigs de Gràcia i Sant Joan

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Van passant els dies i s’acosta la data (23 de març) en què els 41 regidors del ple de l’Ajuntament de Barcelona hauran de decidir el futur o no futur del tramvia. Quan falten menys de dues setmanes per a aquest debat, encara no es coneix el contingut de la proposició que defensarà el govern d’Ada Colau i que intentarà recollir un mínim de 21 vots per passar el tall. No hi ha gaires opcions, i de fet es redueixen a dues. Es pot defensar la unió per superfície a través de la Diagonal, de Francesc Macià a Glòries, o es pot apostar per un tram, de Glòries a Verdaguer, políticament, el més factible. Aquesta és precisament l’aposta del PSC i és la que el seu líder, Jaume Collboni, ha posat com a condició a la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, perquè els socialistes hi votin a favor. És, de fet, l’única proposta que per ara pot acabar seduint també Esquerra, el partit destinat a inclinar la balança cap a un costat o cap a l’altre de les vies.

No hi ha temps ni ganes de ficar-se allà on no el demanen. Perquè les eleccions són d’aquí poc més d’un any i perquè el tramvia que defensa Barcelona en Comú travessa una zona massa sensible. Per aquest motiu sembla guanyar punts aquesta alternativa menys arriscada. Els socialistes sempre s’han posicionat a favor del projecte en la seva totalitat, però són conscients que, si es busca una aprovació de màxims, el pla no sortirà del calaix on acumula pols des de la consulta promoguda el maig del 2010 per l’alcalde Jordi Hereu. Encara que per ser justos, el projecte està pendent des del 2004, quan es van posar en funcionament el Trambaix i el Trambesòs, i va quedar pendent de cosir aquest tros de 3,8 quilòmetres.

Vida comercial menys intensa

Per això el PSC apel·la a aquest tram menys delicat, de Glòries fins al passeig de Sant Joan, on el trànsit de la Diagonal llangueix i la vida comercial, que no vol dir veïnal, és menys intensa. El mateix Collboni ja ha informat Sanz que només votaran a favor d’aquest plantejament, i que s’oposaran a emprendre el traçat sencer. «Ja ho tornarem a plantejar en el següent mandat, però ara és el moment de defensar reptes realistes que tinguin opció de ser aprovats», assenyala el líder socialista. El PSC també ha posat com a condició «un pla de dinamització comercial i de revitalització econòmica des de Glòries fins al Cinc d’Ors i que s’elabori un estudi per ampliar les voreres des de Diagonal amb el passeig de Gràcia fins a Verdaguer».

Al programa d’ERC

És l’alternativa més realista, sobretot perquè el tram Glòries-Verdaguer apareix al mateix programa electoral amb què ERC es va presentar a les municipals del 2015. Concretament, a la pàgina 111 s’avança la intenció dels independentistes d’«iniciar de forma immediata l’estudi» d’aquest trajecte, d’1,7 quilòmetres.

Al tractar-se d’una promesa, poc marge de maniobra tindrà Alfred Bosch si finalment és aquesta la proposició que presenta Barcelona en Comú (no sembla que Ada Colau tingui cap altra alternativa). El més probable, si els republicans mantenen la seva negativa al pla, és que se segueixin escudant en el model de gestió que el regidor Jordi Coronas tantes vegades va brandar durant la comissió d’estudi de la unió del tramvia. A saber: segons Esquerra, no és acceptable que una empresa privada se segueixi lucrant amb l’explotació del servei, com ha succeït des del 2004 amb el Trambaix i el Trambesòs. És també una de les condicions que la CUP ha imposat (el control públic del Tram) perquè els seus tres regidors secundin el tramvia. El que s’ha descartat, per car, és el rescat de la concessió. 

Notícies relacionades

Colau ja sap que no pot comptar ni amb el PDECat ni amb el Partit Popular. Els dos grups municipals han apostat des del primer moment pel bus elèctric, en concret, per la línia D30 de la xarxa ortogonal que l’era Trias preveia però que va desaparèixer amb la victòria dels comuns. Per la seva part, Ciutadans no ha mostrat un rebuig frontal però sembla decantar-se també per l’autobús. Queda per definir, a més a més dels cinc sufragis d’Esquerra, el del regidor no adscrit Gerard Ardanuy, que va presidir la comissió municipal sobre la unió del tramvia. Amb el seu vot, els del PSC i els d’ERC, l’alcaldessa es plantaria en el mínim exigible (21) per tirar endavant el seu pla de fer arribar les vies fins al passeig de Sant Joan.

El tramvia de Glòries a Verdaguer tindria tres parades i faria el trajecte en prop de set minuts. Segons càlculs del consistori, es guanyarien prop de 18.300 usuaris diaris i permetria connectar el ferrocarril urbà amb la L2 (Monumental) i la L4 i L5 (Verdaguer). Les noves estacions s’ubicarien entre els carrers de Padilla i Lepant –a la zona de la plaça de toros–; Sicília i Nàpols, i entre Bailèn i Girona. L’obra tindria un cost de 75 milions d’euros, 44 d’ells per a la infraestructura del tramvia i 31 per a la urbanització. Aquesta setmana començarà a esfullar-se la margarida a la comissió d’Urbanisme i Mobilitat. La traca final sobre el futur, o no, del tramvia, el divendres 23 de març.