INFRAESTRUCTURA A LA PICOTA

ERC, Cs i la CUP s'escoren cap al 'no' al tramvia per la Diagonal

Esquerra i Ciutadans dubten que sigui prioritari i viren cap a la proposta de bus ortogonal

Un estudi defensa que unir el ferrocarril per l'avinguda pot salvar la vida a sis conductors

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La comissió municipal per estudiar la unió del tramvia manté intactes les trinxeres malgrat la pluja d’estudis i experts que han passat pel consistori per aportar el seu coneixement i la seva experiència. Ahir tocava parlar de l’anàlisi cost-benefici, però el debat de fons va ser el de sempre. Amb una novetat respecte a les anteriors reunions: els partits que semblaven dubtosos amb el projecte (ERC, Cs i la CUP) semblen estar escorant cap a la bancada del no.

En l’àmbit estrictament tècnic va aflorar una nova dada: la unió de les dues línies per la Diagonal podria evitar sis morts de conductors cada any. Sempre que es compleixin les previsions de reducció del vehicle privat (12.500 diaris). Només queda una sessió, la que versarà sobre l’impacte en l’àmbit metropolità, perquè la comissió aporti les seves conclusions.

 Per la sala Lluís Companys del consistori hauran passat una dotzena d’entesos, molts d’ells, eminències acadèmiques, que deuen estar poc acostumats que la seva audiència posi tant en dubte la seva feina. Perquè molt al marge dels estudis, fa la sensació que la política segueix manant en la discussió sobre el tramvia, amb dues posicions molt diferenciades: ferrocarril per l’avinguda o millores a la xarxa d’autobusos. El terme mitjà es va difuminant.

ERC, que fa uns mesos donava el seu suport a la connexió per la Diagonal (encara que poc després ho matisava), va portar a la comissió a un economista, Enric Llarch, que va tombar tots i cada un dels arguments municipals a favor de la unió del Trambesòs i el Trambaix per l’avinguda. Les seves tesis, de fet, són gairebé calcades a les defensades pel PDeCAT i, en bona part, pel PP. És a dir, res de vies i aposta per carrils bus més amples –«doble vial, si és necessari en alguns punts»– per desplegar la línia ortogonal de bus D30. «¿Per què no la provem?». 

CONNEXIÓ DE PERIFÈRIES/ El ponent va assegurar que les connexions entre «perifèries» s’han de fer «per la perifèria», i va alertar que els centres dels municipis que envolten la ciutat «es veuran afectats pel centre de Barcelona si hi ha una connexió directa». «No és ni prioritari ni desitjable», va resumir. 

Notícies relacionades

Precisament «prioritat» va ser una de les paraules que més van repetir els grups dubtosos, que són els que poden decantar la balança. Tant Esquerra com Ciutadans van flirtejar amb la possibilitat que el bus no sigui tan mala idea, apel·lant tant a la despesa com a l’escàs marge de maniobra d’una infraestructura com el tramvia. Fins i tot la CUP es va mostrar més distant que de costum al sostenir que la ciutat «té moltes carències que posen en qüestió la inversió del Tram». 

El convidat estrella del dia va ser David Rojas, investigador de l’Institut de Salut Global de Barcelona. Va assegurar que el canvi modal del cotxe al tramvia evitaria la mort de sis conductors, un estudi que una part de l’oposició també va posar en dubte.