INFRAESTRUCTURES

Adif reprèn les obres de l'estació de la Sagrera

Foment reprèn la construcció de la llosa sobre la qual se situarà la terminal de l'AVE i Rodalies, encara per definir

L'ajuntament demana "bon ritme" de treball i descarta que el projecte inclogui un gran centre comercial

cmontanyes41556836 sagrera180111170712 / JOAN PUIG

cmontanyes41556836 sagrera180111170712
cmontanyes41556873 sagrera180111170656

/

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Han hagut de passar gairebé quatre anys. Superat aquest temps en què res s’ha mogut a la zona, en què ni un sol operari ha aixecat ni una mica de pols, en què els veïns han escoltat promeses de tota mena i de tot arreu, l’estació de trens de la Sagrera torna a registrar activitat des d’aquest dimecres. Ha sigut, segons el gestor ferroviari Adif, una «fita rellevant en el compliment dels compromisos de Foment». Per a una obra que es va licitar el 2009. L’ajuntament celebra el retorn de les màquines, però demana «bon ritme per acabar com més aviat millor».

L’impuls al projecte, és just assenyalar-ho, no és poca cosa. Entre altres coses, perquè toca la peça més delicada i simbòlica de l’obra: la llosa sobre la qual es posarà la futura estació en què confluiran l’alta velocitat i els trens de Rodalies. A través d’una nota, Adif va assegurar que aquests treballs «impulsen de forma decidida la continuació tant de l’estructura com dels accessos de la infraestructura». Una afirmació així respon a l’acord a què van arribar el ministre Íñigo de la Serna i l’alcaldessa Ada Colau a l’abril, pel qual, a més de la terminal, Foment es comprometia a finalitzar el col·lector de Prim, la connexió de servei del qual es va reprendre fa sis mesos i està previst que s’acabi al juny.

LES DIMENSIONS

Si tot surt segons el que ara està previst, el Govern de torn podrà tallar la cinta de la Sagrera, del projecte sencer, a finals del 2020, com va avançar el mateix titular de Foment el juny passat. Sorprèn la data –més enllà que el que s’ha viscut fins ara convida a desconfiar– quan encara queden molts serrells per tancar, com la nova estació de Sant Andreu Comtal. A més del disseny definitiu de la terminal de la Sagrera, de la qual només han transcendit les dimensions: superfície de 295.000 metres quadrats, longitud de 550 metres, amplada màxima de 80 metres, capacitat per albergar fins a 10 vies i fonaments de 180.000 m2 d’edificis per a ús terciari (oficines i comerços) per definir. Per a tot això, Foment calcula que haurà de desemborsar prop de 840 milions d’euros.

Janet Sanz, tinent d’alcalde d’Urbanisme, va preferir ahir no mullar-se amb la data de finalització del projecte. «El ministre es va tirar a la piscina amb els terminis, jo prefereixo demanar bon ritme de treball i, sobretot, continuïtat. L’objectiu és que això no ho aturi ningú i que les obres es puguin acabar com més aviat millor». 

Notícies relacionades

La regidora també va reclamar tornar a licitar l’estació de Sant Andreu Comtal, esquitxada per presumptes casos de corrupció en què Foment s’ha recolzat per justificar els endarreriments i les aturades del projecte. Sobre el sòl destinat a oficines i botigues, Sanz va descartar el gran centre comercial planificat en l’etapa de Xavier Trias i va assegurar que la nova terminal tindrà disseny definitiu abans d’un any.

En la primera fase de l’obra represa ahir, en què treballaran unes 100 persones, serà necessari netejar i adequar el fons de la part ja excavada, foradar el que queda pendent i perforar les galeries inferiors. Al març està previst iniciar els processos per «armar, encofrar i formigonar» la llosa que, una vegada acabada, permetrà reubicar les línies de rodalies al damunt i executar el forjat del vestíbul de l’estació. Tot, juntament amb Sant Andreu Comtal i els accessos a la Sagrera, abans de dos anys. És el que promet Foment. 

Temes:

Adif