Un sector clau

El comerç del centre veu "ridícula" la campanya extraordinària de promoció

Barcelona destinarà 260.000 euros per Nadal a publicitat a Catalunya per combatre els efectes del 17-A i la inestabilitat política

Els hotelers també estan descontents amb els 52.000 euros previstos per captar viatgers de Cap d'Any

zentauroepp41059558 iluminacion171123204111

zentauroepp41059558 iluminacion171123204111 / CARLOS MONTANYES

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

Ada Colau va encendre ahir els llums de Nadal de Barcelona, en la mateixa mesura que ha encès –o incendiat– els ànims del comerç del centre de la ciutat. Arran del clam de comerciants i sectors turístics reclamant mesures promocionals «excepcionals» per compensar les incidències dels últims mesos que han castigat especialment l’economia local, l’ajuntament ha reaccionat amb dues campanyes tan modestes que han sigut rebudes amb crítiques. Els afectats entenen que la resposta municipal «no està a l’altura» de les envestides dels últims temps.

Dins de la planificació nadalenca, el consistori ha anunciat com a mesura «específica» de promoció comercial una campanya dotada amb 260.000 euros. La idea de compensar la caiguda de vendes al centre de la ciutat provocada per l’atemptat d’agost, al qual després es va sumar la convulsió política, fa mesos que s’està forjant. El resultat és una ofensiva que es repetirà entre els mesos de febrer i abril i d’octubre a novembre del 2018, per incentivar la venda en el comerç de proximitat i del centre. No obstant, la primera fase –amb el citat pressupost– posarà especial èmfasi en el centre de la capital catalana, manté Agustí Colom, regidor de Turisme i Comerç després de la sortida del socialista Jaume Collboni de l’equip de govern.

Més recursos

Però tant la xifra com l’abast de la campanya grinyolen, en opinió de l’associació Barcelona Oberta, que engloba 16 eixos cèntrics i turístics, molt combativa reivindicant promoció intensiva, i que juntament amb altres actors preparen un manifest en aquest sentit. Demanen recursos, tant per l’efecte de l’atemptat al voltant de la Rambla com per les afectacions que han implicat les mobilitzacions després de l’1-O als seus carrers, botigues i serveis. El seu president, Gabriel Jené, considera la xifra «ridícula» i de «postureig». És a dir, per complir l’expedient, però sense capacitat real d’obtenir resultats destacats.

I és que el col·lectiu desitja reactivar el client turista, però la campanya apuntarà només al territori català. Una inversió que veuen «insuficient», tenint en compte que la ciutat acumula altres crisis d’imatge, com el conflicte de turismofòbia prèvia i la previsió de vaques molt flaques en viatgers de vacances i turisme de negocis de cara als pròxims mesos. Lamenten sobretot que «no enfoca al comerç del centre», diu Jené, amb cartells de xarcuters i altres venedors de proximitat. Per aquest mateix motiu, el comerç de barri alineat a la Fundació Barcelona Comerç és més conciliador i assumeix que és millor qualsevol inversió que no res, admetent que la campanya és més aviat genèrica.

Colom destaca que la baixada del 3,9% de turistes (i 6,8% de pernoctacions en hotels) a Barcelona a l’octubre respecte al mateix mes del 2016 –amb dades de l’IN– demostra que la situació no és d’alarma. No obstant, segons el Gremi d’Hotels de Barcelona (amb més base de dades), l’ocupació ja ha baixat als hotels un 7,5%, mentre els ingressos ja cauen un 15% (fins ara, amb més hotelers sondejats). És a dir, per mantenir l’ocupació, la ciutat està venent habitacions a preus baixos, amb nuvolades fins i tot de cara a Cap d’Any, quan s’acostuma a penjar el ple, mentre que les reserves estan un 40% per sota del que és normal.

Un pegat insuficient

Per posar pedaços a aquesta situació, l’ajuntament va anunciar ahir també una injecció extra de 52.000 euros per promocionar Barcelona com a destí la nit de Cap d’Any. Aquesta suma s’afegeix als 75.000 euros que els comuns –que ja van rebaixar l’aportació municipal d’altres mandats– atorguen al consorci per aquestes dates per promoure el shopping local entre els viatgers dels mercats pròxims i potents (França, el Regne Unit i Itàlia). Restant la producció, la xifra real de promoció és tan discreta que dona per a publicitat en xarxes socials.

Notícies relacionades

És aquí on la patronal hotelera s’ha sumat a les crítiques i reclama de forma urgent doblar la promoció internacional a costa de la taxa turística. Una proposta descartada per Colom, que considera que el límit de 4,5 milions d’euros anuals atorgat a Turisme de Barcelona és més que suficient si s’administra amb eficiència. El consistori continua defensant destinar la major part del que ha recaptat a pal·liar els efectes del turisme. En canvi, Manel Casals, director de la patronal, opina que «fa la sensació que l’ajuntament no és conscient de la realitat del moment». «Encara parlen de gestionar la massificació, quan ara la situació és una altra», apunten, preocupats per la falta de reserves per als pròxims mesos.

Curiosament, el procés ha fet més mal al turisme i al comerç a Barcelona que no pas l’atemptat. A l’agost, la caiguda de viatgers va ser percentualment la meitat que a l’octubre. Fins i tot al setembre va créixer lleugerament. Sorprèn també que mentre que el mes passat es van perdre 27.000 viatgers internacionals, van créixer en poc més d’un miler els espanyols. A més, les estades van ser més curtes.