MOBILITAT

L'àrea metropolitana ja llueix els senyals de veto al trànsit per contaminació

Els primers cartells s'estan col·locant als accessos a Barcelona i a les rondes

La ciutadania prioritza l'impacte sobre la salut de la restricció, que comença aquest desembre

vvargas41020677 l hospitalet de llobregat 20 11 2017  barcelona   l amb come171120125858

vvargas41020677 l hospitalet de llobregat 20 11 2017 barcelona l amb come171120125858

4
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

Els senyals de restricció de trànsit als vehicles més contaminants a la zona de baixes emissions de Barce-lona i els municipis adjacents ja apareixen sobre l’asfalt. Ahir es van col·locar els primers del centenar d’avisos que es posaran als accessos a la capital catalana i a la Ronda de Dalt i la del Litoral, els límits que delimiten l’espai vetat els dies de més pol·lució a partir de l’1 de desembre vinent per a turismes de gasolina matriculats abans del 2000 i del 2006 pel que fa a dièsel. També afecta furgonetes prèvies a la norma Euro 1 (abans de 1994).

Un d’aquests senyals ja compleix la seva funció al ramal de la sortida 14 Besòs de l’Hospitalet de Llobregat, on ahir va rebre la pàtina protocol·lària, una iniciativa més de la campanya per sensibilitzar els conductors dels canvis de calat que s’aproximen. En l’acte, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, va destacar la importància d’un «procés que no serà fàcil» però del qual espera la «complicitat» de la ciutadania per tal de millorar la qualitat de l’aire i, per tant, «la salut de la població, el principal objectiu».

Aquesta complicitat s’aprecia als carrers en un objectiu, el de salut pública, en què coincideix la majoria de la ciutadania. «Tot sigui per tenir una qualitat de vida millor, però no deixo de pensar en el meu fill, que s’ha comprat un cotxe dièsel que se’n veurà afectat. I no ho ha fet tant per capritx com pel fet que per anar a la universitat triga 10 minuts amb el seu vehicle, però gairebé 45 en transport públic», relata Miguel Vidal al barri Centre de l’Hospita-

let, que estava informat respecte al calendari d’implantació de les mesures.

Transport públic

«Seria necessari millorar l’oferta del metro i l’autobús per dependre menys del turisme particular», afegeix Vidal. Els dies de restriccions per elevada contaminació augmentarà l’oferta de metro, bus, tramvia i tren. Hi haurà 15 vehicles més en les línies de bus metropolità del Baix Llobregat i 15 més en les del Barcelonès nord. També s’habilitarà un carril Bus VAO provisional amb cons a l’accés a la capital per la B-23.

Per sorpresa, «de mala gana», li agafa l’anunci a Antonio, que tenia plans per al seu turisme dièsel de 12 anys més enllà del 2020. «La salut és el primer. I em sembla bé que s’adoptin mesures restrictives de manera puntual, perquè ja t’apanyes els dies amb excés de pol·lució; però que el veto sigui de manera definitiva l’any 2020 em sembla un abús per a la gent més humil i amb poques possibilitats».

En aquest punt convergeix l’opinió de Ramiro García, que fa mesos que planifica la compra d’un segon cotxe per a la família després de quedar-se sense un turisme per una maleïda junta de culata. «La meva dona fa servir el que ens queda per anar a la feina, a la Zona Franca, perquè està fatal comunicada, i jo estic mirant-ne un altre, per anar a la feina i, sobretot, per desplaçar els meus dos nens quan la meva dona estigui treballant», relata. Fins aquí les premisses, però la conclusió no és fàcil: «No ens podem permetre un cotxe nou, i per comprar-me’n un de més recent, fora de risc de vetos, t’has de gastar un mínim de 6.000 euros, si no 8.000», explica.

Andrés no és propietari de cap vehicle i demana «més sensibilització i més pedagogia» per culminar un procés que recolza sense embuts. Antonio Manzanedo hi coincideix, però reclama una cosa més. «Em plantejo canviar el meu Astra del 2005, però em semblen imprescindibles més ajudes i subvencions, perquè la lògica diu que qui té els cotxes més antics és, en general, perquè no els pot canviar».

Sense etiqueta

Notícies relacionades

La mesura afecta potencialment gairebé 1,6 milions de vehicles, la xifra de propietaris de la província de Barcelona que no rebran l’etiqueta identificativa per l’efecte contaminant del turisme, segons consta a la base de dades de la Direcció General de Trànsit (DGT). Sí que podran circular per les rondes i el seu interior en dies d’elevada contaminació els 1,2 milions de turismes als quals correspon el distintiu B, els 980.000 identificats sota la classificació C i els poc més de 28.000 catalogats com a ECO.

També queden exempts de veto els 7.253 turismes inclosos en la categoria Zero (elèctrics), una de les que figuren als cartells que des d’ahir flanquegen els principals accessos a la capital. Una xifra que l’AMB relativitza fins al 14% del flux de trànsit, una mica  més de 100.000 vehicles, donat que «un alt percentatge» d’aquests 1,6 milions «no circulen mai o amb prou feines ho fan, però, simplement, no se’ls ha donat de baixa».