TRANSPORT URBÀ

Barcelona prova càmeres als autobusos per detectar punts cecs

Un sistema de conducció assistida està traçant un mapa de carrers on poden col·lisionar amb ciclistes

Com funciona el sistema de detecció de col·lisions de vehicles que proven els autobusos de Barcelona. / MOBILEYE

1
Es llegeix en minuts
Carmen Jané

L'Ajuntament de Barcelona està provant un sistema de conducció assistida que podria reduir les col·lisions entre vehicles municipals i ciclistes, i també traçar un mapa dels punts conflictius en termes de trànsit.

Es tracta d'unes càmeres de visió artificial capaces d'analitzar si un obstacle que s'acosta al vehicle és un vianant, un ciclista, un motorista, un animal o un objecte, i instar el conductor perquè ho eviti. "Persegueix eliminar els angles morts que són els que causen més accidents amb els vianants, ciclistes i motos", explica Sergio Izquierdo, de l'empresa Mobileye, una start-up israeliana que va comprar Intel aquest estiu i que també està desenvolupant vehicles sense conductor.

La prova del sistema Shield Plus, que va anunciar TMB aquest dimecres a l'Smart City Expo World Congress que se celebra al recinte de la Gran Via, va començar al setembre i es prolongarà durant tot el trimestre en dos autobusos de 12 metres de la xarxa de TMB, una grua, un vehicle de neteja, dos de la Guàrdia Urbana i un de BCasa, la societat que gestiona el cicle de l'aigua.

El sistema avisa davant una possible col·lisió amb vianants, cotxes i ciclistes, identificant el vehicle i calculant la velocitat a què s'aproxima, però també altres circumstàncies, com una possible sortida de carril. Ho fa amb alarmes visuals i acústiques al conductor, que ha d'aprendre si és una aproximació (alerta groga) o realment hi ha risc de col·lisió (vermella). 

Monitoritzar com es condueix

Les situacions de risc les reporta via mòbil a un software central que els va geolocalitzant, de manera que l'Ajuntament podrà tenir la informació de quins són els punts més perillosos dels carrers i implantar mesures per corregir-ho, assenyala Izquierdo. El programa d'analítica també permet extreure conclusions de com es condueix el vehicle.

Notícies relacionades

El sistema ja funciona a altres ciutats com Nova York, Singapur, París, Londres i Terrassa, que els va instal·lar quan va renovar la flota d'autobusos amb vehicles híbrids, molt més silenciosos. 

A Barcelona, està previst que s'incorpori a un total de 43 autobusos dels 1.200 vehicles que componen la flota durant l'any que ve.