ALS ANTICS CINES

El Maremagnum planeja obrir el 2018 un centre d'interpretació marina

El Sea Experience explicarà el medi a través de la realitat virtual i de la mà d'entitats lligades al mar

El consistori veu "inadequat" el projecte mentre que els veïns creuen que pot ser bo per al barri

zentauroepp40521091 render marem gnum sea experiance bcn171016154909

zentauroepp40521091 render marem gnum sea experiance bcn171016154909

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel / Barcelona

En els temps que corren a Barcelona té mèrit posar d’acord (gairebé) tothom amb un projecte vinculat amb l’oci, l’educació i, ni que sigui de manera tangencial, el turisme. Més encara si es té en compte que parlem del Maremagnum, de Ciutat Vella. El desembre del 2015, després de 20 anys de funcionament, els cines del centre comercial van tancar les portes. A Cinesa no li sortien els números. Ara, de la mà d’un grup d’empresaris de la ciutat, el complex busca una nova oportunitat com a centre d’interpretació de la vida marina. I de la vida al mar. L’han batejat com a Sea Experience Barce-lona i esperen inaugurar passat l’estiu del 2018. Però tenen un problema que no és poca cosa: a la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, li sembla «inadequat».

Josep Gurri, un dels impulsors, insisteix a vincular aquest projecte «lúdic, innovador i didàctic» amb la ciutadania. «És veritat que els Jocs del 92 van obrir Barcelona al mar, ¿però sabem realment què és el que hi passa al port? ¿O el que hi passa a la costa davant les nostres platges?». Allà és on, a través de la realitat virtual, perquè els peixos de veritat neden a la finca del costat, a l’Aquarium, pretenen narrar històries que tenen a veure amb la pesca, l’estiba, la vela, el motor, la nàutica, el fons marí, els tresors enfonsats, la investigació o les grans batalles navals. També aspiren a convertir-se en centre de referència d’esdeveniments vinculats amb el mar, com la Barcelona World Race, amb la qual  ja han arribat a un acord per ser l’epicentre en terra de la regata.

Falta finançament

A l’interior de l’immoble sembla que no hi ha passat el temps. A la paret, cartells de pel·lícules com l’episodi set de 'Star Wars', 'Palmeras en la nieve' o 'El desafío', les últimes que es van projectar abans que el cine abaixés la persiana. Només una lleu olor d’humitat, causada per una rebentada que va posar de cap per avall una parella de sales, permet intuir l’inclement pas dels anys.

Sea Experience espera obrir portes l’abril del 2018 després d’invertir-hi prop de 12 milions. Ara estan en procés de reunir el finançament, que dependrà que, primer, s’aconsegueixin totes les llicències pendents d’aprovació per Urbanisme. Està previst que generi a la vora de 70 llocs de treball que s’oferiran, dintre del que sigui possible, a veïns de la Barceloneta, com fan altres empreses amb seu en terreny portuari.

L’ajuntament no sembla combregar amb el pla. Així ho veu Gala Pin, regidora de Ciutat Vella: «Es tracta d’un projecte inadequat. Si bé als baixos hi volen implantar dues activitats de caràcter més lúdic que educatiu, el model de negoci real consisteix a crear un espai d’atracció per a reunions i esdeveniments de mitjana i gran afluència». Segons la regidora de Barcelona en Comú, la voluntat del govern municipal, que no concreta, passa per impulsar millores «que tinguin en compte les necessitats de la ciutat i de l’entorn urbà del port».

Abans que hi entri una sola màquina, els ideòlegs de la cosa han parlat amb un bon nombre de col·lectius. No només amb Klépierre, l’empresa que té la concessió del Maremagnum (inclòs aquest edifici) fins a l’any 2047, sinó també amb la Confraria de Pescadors de Barcelona, els veïns, el Museu Marítim, l’autoritat portuària, el Barcelona Clúster Nàutic i l’Institut de Ciències del Mar, Salvament Marítim i la Facultat de Nàutica, entre altres organitzacions. Totes elles veuen el projecte amb bons ulls.

Notícies relacionades

Lourdes López, vicepresidenta de l’Associació de Veïns de l’Ostia, demana donar «un vot de confiança» als impulsors, «petits emprenedors d’aquí». «No em sembla malament. Si el fan territorial, implicant-hi el barri i les escoles com diuen, doncs bé». Manel Martínez, vicepresident de l’Associació de Veïns de la Barceloneta, ho veu «molt encertat perquè reforça tot el que té a veure amb el mar i ha aconseguit que tothom estigui d’acord».

Recuperar públic

El Maremagnum va rebre l’any passat al voltant de 12 milions de visitants. El centre comercial, que va ser inaugurat el 1995, és l’únic de la ciutat que pot obrir tots els dies de l’any. A finals del segle passat va arribar a la xifra de 15 milions de visites, més que Disneyland París. Tot va canviar a partir del gener del 2002, quan un jove equatorià hi va morir a mans dels vigilants d’una de les discoteques. El declivi va ser imparable, fins al punt que el juliol del 2004, el 40% dels locals estaven tancats. Després de passar per diverses mans, el complex va deixar enrere l’oferta d’oci nocturn el 2012. Més famílies, menys festa. Això també busca el Sea Experience, recuperar públic barceloní.