Des de l'1 de desembre

Barcelona augmentarà un 10% el transport públic en els episodis de contaminació

La prohibició de circular per als vehicles més vells podria transvasar fins a 350.000 usuaris diaris cap a metro, bus i tren

L'objectiu és que tant les restriccions de trànsit com els reforços de transport siguin permanents a partir del 2019

Contaminació. Panoràmica de l’àrea metropolitana des de Collserola

Contaminació. Panoràmica de l’àrea metropolitana des de Collserola / JOSEP GARCIA

5
Es llegeix en minuts
Antonio Madridejos
Antonio Madridejos

Periodista

ver +

L’àrea de Barcelona augmentarà l’oferta de transport públic en un 10% durant els dies en què es declari un episodi de contaminació intensa i es restringeixi la circulació dels vehicles més vells, els que no disposin de l’etiqueta ambiental de la DGT, segons van anunciar ahir els representants de la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Ajuntament de Barcelona. La mesura entrarà en vigor l’1 de desembre.

Entre la bateria de mesures que van presentar les administracions destaquen ampliar la disponibilitat, la freqüència de pas i el nombre de vehicles a la xarxa de metro i busos metropolitans, trens de Rodalies, Tram i Ferrocarrils de la Generalitat. També es crearan carrils especials per a transport públic en algunes vies d’accés com la Gran Via (sud) i la B-21. Les actuacions s’aplicaran de dilluns a dijous.

CAPACITAT I QUALITAT

L’objectiu és que el transport públic tingui capacitat per absorbir sense problemes, i mantenint la qualitat del servei, els usuaris que deixin el cotxe a casa i optin per desplaçar-se en metro, bus o tren.

El conseller de Territori, Josep Rull, va explicar que 130.000 vehicles antics, 10% del trànsit total, no podran circular dins les rondes de Barcelona, incloent-hi part dels municipis de Sant Adrià de Besòs (Barcelonès) i Esplugues de Llobregat i Cornellà (Baix Llobregat), quan es declari un episodi de contaminació. Això significa que les persones susceptibles d’agafar el transport públic seran de 175.000 a 350.000. Algunes podran optar per anar a peu, en bici o compartir vehicle, però per si les mosques s’han de garantir aquestes places en metro, bus i tren.

Mercedes Vidal, regidora de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), i Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat de l’AMB, van coincidir amb Rull que el gran objectiu a mitjà termini és «aconseguir un canvi d’hàbits», segons paraules del conseller. «El que menys volem és restringir el trànsit per contaminació –va insistir Vidal–. Treballem per una disminució permanent del vehicle privat».

En cas d’un episodi, les restriccions per als vehicles sense etiqueta ambiental s’aplicaran de dilluns a dijous de les 7.00 a les 20.00 hores. Per als divendres, dia especial pel fet que acull les sortides del cap de setmana, «encara s’està estudiant quina mesura es pren», va assegurar Rull. Les mesures seran permanents a partir del 2019.

DUES NOVES TARGETES

Les administracions també van presentar ahir la T-aire, una targeta de transport exclusiu per als dies d’episodi de contaminació. Es tracta d’un títol multipersonal de dos viatges integrats que es podrà utilitzar el mateix dia de la primera validació. La T-aire estarà disponible a les sis corones i el seu preu serà el de dos viatges d’una T-10 aplicant un descompte del 10%, és a dir, 1,80 euros per a qui utilitzi una sola corona. La T-aire estarà disponible a les màquines de venda automàtica dels operadors de transport públic.

A més, a partir del 2 d’octubre es posarà en marxa una altra targeta, la T-verda, destinada a qui decideixi desfer-se del seu cotxe contaminant i no comprar-ne un de nou. La targeta, personal i intransferible, permet utilitzar de manera il·limitada i gratuïta durant tres anys tots els serveis de transport públic integrats dins les sis corones tarifàries de l’ATM.

La persona beneficiària haurà d’acreditar haver desballestat un vehicle contaminant de la seva titularitat que pagui l’impost de vehicles de tracció mecànica en algun municipi de l’àrea metropolitana. Els vehicles que entren dins d’aquesta opció de la T-verda són els turismes dièsel matriculats abans del 2006 i els turismes de gasolina anteriors al 2000. També s’hi inclouen les motocicletes matriculades abans de l’1 de juliol i els ciclomotors d’abans del 17 de juny del 2002. El beneficiari es compromet a no adquirir cap altre vehicle durant la vigència de la T-verda, que és de tres anys i que haurà de renovar anualment. 


Metro. La xarxa del metro de Barcelona es reforçarà en hores punta amb un tren més a cada línia, cosa que permetrà garantir una freqüència de pas de tres minuts per comboi (actualment és d’entre tres i quatre minuts). Aquest increment és independent dels serveis nous que ja s’estan aplicant per absorbir «l’augment general de passatgers, que és del 5% des de principis d’any», com destaca la regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal. Ara hi ha, de fet, set trens més que el gener de forma permanent en hores punta. Finalment, també es reforçarà el personal d’informació a l’usuari.


Autobús. En casos de contaminació es reforçaran els corredors de més demanda amb més de 50 busos, bàsicament a les hores punta. Al matí, el reforç es concentrarà en els accessos a Barcelona. A la tarda, en les sortides. TMB també preveu la compra en els pròxims mesos de 80 busos híbrids per a les línies de gestió indirecta. En les línies expres.cat de la Generalitat, es reforçaran amb 25 autobusos les de Mataró (Maresme), els quatre municipis de la Vall del Tenes i Caldes de Montbui (Vallès Oriental), Sentmenat i Sabadell (Vallès Occidental), Vic (Osona), Igualada (Anoia), Sant Pere de Ribes (Garraf) i Esparreguera, Corbera de Llobregat i Vallirana (Baix Llobregat).


Tram. Els plans presentats ahir per als casos d’episodis de contaminació inclouen millorar els intervals de pas del Tram, de tal manera que passarà un tramvia cada quatre minuts (la freqüència habitual és un cada cinc minuts). També s’incorporaran dues unitats dobles a les línies T-1 i T-4. Pel que fa al tren, s’incrementarà l’oferta en les línies del Vallès i Llobregat-Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat. A Rodalies s’ampliarà l’hora punta fins a les 11.00 hores en les línies R-1 i R-4. L’anàlisi a la resta de corredors conclou que ara «hi ha capacitat de sobra per donar servei a un increment de la demanda», va subratllar Rull.


Notícies relacionades

Tren. S'incrementarà l'oferta -ampliant l'hora punta- en les línies del Vallès i el Llobregat-Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Pel que fa a Rodalies, s'ampliarà l'hora punta fins a les 11.00 en les línies R1 i R4. L'anàlisi en la resta de corredors concluye que "en aquests moments hi ha capacitat sobrant per donar un servei a un increment de la demanda", ha subratllat Rull.


Carriles bus en la B-23 i la Gran Via. Per agilitzar el transport públic en casos de contaminació, el Servei Català de Trànsit posarà un carril provisional d’entrada a Barcelona a la B-23 (cons de Sant Joan Despí, Baix Llobregat, a l’inici de la Diagonal). A més, gràcies a un conveni amb l’Ajuntament de l’Hospitalet, l’AMB impulsarà mesures permanents per millorar el carril bus d’entrada a Barcelona per la Gran Via (C-31). Entre les mesures destaquen crear parades dobles que permeten encotxar simultàniament dos busos, donar-los prioritat semafòrica, restringir alguns girs per a cotxes i separar els carrils amb peces de cautxú per evitar que siguin envaïts.