Com Barajas es va salvar de la vaga

L'empresa de seguretat a Madrid promet una categoria amb plus per als agents en els escàners

La concessionària al Prat s'hi nega i els sindicats temen que el conflicte s'estengui a altres aeroports

vvargas39547078 el prat de llobregat  baix llobregat  04 08 2017  sociedad  170804183246

vvargas39547078 el prat de llobregat baix llobregat 04 08 2017 sociedad 170804183246 / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
Iolanda Mármol / Madrid

L'aeroport de Madrid va aconseguir esquivar aquest mateix estiu una vaga com la que afecta el Prat gràcies a la conquista de la reclamació principal dels treballadors: crear una figura específica (“funcionalitat”, en argot sindical) amb un plus per als agents de seguretat que treballen en els escàners. Al·leguen que estan sotmesos a un estrès important i que necessiten una formació extra.

L'empresa concessionària a l'Aldolfo Suárez-BarajasProsegur, va arribar a aquest compromís en negociació amb els sindicats, que pressionaven amb aturades durant 12 dies el mes de juliol passat. L'acord aconseguit implica que aquests agents rebran 1,7 euros més per hora i que es formarà el personal perquè una rotació més gran eviti la necessitat de duplicar jornades.

La seguretat de l'aeroport del Prat està adjudicada a l'empresa Eulen, que, lamenten els treballadors, es nega a assumir la millora de condicions laborals que reclamen.

El Sindicat Autònom de Treballadors d'Empreses de Seguretat (ATES) assenyala que l'únic vector diferencial entre el que ha passat a Madrid i a Barcelona és l'actitud empresarial. El seu secretari general, Miguel Ángel Torres, considera que l'única via de resolució del conflicte seria que Eulen assumís aquesta demanda i alerta del risc que el conflicte pugui propagar-se a altres aeroports en què aquesta companyia també és adjudicatària.

“No té lògica que en un aeroport el salari sigui diferent d'un altre. La sortida és crear aquesta funcionalitat específica en el conveni estatal perquè totes les empreses ho apliquin igual”, explica en declaracions a aquest diari.

Sous precaris

Els agents de seguretat posen en relleu la importància de la seva reclamació en salaris especialment precaris, que ronden els 900 euros mensuals. Recorden que el seu lloc de treball està en aeroports, allunyats de les ciutats, fins on s'han de desplaçar amb el cost que el transport implica per a sous reduïts. Ni tan sols, al·leguen, poden aparcar de franc als aparcaments.

Lamenten que la situació s'ha deteriorat amb les noves exigències plantejades per Aena a les companyies de seguretat. L'Agència Espanyola de Navegació Aèria va intensificar les seves exigències en les últimes adjudicacions amb l'objectiu d'“augmentar la qualitat de seguretat” i l'“activitat dels passatgers”. Reclama, per atorgar la concessió, que les empreses apliquin un sistema de gestió de qualitat amb auditories anuals independents i un pla de gestió de reclamacions. Aquestes exigències, sostenen els treballadors, han obligat les empreses a ajustar els costos laborals, cosa que ha implicat una reducció salarial i plantilles més primes.

46 aeroports, 6 companyies

Notícies relacionades

A Espanya hi ha 46 aeroports i la seva seguretat està en mans de sis companyies. L'últim lot va ser adjudicat per Aena, el novembre del 2016, per 111 milions d'euros. 

En aquest procés, Eulen, l'empresa de seguretat del Prat, va aconseguir el contracte de 18 aeroports per un valor de 8,9 milions (Albacete, Badajoz, Còrdova, El Hierro, Osca-Pirineus, La Gomera, Lleó, Logronyo, Madrid-Cuatro Vientos, Melilla, Pamplona, Sabadell, Salamanca, Sant Sebastià, Son Bonet, Valladolid, Vitòria i l'Heliport d'Algesires).