Els passatgers ho tenen molt difícil per reclamar si perden el seu vol

Les possibilitats de recuperar l'import del bitllet per arribar tard a l'embarcament són escasses

Les companyies aèries es desmarquen i un advocat aconsella fer-se un 'selfie' com a prova

zentauroepp39433299 el prat 24 07 2017 colas para pasar el control de seguridad 170725082933

zentauroepp39433299 el prat 24 07 2017 colas para pasar el control de seguridad 170725082933 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández / Barcelona

Quan un passatger es troba amb un caos com el de l’accés de seguretat de l’aeroport del Prat i aquest incident provoca que perdi el vol ho té fatal. Les companyies aèries se’n desmarquen de seguida al·legant que es tracta d’una causa externa no atribuïble a ells i que és responsabilitat del passatger arribar a temps a l’embarcament.

O sigui, que les conegudes indemnitzacions per endarreriments a la sortida o cancel·lació de vols de fins a 600 euros per passatger aplicables a la Unió Europea no serveixen en aquest cas. «Només si es tractés d’una demanda col·lectiva de diversos passatgers es podria aconseguir que l’empresa de seguretat se’n fes càrrec, com ja va passar fa poc amb una vaga de controladors, ja que al final van ser aquests els que van indemnitzar i no les companyies aèries», explica Alberto Bertrán, advocat de Reclama y Vuela, empresa especialitzada en aquest tipus de demandes, sobretot per endarreriments, cancel·lacions o sobreocupació de vols (overbooking).

Una altra possibilitat és dirigir la queixa contra Aeroports Nacionals (Aena), empresa pública explotadora de l’aeroport de Barcelona i, a més, la que ha contractat Eulen, la companyia que té el conflicte laboral i que és responsable del filtre de seguretat de l’aeroport del Prat.

«Jo aconsellaria als passatgers que es facin una foto a l’arribar a l’aeroport en què es vegi un rellotge i que la comparteixin per WhatsApp amb algun amic o familiar. Així tindran una prova que eren a l’aeroport amb prou antelació i que la pèrdua de l’avió no va ser culpa seva per haver arribat amb poc temps», proposa l’advocat barceloní Sebastián Martínez Farriols.

TRAVES DE L’ASSEGURANÇA / Una altra possibilitat és intentar cobrar de l’assegurança de viatge, aquell contracte opcional que ofereixen totes les companyies o empreses de viatges quan es compra un bitllet d’avió. Tot i així, s’ha de llegir la lletra menuda i assessorar-se bé.

Sempre hi ha algunes limitacions, com un atemptat terrorista o una causa meteorològica greu com va ser al seu dia l’erupció de cendres a Islàndia, per exemple.

«Hi ha assegurances de viatge en què hi ha expressament exclosa la indemnització per vagues, però en aquest cas del Prat, que sembla que és una vaga encoberta, s’hauria de  valorar. Tot i que jo crec que caldria reclamar el perjudici econòmic tant a Aena com a la companyia de seguretat», afegeix Martínez Farriols.

L’ESPERA HA DE SER DE 10 MINUTS / De moment, Aena està recollint queixes de viatgers a l’aeroport, encara que no s’ha pronunciat sobre quina serà la seva estratègia legal.  Fonts del gestor aeroportuari van explicar que «l’empresa de seguretat Eulen ha de complir els 10 minuts d’espera desitjables al control i si no ho fa es podrien prendre mesures». Una d’aquestes podria ser la rescissió del contracte de la seguretat a l’aeroport.

Ahir al matí, responsables d’Eulen i representants dels seus empleats es van reunir a la Conselleria de Treball per abordar el conflicte. El comitè manté una convocatòria de vaga amb diverses aturades a partir del divendres 4 d’agost, la qual cosa podria agreujar el cas. «Per la nostra banda, nosaltres farem la nostra feina sense pressions i tranquils», va declarar Purificación Infante, membre del comitè, en una velada amenaça que es reprodueixin els col·lapses en un control pel qual passen 155.000 passatgers al dia.

Ahir es van reproduir per segon dia els problemes al vestíbul principal de la terminal 1, on a primera hora hi va haver esperes de dues hores per passar el filtre de seguretat. Aquesta vegada, no obstant, la cua no va arribar a l’exterior de la terminal. A partir del migdia la situació va millorar i a la una del migdia només es trigava 10 minuts a passar pels detectors de metalls i escàners.

Notícies relacionades

Com la cua, també l’ambient es va relaxar, ja que en aquell moment  molts viatgers ja estaven al corrent de la situació. «Ahir ens va avisar un amic i avui hem vingut amb tres hores d’antelació», va explicar Elisabet Pérez, de 24 anys. «No obstant, ja fa una hora que som aquí a la cua», va afegir.

«Ahir ens van avisar de les aglomeracions i, com que anem amb el nen petit, vam comprar els tiquets de Fast Track (via ràpida)», va dir un altre viatger. A poca distància altres passatgers menys previsors no podien dissimular els nervis per la llarga espera.