INICIATIVA INTEGRADORA A BARCELONA

Fruita ecològica contra l'estigma

Obre al mercat de Sant Martí Cal Romesco, parada gestionada pel centre especial de treball per a malalts mentals La Calaixera

El comerç ofereix productes de proximitat i socials, elaborats en altres centres especials de treball com La Fageda o L'Olivera

zentauroepp38738287 barcelona 02 06 2017   l associaci  de malalts mentals la ca170604185200

zentauroepp38738287 barcelona 02 06 2017 l associaci de malalts mentals la ca170604185200 / CARLOS MONTA ES

2
Es llegeix en minuts
HELENA LÓPEZ / BARCELONA

La parada, al fons del petit mercat de Sant Martí, encara mostra aquella brillantor de les coses noves. Tot  està perfectament ordenat i net. L’Antonia, l’encarregada, repassa que cada producte estigui al seu lloc. Que els cartellets amb el nom i el preu de cada varietat llueixin. «Ens costarà una mica que la gent del barri ens conegui i fer la nostra clientela, aquí tothom ja es coneix, però a poc a poc; comencem amb molta il·lusió i ganes», subratlla, somrient, davant de les pomes, tan vermelles com brillants. Té 49 anys i en fa més de 20 que està vinculada a La Calaixera, el centre especial de treball de l’Associació per a la Rehabilitació de les persones amb malaltia mental que divendres passat va obrir Cal Romesco, la parada de productes ecològics i de proximitat de la qual està al capdavant.

«Fins ara estava al taller d’enquadernació, però em venia de gust un canvi, i estar de cara al públic, amb la gent. Quan va sortir l’oportunitat de venir a la botiga, no ho vaig dubtar», explica l’Antonia, que coordina els altres quatre treballadors de la fruiteria, per torns, tots del centre especial de treball.

«Tot el que veus –diu mostrant orgullosa el flamant aparador– és ecològicde proximitat i social, productes d’altres centres especials de treball, com La Fageda o L’Olivera». La fruita i la verdura procedeix del Baix Llobregat, així que compleix amb tres dels dos eixos (ecològica i de proximitat), i els productes elaborats ho són, en la mesura del possible, en cooperatives catalanes amb funció social. «A poc a poc anirem adaptant els productes a la venda al que ens demanin els clients. Per exemple, ara ens han demanat melmelada i n’he demanat una de La Fageda que tenim a l’altra botiga», explica l’Antonia. L’altra botiga de què parla és la que tenen al passeig de Maragall, amb el mateix tipus d’oferta i també gestionada per La Calaixera.  

Per acabar amb l’estigma que encara arrosseguen els malalts mentals, l’objectiu final, al capdavall, l’Antonia posa sempre l’exemple de la diabetis. «Si et mediques correctament, la mental és una malaltia crònica més. Pots fer una vida normal. Som aquí», assenyala. Amb aquesta missió, la de normalitzar la situació, en els discursos d’inauguració de la botiga, divendres passat, es va destacar amb orgull la funció social que fa i el perfil dels seus treballadors. «No tenim res a amagar, tot el contrari», destaca l’Antonia. Però tampoc es tracta de posar-se més etiquetes. Per això, la botiga, a primer cop d’ull, és una parada més. Adaptada als temps moderns, això sí, amb la seva secció de productes bio i els seus sucs naturals fets al moment, gairebé com al mercat de la Boqueria.

Parada doble

Notícies relacionades

«La idea, també, és ajudar a dinamitzar aquest mercat», indica Josep Castells, responsable del projecte. Cal Romesco ha sigut possible després d’una cessió temporal via conveni de dues parades –es tracta d’una parada doble– que havien sigut subhastades, prèvia renúncia dels anteriors titulars, i havien quedat deserts.

Encara que és la primera vegada que una associació d’aquest tipus gestiona una parada en un mercat municipal, la xarxa de mercats de Barcelona fa més 20 anys que ofereix la gestió dels serveis d’entrega a domicili a través d’empreses d’inserció laboral. «Dels 14 mercats que ofereixen aquest servei, 10 ho fan a través d’empreses d’inserció laboral de persones amb discapacitat psíquica o en risc d’exclusió social», diu satisfeta Monterrat Ballarín, regidora de Comerç.