ESTUDI SIMULACIÓ MUNICIPAL SOBRE LA UNIÓ DEL FERROCARRIL

El tramvia per la Diagonal passa amb comoditat la prova d'estrès

L'ajuntament estima que el Tram reduirà a la meitat el temps de trajecte entre Francesc Macià i les Glòries

El bus i el vehicle privat hauran d'esperar menys a les interseccions i la bici anirà més de pressa

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Als estudis previs, a les bones intencions i a les promeses polítiques els faltava una mica de ciència, alguna cosa que fes olor d'enginyer sobre el terreny. Alguna cosa que pogués esfullar la margarida sobre la conveniència, o no, d'unir el tramvia per la Diagonal. L'ajuntament ha presentat aquest dilluns una simulació de la circulació del ferrocarril per l'avinguda, una prova d'estrès que sembla confirmar la tesi del govern de torn: sí que es pot.

Pere Macias, l'home fitxat per Ada Colau per fer-se càrrec del projecte, ha sigut l'encarregat de detallar les conclusions de l'informe. Es pretenia analitzar tota l'anatomia de l'artèria, des de Francesc Macià fins a Castillejos, per avaluar de quina manera afectaria a les 24 cruïlles l'avanç del Tram. Com a primeres conclusions, el bus no en surt perjudicat, tot al contrari; els cotxes esperaran menys a les interseccions; les bicis aniran més ràpid, i els vianants tindran més temps per travessar. Tot, sota la premissa que es compleixi el karma municipal del vehicle privat: deixaran d'utilitzar la Diagonal 12.500 cotxes.

Segons la simulació, projectada entre les vuit i les nou del matí, en el moment àlgid de la mobilitat, el tramvia podrà avançar a 17,6 quilòmetres per hora (el bus no passa dels 12) amb una freqüència de quatre minuts. D'aquesta manera, el ciutadà que vulgui anar d'un punt a un altre, el que vulgui recórrer aquests 3,4 quilòmetres de la Diagonal, trigarà 15 minuts, la meitat que ara. No hi ha cap bus de TMB que recorri tota l'avinguda malgrat que part de l'oposició ho ha sol·licitat. Ni està previst: s'ha presentat tota la nova xarxa de bus i s'ha descartat el D-30.

TEMPS

Segons l'estudi, desenvolupat per la UPC i el Centre d'Innovació del Transport (Zenit), en dos de cada tres carrers pels quals un bus travessa la Diagonal es redueix el temps d'espera al semàfor. Això significa que el 81% de les 16 línies que travessen l'avinguda milloren la seva agilitat en aquest entorn urbà. Entre les que es veuen perjudicades, la línia H-10 a Aragó, que perdrà 20 segons, o el 34, que es deixarà pel camí 21 segons. Entre les més beneficiades, el 22 i el V-15 al passeig de Gràcia, que guanya 43 segons, i el V-17 a Còrsega, que haurà d'esperar el verd 25 segons menys. En resum, el temps mitjà del bus a les cruïlles passa de 46 a 38 segons, segons la simulació.

Pel que fa al vehicle privat, es redueix el temps d'espera en el 67% dels carrers que travessen la Diagonal. Als 30 carrers que travessen la via a les 24 cruïlles, els conductors s'haurien d'estalviar, si tot surt segons les previsions, nou segons de mitjana, de 44 a 35.

Això causaria que les cues en aquests carrers es reduissin, de mitjana, en set metres.

També la bici sortiria beneficiada de la connexió del tramvia per la Diagonal. L'estudi de la UPC i de Zenit conclou que els ciclistes trigarien cinc minuts menys a anar de Francesc Macià a les Glòries gràcies a l'ona verda del semàfor del tramvia de què traurien partit. Qualsevol que avui dia vagi en bici per l'avinguda sap que per més ràpid que pedalegi, hi ha certes cruîlles que sempre estaran en vermell, com Balmes o passeig de Gràcia. Pel que fa al vianant, està previst que 19 dels 24 cruïlles donin més temps per travessar sense presses.

OPTIMISME

Notícies relacionades

Com a conclusió, l'estudi és optimista: “El tramvia manté la velocitat comercial en el tram més complex del nou traçat, i és plenament compatible amb la resta de sistemes de transport i en l'hora més crítica”. Però, això sí, donant per bona aquesta previsió que tants posen en entredit, els 12.500 vehicles privats que deixaran de circular per l'entorn de la Diagonal.

Acabades totes les valoracions tècniques, el projecte d'unió del tramvia torna al punt de partida: el ple de l'ajuntament, que al març va aprovar crear una comissió sobre aquest assumpte. Barcelona en Comú s'enfronta a la complicada tasca de convèncer 10 regidors per aconseguir els 21 que li donarien la majoria suficient per destinar els 50 milions d'euros que es preveu que costin les obres d'implantació del ferrocarril en superfície entre Francesc Macià i les Glòries. Es dona per feta l'oposició del grup Demòcrata, que fa tres mesos va presentar el seu propi estudi universitari, en aquest cas de la UB, per tirar per terra totes les tesis municipals sobre l'invent. En aquell informe es van detectar errors en l'estimació de la demanda, una “evident sobrevaloració dels estalvis de temps en transport públic” i “carències importants de coordinació”.