PROJECTE URBANÍSTIC AL CENTRE METROPOLITÀ

Les constructores de les Glòries neguen ser responsables dels mals de l'obra

Les empreses eviten per ara el xoc amb Colau i asseguren que han treballat "amb normalitat"

Rebutgen que els endarreriments siguin responsabilitat seva i lamenten que els toqués executar un projecte diferent del pactat

 

  / JULIO CARBÓ

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No sembla, de moment, que les empreses constructores de la fase 1 del túnel de les Glòries vulguin iniciar una guerra oberta amb l'Ajuntament de Barcelona. El govern d'Ada Colau va anunciar dilluns la rescissió del contracte d'obres, firmat el març del 2015, i les companyies implicades han optat per la prudència, a l'espera d'estudiar els termes de la resolució de l'acord. El que sí que han expressat Comsa, Copisa, Rogasa i Benito Arnó i Fills és el seu desacord sobre la decisió: "No compartim la responsabilitat que se'ns atribueix en relació amb els endarreriments i els sobrecostos, ja que l'UTE (unió temporal d'empreses) va haver d'assumir un projecte constructiu que no es corresponia amb la realitat a peu d'obra, tal com es desprèn de l'informe tècnic de l'Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya (Itec).

Notícies relacionades

El document a què fan referència les empreses és l'auditoria presentada el 23 de març que destapava un sobrecost de 12 milions d'euros i un retard en l'entrega de l'obra de 19 mesos. A més d'una infinitat d'imprevistos i decisions discutibles sobre el desenvolupament del projecte, tant en l'execució com en la planificació. "Malgrat això -diu el comunicat-, els treballs encomanats fins ara s'han continuat executant amb normalitat l'UTE ha col·laborat en tot moment amb tots els agents del procés per evitar la paralització de l'execució de les obres". Ángel Sánchez, director de BIMSA, l'empresa municipal encarregada de la supervisió de l'obra, va avançar ahir que en un termini màxim d'un mes i mig, la zona central de la plaça de les Glòries quedarà deserta d'operaris i màquines. S'establirà un perímetre de seguretat i la vigilància sortirà per 23.000 euros al mes durant el temps en què els treballs estiguin aturats. 

FACTURA DE 83 MILIONS

El nou calendari municipal preveu reiniciar l'obra el gener del 2018, després d'haver fet tots els tràmits administratius per escollir una nova constructora que acabi el 40% de túnel que encara queda pendent entre Castillejos i Badajoz. Qui assumeixi el repte haurà de salvar un dels esculls del projecte: passar un metre i mig per sota del túnel ferroviari d'Adif, amb tot el que això comporta a nivell de possibles imprevistos. El nou contracte es licitarà per 40 milions d'euros, de manera que l'obra completa de la fase 1 del túnel de Glòries surti, aproximadament, per 83 milions d'euros, 23 més que els 60 que va oferir l'UTE guanyadora del concurs el 2015. Segons l'ajuntament, modificar l'actual contracte hauria encarit encara més el pla, fins als 96 milions d'euros. El consistori espera poder acabar el túnel el gener del 2020. Si es farà la segona fase de la galeria, fins a la rambla del Poblenou, ja es veurà.