Barcelona promou el 'shopping' d'art entre els seus visitants

El consorci turístic llança una guia amb rutes per 35 galeries, on la meitat de les vendes ja són a viatgers

El sector, després d'anys negres per la crisi i la pèrdua de compradors locals, estabilitza l'oferta a la ciutat

cmontanyes36714959 barcelona 28 12 2016 barcelona tema sobre promoci n de las g161230205436

cmontanyes36714959 barcelona 28 12 2016 barcelona tema sobre promoci n de las g161230205436 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

Quan es parla de 'shopping' internacional un evoca els rius de turistes que arriben a Barcelona amb el focus posat al passeig de Gràcia, el Portal de l’Àngel o l’excursió a la Roca Village. Però a més de comprar moda, joies i complements, una faceta menys coneguda dels compradors forans són les adquisicions d’art, que ja pràcticament igualen les vendes locals, segons assumeix el Gremi de Galeries d’Art de Bar-celona.

Per aprofitar més el potencial d’aquestes compres de cultura, Turisme de Barcelona ha creat per primera vegada un plànol guia que detalla rutes de compres per 35 galeries agremiades repartides per la ciutat i 17 a la resta del territori.

La promoció és doble, perquè a més d’aprofundir en aquesta imatge més cultural que Barcelona vol mostrar ara al turisme, també fomenta la dinamització comercial del talent local. Durant els anys de la crisi el comprador barceloní d’art ha fet marxa enrere en la mesura en què el turista guanyava quota en la facturació. En aquest moment, les dues clienteles estan igualades amb més pes estranger a les zones cèntriques. I encara que es constata una certa recuperació del mercat propi, ningú dubta que el viatger aficionat a l’art és un filó.

Nous reptes turístics: cultura, descentralització i sostenibilitat

El govern d’Ada Colau, especialment sensible als riscos de l’èxit turístic de Barcelona, ha reforçat la presència municipal en el consorci publicoprivat Turisme de Barcelona. La ciutat ja no es promociona de forma oberta, sinó que ara se centra a captar un viatger amb interessos culturals i respectuós amb la metròpolis. El turisme sostenible, potenciar l’oferta cultural i descentralitzar el volum de viatgers han passat a ser els objectius. Per a aquest últim punt s’impulsaran nous productes turístics relatius a les comarques de Barcelona, que ara només representen  un 25% dels oferts i que ajudarien a descongestionar la ciutat. 

La guia 'VisitBarcelona Art Galleries' (també amb versió 'on line') introdueix el sector en quatre idiomes i mostra la ubicació dels comerços d’art agremiats, que tenen el seu nucli al centre de l’Eixample i Ciutat Vella. També ofereix una radiografia de cada una d’elles, resumint la seva especialitat per facilitar la ruta a l’apassionat de l’art, des de les avantguardes històriques i nova figuració que fan destacar la Sala Dalmau, fins als pintors tradicionals i noves tendències realistes de la Parés, la galeria més antiga d’Espanya.

GUIES ÚTILS

Precisament des d’a-questa sala, Helena Maragall aplaudeix la difusió de la potent oferta d’art de les galeries locals, en un moment en què Barcelona es ressent de l’absència d’una fira internacional que li doni brillantor. Però reivindica que aquestes primeres 40.000 guies arribin al públic objectiu i no es perdin entre els productes que propulsa Turisme de Barcelona.

Apostar pels hotels de luxe seria una fórmula de contacte més directe, encara que el comprador d’art en galeries (on predominen artistes joves o encara fora del circuit internacional) és de «cert nivell adquisitiu i cultural», però compra més per gust i afició que per afany inversor o col·leccionista, àmbits que es reflecteixen més en altres circuits més exclusius de venda, apunta Jordi Pijoan, gerent del gremi.

Segons fonts de Turisme de Barcelona, «l’estratègia és apostar per la cultura i el turisme de qualitat», en la línia d’augmentar l’oferta cultural, que aquest any s’ha traduït en l’obertura de part de la Casa de les Punxes i pròximament la de la Casa Vicens.

Notícies relacionades

Apuntar a aquest públic, no obstant, té un cert condicionant. I és que «la marca Barcelona ven», explica Maragall, fet que els porta a potenciar artistes i obres que evoquen la ciutat. Com a clar exemple, la seva actual exposició 'Mirades sobre Barcelona'.

El galerista Jordi Barnadas, amb 25 anys de trajectòria, certifica una recuperació del sector gràcies al turista (en el seu cas el 60% de la venda en especial en temporada turística), que l’ha portat a connectar amb els gustos forans. Té una desena d’artistes que venen amb facilitat en el mercat asiàtic, assegura. Però alaba el client nord-americà, que adquireix art amb facilitat.