El vaixell del tresor atraca a Barcelona

El creuer més gran del món, el 'Harmony of the Seas', deixarà uns 30 milions d'euros a la ciutat aquest estiu

L'ajuntament mesurarà les emissions contaminants del vaixell, que iniciarà i acabarà en la ciutat els seus 22 singladures

icoy34136913 gra297  m laga  03 06 2016   vista del parque inte160603190228

icoy34136913 gra297 m laga 03 06 2016 vista del parque inte160603190228 / JORGE ZAPATA

4
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

Els aficionats als creuers veuran atracar diumenge a Barcelona el vaixell de passatgers més gran, modern, innovador i espaterrant mai construït. L’hostaleria, el comerç i els serveis aplaudiran un trànsit de divises que aquest estiu es traduirà en uns 30 milions d’euros només en la despesa que realitzin a la ciutat els seus viatgers i tripulants en 22 rutes amb inici i final a la capital catalana. El sector de veïns crític amb aquest tipus de vacances posarà sobre la taula els seus efectes contaminants. El Harmony of the Seas no deixarà indiferent a ningú.

    El creuer que bat tots els rècords (fins a 6.780 passatgers en màxima ocupació, 2.100 tripulants, 227.000 tones i 362 metres d’eslora) arribarà de matinada al moll Adossat, amb dues terminals connectades (B i C) per cobrir l’operativa. Un desplegament que no té secrets per a Barcelona, perquè els dos vaixells gairebé bessons de la mateixa sèrie Oasis van provar el port els dos últims estius amb èxit. El més innovador és que una naviliera nord-americana elegeixi el sud d’Europa per a la inauguració més sonada i aposti per la zona en la seva primera temporada.

    Només Barcelona, per la qualitat de les seves infraestructures portuàries, la ubicació del seu port, connexions aèries i ganxo internacional, té les característiques necessàries per avalar l’aposta. L’important és que el vaixell comenci i acabi aquí les seves rutes, perquè és en aquests moment quan l’impacte econòmic es multiplica a la ciutat i el pes turístic queda més diluït. Els viatgers que vénen de fora pernocten a la ciutat en lloc d’estar-s’hi una mitjana de 4,3 hores com succeeix en moltes escales, breus però intensives per als punts turístics. Els que dormen deixen una mitjana de 202 euros, segons un informe elaborat pel Laboratori d’Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona.

    Tenint en compte que viatgin una mitjana de 6.000 passatgers per sortida (en moltes dates seran més, però caldria descomptar el volum de client local que no realitzarà despesa a la ciutat) i 2.100 tripulants que tenen dies o hores lliures rotatives, la naviliera estima que la despesa generada serà d’uns 30 milions d’euros, als quals caldria sumar-los els molts serveis contractats a empreses locals en terra: la logística de l’embarcament amb Creuers del Port de Barcelona, de càrrega de subministraments (alguns arribats de centrals d’emmagatzematge de hubs com Rotterdam i altres de vaixells de càrrega dels EUA) i d’avituallament d’alguns béns de consum locals i altres.

    El Harmony of the Seas només fa uns quants centímetres més d’ample, que es tradueixen en 1.700 tones més que el seu antecessor. Prou per entrar en el llibre Guinness com la ciutat flotant més gran. Tan gran per inquietar l’ajuntament i el sector veïnal crític amb aquest format de turisme.

    S’ha de tenir en compte que part del passatge d’aquest estiu, per les facilitats que suposa la proximitat, serà espanyol, i en especial català. De la resta, la majoria faran nits a Barcelona. És a dir, sense trombes de visitants accelerats per la Rambla. Una altra cosa és el possible impacte mediambiental.

RETICÈNCIA MUNICIPAL / L’equip d’Ada Colau (que no rebrà el vaixell amb honors com sí que han fet les autoritats de Vigo i Màlaga en els últims dies en el seu viatge preinaugural des del Regne Unit) és reticent a aquest sector vacacional. Reitera, com fa un any, que «preveu poder encarregar estudis que valorin l’equilibri cost-benefici i el retorn social de l’activitat». De moment, vol ser «proactiu» en matèria mediambiental i per això assegura que l’Agència de Salut Pública de Barcelona ha demanat al port i la Generalitat que comparin els nivells de contaminació dels dies en què el creuer recali a la ciutat i els d’un mes abans.

    La naviliera Royal Caribbean replica que es tracta del vaixell «més eficient i avançat tecnològicament fins al moment i és un 25% més eficient energèticament que qualsevol altre de la flota». Està equipat amb sistemes de lubricació amb aire i un sistema purificador d’emissió de gasos (scrubbers), que eliminen fins al 98% de les emissions de sulfur d’hidrogen. Segons les últimes dades

–assenyala el consistori– un 7,6% de la contaminació per òxid de nitrogen de la ciutat tenen el seu origen al port, tot i que els creuers emeten un 13% d’aquests, la resta vénen d’altres tipus de naus i d’altres activitat. Els creuers generen el 0,2% de les partícules sòlides en suspensió a la ciutat.

Notícies relacionades

DIVERSIÓ FLOTANT / En l’apartat lúdic, el megavaixell exhibeix xifres vertiginoses: 18 cobertes, 7 veïnats temàtics, fins a 8.880 persones a bord entre tripulants i passatgers, 2.747 camarots, 20 restaurants, 23 banyeres a l’aire lliure d’hidromassatge, un tobogan en sec de 45 metres, 2.150 tones d’aigua en les seves piscines, 10.587 plantes en el seu central park, 11.252 obres d’art, 32 mesos de construcció, 1.000 milions d’euros d’inversió... 

    Als camarots sense finestra fins i tot hi ha vistes virtuals. Per facilitar la vida a bord, el vaixell és ple de pantalles informatives. Un aire futurista que es repeteix al seu Bionic Bar amb robots cambrers, en la connexió a internet més ràpida en alta mar o en les polseres intel·ligents per moure’s a bord (WoWBands). Un creuer a l’última però popular, amb preus des de 800 euros per persona en camarot interior en les seves rutes mediterrànies de set nits, amb pensió completa.

Temes:

Creuers Turisme