Anar al contingut

El metro cap a l'aeroport del Prat començarà a funcionar el 12 de febrer

Durant tres dies de portes obertes els ciutadans podran conèixer la nova infraestructura

Carlos Márquez Daniel

El metro cap a l'aeroport del Prat començarà a funcionar el 12 de febrer

El metro des de Barcelona fins a l'aeroport del Prat ha sigut una de les infraestructures més mediàtiques de l'última dècada a Catalunya, només a l'altura, potser, de l'AVE sota la Sagrada Família o el túnel de Bracons. Arma llancívola entre polítics, batalla ciutadana i exigència empresarial, el transport subterrani fins al Prat es farà carn finalment el 12 de febrer, i unirà l'aeròdrom amb la Zona Universitària travessant 15 estacions al llarg de 20 quilòmetres en un temps de 32 minuts.

L'anunci el feia aquest matí el conseller de Territori i SostenibilitatJosep Rull, acabat d'estrenar en el càrrec. S'ha passejat en el nou suburbà amb la premsa i ha celebrat que aquesta obra es pugui finalment posar a disposició dels usuaris després d'una inversió final de 200 milions d'euros “que permet posar en funcionament una inversió total de 2.899 milions”.

Amb aquest metro, el transport públic espera guanyar 23 milions de validacions anuals. La freqüència de pas serà de set minuts, però es reduirà a quatre en el cas que esdeveniments especials de caràcter esportiu, cultural o vinculats a Fira de Barcelona així ho requereixin. Així es farà durant el Mobile World Congress, ha avançat Rull, que tindrà l'honor de ser el primer esdeveniment a treure el màxim rendiment al nou ramal de la línia 9.

BENVINGUT, SENYOR HOFFMAN

No hauria de sorprendre que la connexió entre l'aeroport i el recinte firal s'estreni 10 dies abans que comenci una nova edició del congrés de mòbils. El 2013, John Hoffman, el president de GSMA, empresa que organitza la fira, ja va deixar entreveure que l'arribada del metro a la porta de Fira Gran Via era imprescindible perquè seguís apostant per la capital catalana.

Un any abans, amb una vaga de conductors d'autobús que es va cancel·lar a escasses hores que el certamen obrís les portes, Hoffman va explicar que la continuïtat del congrés perillava en cas que el transport de superfície es plegués de braços. En els dos casos, les seves ordres van ser acatades.

La línia 9 fins al Prat s'estrenarà amb tres jornades de portes obertes. A partir del dilluns 15 de febrer, ja s'haurà de pagar el preu del bitllet per anar a l'aeroport (4,5 euros). Els títols de transport socials, com la T-50/30, la T-Mes, la T-Jove, la T-Trimestre, la Targeta Rosa o la T-4, quedaran exempts d'aquest sobrecost. D'aquesta manera, es bonifica els usuaris puntuals del transport públic, els que fan servir el bitllet senzill o la T-10, i es premia els més fidels.

PIONERS A EUROPA

Rull ha celebrat que Catalunya “torni a ser pionera en infraestructures i en la governança d'aquestes”, i ha subratllat que ha sigut la Generalitat la que ha garantit la connexió ferroviària amb l'aeroport. No calia que digués qui no l'ha garantit. El conseller ha compartit la seva “emoció per la magnitud del projecte” i ha assenyalat que mai a Europa s'ha posat en marxa una línia automàtica tan llarga.

Preguntat per la premsa, Rull ha fet referència al tram de línia 9 pendent a la Zona Franca, on els 32.000 veïns de la Marina del Prat i de la Marina del Prat Vermell han seguit amb perplexitat les obres cap a l'aeroport mentre el ramal que hauria de fer arribar el metro fins a casa seva segueix pendent. El responsable de Territori no ha volgut definir terminis perquè abans es vol asseure amb l'Ajuntament de Barcelona. Sobre la taula, tal com ja va detallar aquest diari al novembre, els 170 milions.