Via lliure als antiaeris

Les obres de reurbanització del costerut carrer de Mühlberg comencen el mes que ve i duraran 10 mesos. Aquesta reforma, una reivindicació històrica, permetrà arribar en bus al mirador

2
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES / BARCELONA

Un dels accessos preferits per locals i turistes per arribar a les bateries antiaèries del Turó de la Rovira és el carrer de Mühlberg, al barri del Carmel. La gran majoria hi arriba amb els busos 24 i 92, amb parada a la part més baixa del carrer, a la carretera del Carmel. Des d'allà han de fer uns 200 metres de pujada amb cognom alemany -des del 1942, perquè abans es deia Cristobal Licrán-,

si volen disfrutar de les considerades millors vistes panoràmiques de la ciutat.

Per reformar l'accés als antiaeris, però sobretot per millorar la qualitat de vida dels veïns, l'ajuntament ha posat en marxa el projecte de reurbanització del carrer Mühlberg. L'empresa adjudicatària és Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA (BIMSA) i disposa d'un pressupost de 2,18 milions d'euros.  «La reforma del carrer de Mühlberg comporta millorar l'accés i la senyalització d'aquest lloc. És una millora esperada i important per a tot l'entorn», subratllen fonts municipals.

Les actuacions en aquest punt del Carmel inclouen ampliar les voreres, soterrar els serveis (electricitat i telefonia), ordenar les places d'aparcament i eixamplar la part final per permetre que l'autobús pugui pujar i baixar.

MÉS ESPAI PER A VIANANTS / Les obres començaran al mes d'octubre i tindran una durada de 10 mesos. «Esperem que aquesta vegada sigui la definitiva, perquè s'ha ajornat en diverses ocasions. Aquí hi ha molta gent gran i necessitem que el bus arribi fins al final», explica Amelia Gil, una jubilada que viu al carrer des dels 26 anys. «Quan vaig arribar al barri això era un camí de cabres i ningú es recordava de nosaltres», afegeix.

El projecte inclou la col·locació de nous arbres i mobiliari urbà al costat esquerre de la calçada, segons es puja. «Encara que el carrer guanyarà molt amb aquesta reforma, la falta d'espai per aparcar divideix els veïns que no tenen cap altra alternativa al barri», explica Manolo Olmo, propietari del mític Bar Las Delicias (Mühlberg, 1), en referència a les motos i cotxes que ara s'amunteguen a tocar de la calçada.

«Sempre hem tingut clients, però la moda dels antiaeris ens beneficia», reconeix Olmo, que regenta un establiment amb més de 40 anys d'història. En aquest sentit, els veïns, aquells que pateixen en les seves cames aquest desnivell cada dia, sospiten que la reurbanització arriba més per l'èxit de l'espai museïtzat que per les seves històriques demandes. Un fet semblant va passar amb l'altre accés, al carrer de Marià Lavèrnia, actualment ple de tanques per les obres.

Notícies relacionades

CARRER SENSE BOTIGUES  / El projecte manté separades la calçada i la vorera excepte a la part final, on es crearà una petita plaça  que permetrà girar als vehicles, i a la part inicial, davant del Bar Las Delicias, per facilitar la connexió amb els jardins de Juan Ponce.

Finalitzada l'actuació, el carrer de Mühlberg quedarà integrat en l'itinerari del parc dels Tres Turons. «Aquesta reforma arriba tard perquè ja fa molt temps que als baixos de les vivendes només hi queden magatzems. A part del quiosc i el forn, no tenim ni una sola botiga i hem de baixar fins al carrer de Llobregós per anar a comprar», explica Ángeles Navarro, una jubilada  que considera que el bus li pot donar molta vida al carrer.