Anar al contingut

INICIATIVA PIONERA A LA CAPITAL CATALANA

Idees per no oblidar BCN

Un empresari barceloní crea un premi perquè la ciutadania proposi 'souvenirs' representatius de la ciutat

Una trentena de dissenys aspiren a ser comercialitzats

CARME ESCALES / BARCELONA

La globalització i la manufactura asiàtica fa temps que imprimeixen en el mercat del souvenir de ciutats d'arreu del món un segell propi en què el low cost preval per sobre de la personalitat dels objectes, l'originalitat i l'arrelament a cada lloc. També, en general, estan molt lluny d'una elaboració artesanal. Imants per a les portes del frigorífic, gorres de beisbol o samarretes copen el mercat internacional a bord de contenidors de vaixell des d'un mateix lloc, cap a milers de destinacions. L'única cosa que canvia són les imatges dels monuments pertanyents a cada indret.

La idea d'elevar la qualitat dels objectes que el turista compra per regalar o guardar com a record dels seus viatges, fent-los més autèntics i propis d'un lloc, ha fet que Bru Recolons creï uns premis amb què convida la ciutadania, professionals de la creació artística i aficionats, a idear nous dissenys de souvenir«que realcin els valors, la història i la personalitat autèntics de Barcelona», destaca el creador del concurs, que el 9 de maig passat va tancar el seu període de participació amb una trentena de treballs recollits sobre els quals, ara, també qualsevol persona podrà opinar. «Fins al 24 de juliol es pot votar, a través de www.souvenirdebarcelona.com, algun dels treballs presentats», explica Recolons. «S'atorgaran tres premis (de 1.000, 300 i 200 euros respectivament). Les deu candidatures més votades seran analitzades per un jurat d'especialistes en souvenirs i disseny, que escolliran els que considerin els tres millors, que es donaran a conèixer el dia 29 de juliol en una festa que tindrà lloc a la sala Luz de Gas i per a la qual es distribuiran invitacions», detalla l'impulsor de la iniciativa.

Entre altres al·licients i participants en la festa, hi actuarà la cantant cubana Lucrecia, que ha col·laborat, com a imatge, amb la campanya. «La intenció és realitzar en algun dels formats de souvenir el disseny o dissenys guanyadors», precisa Recolons. «I la nostra idea és que, en la mesura que sigui possible, s'acabin fabricant a Catalunya», afegeix. De moment, firmes com HP, RCR Films, l'Agència Catalana de Turisme, Damm i la mateixa sala Luz de Gas ja estan entre els patrocinadors de la iniciativa, que espera celebrar noves edicions cada any.

Els dissenys presentats al concurs es van poder veure en la presentació a l'antiga fàbrica Damm de Barcelona, en què va estar present Lucrecia. Els treballs encara es poden veure i votar a la pàgina web, i també estan exposats fins al dia 24 de juliol, al bar Els Pinxus (Marià Cubí, 81).

L'objectiu que persegueix aquest emprenedor barceloní s'acosta a l'aposta que ja fa un temps porten a terme «botigues de molts museus catalans, que gestionen llibreries com Laie, La Central o Bestiari», apunta Bru Recolons. «També les botigues pròpies de Turisme de Barcelona i de l'Agència Catalana de Turisme ho estan treballant molt bé, potser perquè no tenen l'angoixa que pugui tenir un botiguer de la Rambla», afegeix l'empresari.

«És clar que s'ha de distingir el souvenir per als qui viatgen i tenen una llista de persones amb qui han de complir amb un detall a la tornada, i aquell record que el turista compra per a ell mateix. L'experiència màxima d'un viatger és emportar-se amb ell alguna cosa que li recordi la seva estada en un lloc, abans de tornar a visitar-lo o, fins i tot, per instal·lar-s'hi a viure», diu. «Ens agradaria que certs souvenirs que no representen Barcelona fossin substituïts a poc a poc per la imatge i el nivell d'aquesta ciutat, que els valors de ciutat mediterrània i líder en termes de cultura i innovació fossin realçats pels articles que s'adquireixen com a record d'ella. El cost, responguin o no a aquests valors, siguin coses més o menys boniques, pot ser el mateix. La nostra idea és promoure la reflexió al voltant d'això», assegura.

Fan de Barcelona

La iniciativa de Bru Recolons surt del seu arrelament i amor per la seva ciutat. Fa un any i mig, aquest barceloní va crear la marca Artcelona ja amb la idea de posar en el mercat records de la ciutat que impulsin l'excel·lència i el talent local viatjant dins la maleta de viatgers i turistes. Recolons és el fundador de la marca de roba Club 1714 i, als anys 80 i 90 va promoure iniciatives com la campanya Volem la nostra història o la que va fomentar l'ús obligatori del casc en la moto.

Temes: Turisme Empreses