EXPOSICIÓ. COMMEMORATIVA

El príncep helvètic

Disseny Hub Barcelona acull 'Timeless Massimo Vignelli', homenatge al mestre  italià realitzat per 54 dissenyadors, en què participen estudis internacionals.

Disseny Hub Barcelona. Plaça de les Glòries, 37. Dilluns: 16.00 a 20.30 h. De dimarts a diumenge: 10.00 a 20.30 hores . Fins al 31 d’agost.

Un grup de visitants, el cap de setmana passat, a l’exposició ’Timeless Massimo Vignelli’.

Un grup de visitants, el cap de setmana passat, a l’exposició ’Timeless Massimo Vignelli’. / JOAN CORTADELLAS

1
Es llegeix en minuts
CRISTINA SAVALL / BARCELONA

Va crear el 1966 el sistema de senyalització del caòtic metro de Nova York, considerat una fita del disseny contemporani. Les identitats corporatives d'American Airlines, de United Colors of Benetton i del Museu Guggenheim de Bilbao també són obra de Massimo Vignelli, a qui Disseny Hub Barcelona dedica fins al 31 d'agost una exposició commemorativa, just quan fa un any de la seva mort.

Vignelli deia que la feina que més li hauria agradat desenvolupar hauria sigut la identitat corporativa del Vaticà. «M'agradaria anar al Papa i dir-li: «Sa santedat, el logotip està bé [referint-se a la creu], «però tota la resta l'ha d'eliminar». La seva obsessió era explorar l'atemporalitat. «Es pot aconseguir si es busca l'essència de les coses i no l'aparença», pensava el dissenyador de la cadira Handkerchief, que va crear al costat de la seva dona la també arquitecta Lella Elena Valle.

Notícies relacionades

Gran defensor de la tipografia Helvètica, Vignelli és un referent per als dissenyadors Javier Mariscal i per a Pablo Martín, que van participar dimarts en la taula rodona titulada Simply Massimo: Experiències, anècdotes i records. Per Mariscal, Vignelli era elegant, culte, transcendent i molt europeu. «Un exponent del bon disseny», assenyala.

Martín va treballar amb Vignelli a Nova York. «La seva influència és directíssima. Un gran mestre», reconeix. El defineix com a obsessiu, dogmàtic, apassionat i incansable. «La seva energia era impressionant. Ho volia fer tot: roba, cartells, mobles». Ernesto Arnáez, comissari de la mostra, valora que Vignelli va ser fidel al seu estil des dels seus inicis. «La seva obra és lineal i atemporal», diu.