GUARDÓ 'BARCELONA, LA MILLOR BOTIGA DEL MÓN'

Malestar per l'aposta de Trias pels centres comercials

Els eixos del Clot i Sant Andreu no van a la gala del comerç per mostrar el seu enuig

Les botigues de barri critiquen la política d'ampliació de grans superfícies a BCN

El cau d’en Paff 3 Aquesta botiga de joguines de Sant Andreu ha rebut el premi Comerç de proximitat per fer de la joguina i el llibre instruments d’iniciació cultural per a famílies i la petita infància.

El cau d’en Paff 3 Aquesta botiga de joguines de Sant Andreu ha rebut el premi Comerç de proximitat per fer de la joguina i el llibre instruments d’iniciació cultural per a famílies i la petita infància. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
HELENA LÓPEZ / BARCELONA

Primer de tot cal dir dues coses. La primera, que coincideixen amb la resta d'eixos comercials en la importància dels guardons i en el bé que fan als establiments premiats. La segona, que subratllen una vegada i una altra que la plantada és únicament a l'alcalde Trias, que, als seus ulls, aposta de forma «clara i decidida» per un model «que no té res a veure amb el model català tradicional dels eixos comercials». Amb aquestes paraules l'hi va comunicar Pròsper Puig, president de l'eix comercial de Sant Andreu, en la carta que li va enviar fa una setmana en què li comunicava que rebutjava la seva invitació a la 17a edició dels premis Barcelona, la millor botiga del món, que l'alcalde va entregar ahir a una desena de botigues de la ciutat.

«En un moment de debilitat extrema de la renda disponible de les famílies, l'ampliació de grans superfícies comercials suposa un tret a la línia de flotació dels comerços de barri», prosseguia la missiva, en la qual li indicava que el motiu que va portar l'eix a prendre una decisió «tan dolorosa» va ser l'aprovació, amb vots de CiU i el PP, de l'ampliació del centre comercial La Maquinista, malgrat les al·legacions presentades tant per aquest com per la Fundació Barcelona Comerç i també els veïns.

Puig no va ser ahir a la nit l'únic absent a la gala. Tampoc hi va anar Xavier Bou, president de l'eix comercial del Clot. «El comerç de proximitat ho està passant molt malament. Estan tancant moltes botigues, i l'ampliació de grans superfícies, com les plantejades a La Maquinista, Glòries i Heron City, pot suposar el final de moltes més», apunta Bou.

En la mateixa línia s'expressa Vicenç Gasca, president de la Fundació Barcelona Comerç. «Respectem i comprenem la posició de Sant Andreu i el Clot. Tots els eixos de la ciutat ens mostrem en contra de la política d'ampliació dels centres comercials. En aquest moment no hi ha una demanda interna que justifiqui l'ampliació de sòl comercial, no solament en les grans superfícies a la ciutat, sinó tampoc en els projectes de Viladecans i Cerdanyola», apunta el president de la fundació, que sí que va assistir ahir a la nit a l'entrega «per respecte als comerços premiats».

No ho van fer tampoc -a set mesos de les municipals-, l'alcaldable socialista, Jaume Collboni, ni el líder d'ICV, Ricard Gomà, per mostrar el seu rebuig a la política de comerç de Trias i per recolzar els comerciants indignats.

Notícies relacionades

LA RESPOSTA / El municipi insisteix a dir que els premis entregats ahir són un reconeixement públic al model comercial de Barcelona, «un model de proximitat, que aposta per la cohesió social i el desenvolupament cultural de la ciutat». El mateix Trias va respondre aquest cap de setmana a la carta del president dels comerciants de Sant Andreu en què reafirmava el seu compromís amb el comerç de proximitat, «lamentava tot i que respectava» la seva absència d'ahir i exposava els seus motius per a l'ampliació de La Maquinista en 42.000 metres quadrats. Es resumeixen en dos: que aquesta garantirà l'obtenció de sòl d'equipaments destinat a l'escola i la creació de 1.200 llocs de treball. Arguments, tots dos, que no convencen el petit comerç, que se sent ofegat i expulsat.

Un idèntic sentiment d'ofec i desemparament expressava la portaveu del mercat de la Sagrada Família, que deia que el govern deixa morir la seva xarxa comercial de proximitat.