LES FESTES GERMANES DE 'BarceKholm'

Estocolm i BCN es donen la mà

Espectacles estrenats aquest estiu a Suècia es repetiran aquí a la Mercè

CASTELLERS  DE SANTS Una de les actuacions més aplaudides.

CASTELLERS DE SANTS Una de les actuacions més aplaudides. / XAVIER MORET

4
Es llegeix en minuts
XAVIER MORET
ESTOCOLM

Una espectacular projecció audiovisual en 3D sobre la façana del Ministeri d'Afers Estrangers de Suècia oficialitzava aquests dies la relació que ha establert aquest any el Festival de Cultura d'Estocolm amb les festes de la Mercè de Barcelona. L'audiovisual, que rep el nom de BarceKholm i que està coproduït per les dues ciutats, repassa amb imatges, humor i música els tòpics sobre suecs i catalans, i es podrà veure al setembre a la plaça de Sant Jaume, projectat sobre una façana, la de l'ajuntament, que guarda una certa semblança amb la del ministeri suec.

«El Festival de Cultura a Estocolm es va iniciar el 2006 sense tradició prèvia», comenta Claes Karlsson, el  director artístic. «La idea era oferir una sèrie de concerts i actes al carrer, tot gratuït, per donar vida a una bella ciutat que a alguns els pot semblar freda. Al principi ens vam fixar en festivals com els d'Avinyó o Edimburg, molt animats, i aquest any vam escollir com a tema Barcelona, una ciutat que té molt bona fama a Suècia», prossegueix el director.

Karlsson, que coneix bé les festes de la Mercè i el Festival de Tàrrega, va contactar fa tres anys amb l'Institut Ramon Llull per parlar d'una possible col·laboració. Des del primer moment va trobar una bona predisposició per part del seu director, Àlex Susanna, i, com a resultat, els Castellers de Sants, Txarango, Manu Chao, Nats Nus Dansa i Circ Combinat (amb artistes dels dos països) han actuat, juntament amb diversos artistes suecs, entre el 12 i el 17 d'agost en carrers d'Estocolm.

L'actuació dels Castellers de Sants a la plaça més cèntrica de la ciutat, Sergels Torg, va ser especialment celebrada pel nombrós públic suec, que ovaciona els diferents castells que s'aixequen davant la façana de vidre de la moderna Kulturhuset (Casa de Cultura). El Circ Combinat també és aplaudit en aquesta mateixa plaça.

A Gustav Adolfs Torg, una altra cèntrica plaça d'Estocolm, l'audiovisual en 3D dirigit per Mariona Omedes, que parla de tòpics com el famós «demà, demà…» i la suposada fredor dels suecs, va ser protagonista, juntament amb una programació musical amb concerts de jazz, folk, punk, pop, clàssica i òpera. Molt a prop, al pont de Nybro, amb el Palau Reial com a fons, les atraccions tunejades de la companyia Antigua i Barbuda, inspirades en els anys 30, van convocar nombrosos nens i turistes.

VIA LLIURE A LA FANTASIA / Conferències sobre la Catalunya d'avui, literatura catalana, cine i futbol van completar el paper de Barcelona en aquesta bella ciutat nòrdica en què el mar sempre està present. Dos escrits de la regidora de Cultura d'Estocolm, Madeleine Sjösted, i de l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, obrien el programa del festival per celebrar la creativitat sorgida de la col·laboració de les dues ciutats. En el mateix programa, un article d'Àlex Susanna citava unes paraules del nord-americà Harold Bloom en què apuntava que «Barcelona és una ciutat creativa que, com Nova York, Roma o París, dóna via lliure a la fantasia». «En els últims anys -reflexiona Karlsson- Estocolm ha canviat molt. Abans era una ciutat més tancada, però s'ha anat obrint, perquè la gent viatja més i perquè ara tenim més d'un 20% d'immigrants. Estocolm és ara un gran melting pot i en el festival hem de fer coses que interessin a la gent, que és l'ànima de la ciutat. Busquem espectacles que siguin populars i de qualitat».

El Festival de Cultura es complementa amb un programa dirigit als adolescents, celebrat als jardins de Kungsträdsgarden, i amb diversos actes que s'escampen per aquesta bella ciutat que, especialment a l'estiu, sembla rendir tribut a la seva privilegiada ubicació, repartida entre 14 illes connectades per 53 ponts. Karlsson es mostra satisfet al comentar els diferents aspectes d'aquest festival que omple de música i alegria els carrers d'Estocolm. Ho fa al restaurant del Södra Teatern, al barri de moda d'Östermalm, on viuen, per cert, els protagonistes de les novel·les de Stieg Larsson i una infinitat d'alternatius i moderns.

Al costat del restaurant, en una àmplia terrassa amb vistes a Estocolm, se celebrava un animat concert feminista. Semblava que la festa no s'acabaria mai, però a les 10 de la nit, amb puntualitat sueca, els músics deixaven de tocar i els assistents tornaven en silenci a casa seva. «La festa és important», resumeix Claes Karlsson, «però el descans dels veïns també ho és. S'han de saber combinar les dues coses».

Notícies relacionades

El relleu es produirà en el termini d'un mes, quan Barcelona cedeixi a la ciutat sueca l'honor de ser la seva convidada d'honor (la vuitena) a les festes de la Mercè. La col·laboració es basarà en dues coproduccions, un espectacle que es podrà veure al castell de Montjuïc i l'esmentat mapping BarceKholm

-creat per l'artista multimèdia Mariona Omedes- que en la seva versió per a Barcelona es projectarà sobre la façana de l'ajuntament. En la creació d'aquest espectacle hi participen sis artistes barcelonins i sis artistes escandinaus.