pugna sobre el futur model comercial de bcn

Nous eixos se sumen a la lluita per ampliar horaris comercials

El Raval, l'Eixample, el Paral·lel, el Born i la Barceloneta s'uneixen com a zones turístiques

Barcelona Oberta demana un pacte urgent per obrir aquest estiu en dies festius

Una de les moltes botigues obertes a Ciutat Vella diumenge passat, a falta d’un ple consens sectorial sobre horaris en festiu.

Una de les moltes botigues obertes a Ciutat Vella diumenge passat, a falta d’un ple consens sectorial sobre horaris en festiu. / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN
BARCELONA

El moviment que defensa l'ampliació comercial horària a Barcelona acaba de créixer per totes bandes. La iniciativa col·lectiva augmenta perquè des d'ahir compta amb el suport d'eixos turístics emergents que també estan a favor de treballar en diumenge. Però també alça el vol com a interlocutor en la negociació al configurar la marca Barcelona Oberta, que queda deslligada de qualsevol vincle o participació de l'Administració, com sí que passava en la Shopping Line.

La Unió d'Eixos Comercials Turístics de Barcelona, acabada de constituir, que operarà amb la marca Barcelona Oberta, alinea les associacions de Pelai Centre & Rodalies; Barna Centre; Rambla Catalunya; Amics, Veïns i Comerciants de la Rambla i plaça de Catalunya; Diagonal Centre; Eix del Raval; Fem Paral·lel; Comerciants i Empresaris Gran Eixample; Amics del Passeig de Gràcia; Comerciants del Born i la Ribera, i l'Agrupació de Comerciants i Industrials de la Barceloneta. La morfologia del nou col·lectiu, on hi ha moltes botigues artesanals, d'autor i d'un sol empresari (i no grans cadenes ni marques) està compactada per un denominador comú: «Entendre la irrupció del turisme no com una amenaça sinó com una oportunitat», detalla el seu president, Gabriel Jené.

I encara que una de les prioritats és «posar al dia» els horaris comercials de Barcelona i adequar-los a aquestes zones «de la manera com ja es fa a les principals ciutats de compres del món», també aposten per la promoció internacional de la ciutat com a destí de compres i la diversificació dels eixos de polaritat turística «perquè el shopping s'estengui per tota la ciutat».

Jené puntualitza que la seva vocació no és postular l'ultraliberalisme horari, però sí «avançar» exercint «responsabilitat empresarial».

Notícies relacionades

REARMATS / Els eixos més turístics, Pelai, Passeig de Gràcia, Diagonal i altres, estaven agrupats en la seva qualitat d'eixos turístics sota el paraigua del Shopping Line, però aquesta marca integra també Turisme de Barcelona i, per tant, l'ajuntament. Com a organisme independent, aquests eixos «es rearmen» ara per «vertebrar una nova realitat comercial», afegeix el seu líder.

El pretès «canvi de la política comercial de la ciutat» no vol dividir encara més el sector, sinó buscar consensos amb els eixos tradicionals de barri que s'integren en la Fundació Barcelona Comerç i només accepten obertures molt limitades en festiu per no alterar els hàbits de compra dels barcelonins. El primer objectiu, per ara mateix, és un pacte ràpid per intentar obrir legalment les botigues en diumenge aquest mateix estiu, vinculat a jornades de vuit hores i al calendari que queda. Al setembre, serà el moment de seure a analitzar com encarrilar millor la qüestió de cara a tot el 2015.