Nou sistema de seguretat

Els operaris de la neteja estrenen casc per a la recollida de la brossa

Les altres tres companyies que fan la retirada de deixalles aplicaran la mesura pròximament

L'empresa FCC imposa el protector a tots els empleats que pengen d'un estrep del camió

El model de casc elegit, habitual entre els patinadors.

El model de casc elegit, habitual entre els patinadors. / JULIO CARBÓ

3
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

Les escombraries ja no són un element homogeni. El reciclatge ho ha canviat tot, i també el mètode de recollida és ara diferent. El que es manté intacte és el paper que hi tenen els operaris de la neteja, els mal anomenats escombriaires, que continuen penjats de la part posterior del camió mentre el conductor circula de contenidor en contenidor. Una de les quatre empreses que fan aquesta feina a Barcelona ha decidit afegir una mica més de seguretat a aquesta vital tasca que el ciutadà rep tancant les finestres de casa. És Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), que des de fa unes setmanes inclou el casc obligatori entre les seves mesures de protecció.

Va passar que el 28 de setembre del 2006 un empleat que feia la ronda per Albacete va perdre l'equilibri i va caure de l'estrep quan el vehicle estava en marxa. L'aparatós accident va derivar en una incapacitat permanent. Va denunciar els fets i la inspecció de treball va imposar una sanció a l'empresa per no haver disposat els mitjans necessaris per evitar les lesions. La companyia, davant la jurisprudència que generava la sentència, va decidir que els seus operaris es cobririen el cap, i Albacete va ser el primer lloc on es va implantar la mesura.

De moment, són 80 els operaris obligats a protegir-se el crani per poder treballar a Barcelona, segons apunta Manel Fajardo, cap de serveis de recollida de FCC a la capital catalana. Aquesta companyia s'encarrega dels districtes de l'Eixample, Gràcia i Ciutat Vella, i per ara és l'única que ha pres aquesta decisió. La resta d'operadors (CLD, Urbaser i Cespa) podrien implementar-la en les pròximes setmanes o mesos per no fer la sensació que una mateixa ciutat es pren la seguretat de manera aleatòria.

REMEI O MALALTIA / Els operaris de la neteja ja es poden veure amb casc a Sant Sebastià, Oviedo, Bilbao i València. La setmana passada es va començar a fer servir a Madrid, on 800 empleats van rondinar perquè justament ara ve l'estiu i al centre de la Península la canícula és criminal. La delegació central d'UGT va sol·licitar que s'avalués l'adequació del projecte, recordant que la normativa que regeix la seguretat del treballador, va assenyalar el sindicat, «estableix que un equip de protecció individual en cap cas ha de suposar més perjudici que benefici, com una submissió a estrès tèrmic o possibles dermatitis». És per això que han decidit «interposar denúncia davant la inspecció de treball perquè avaluï si la mesura és adequada o no». José Joaquín Sánchez, secretari d'UGT del sector de sanejament urbà a Barcelona, rebaixa la tensió i puntualitza que novetats d'aquesta mena «sempre requereixen un temps per adaptar-se». «Passaran unes setmanes i els operaris començaran a veure que els avantatges són més importants que les possibles incomoditats», sosté.

El regidor Joan Puigdollers, responsable de Medi Ambient, opta per no entrar en assumptes d'empresa i es limita a valorar «positivament la idea, perquè l'ajuntament està a favor de les millores de les condicions laborals dels treballadors que acabin revertint en un millor servei per als ciutadans».

Notícies relacionades

Sánchez confirma que la resta d'empreses s'aniran adaptant a la nova norma. Fajardo explica que el casc triat no és un model estrictament de ciclista, com passa en el cas de Madrid, sinó un exemplar menys aerodinàmic però més discret que s'usa «per a patins en línia i per anar en monopatí». Tal com s'observa a la foto, sembla que s'ha optat per un concepte mitjà entre el de ciclista i el de peó de la construcció.

CAMIÓ AMIC / Al marge del casc, l'estrep i la barra de subjecció, els operaris de la neteja encarregats de la recollida d'escombraries tenen a favor seu el mateix camió. Cada vegada que s'enfilen a la petita plataforma, el vehicle els detecta i s'activa un mecanisme que impedeix que la velocitat superi els 30 quilòmetres per hora. L'únic que no té solució, per ara, és l'olor que desprenen les restes, orgàniques o no, que genera la ciutat.