DOCS BARCELONA. FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINE DOCUMENTAL

'Pitching forum', planter de pel·lícules Documental busca públic

Una cinta sobre Guantánamo obre avui el festival Docs Barcelona, que presentarà fins diumenge 42 documentals, diverses xerrades i una classe magistral de Peter Greenaway.

’Todos vós sodes capitans’, de la secció ’Finisterre’. A la dreta, ’Last Chapter’.

’Todos vós sodes capitans’, de la secció ’Finisterre’. A la dreta, ’Last Chapter’. / DOCS BARCELONA

2
Es llegeix en minuts
BLANCA ESPACIO
BARCELONA

«Un documental no pot canviar el món. Però sí que pot, i ha de, generar polèmica, provocar una reflexió ciutadana. I el ciutadà sí que pot canviar el món». El xilè Patricio Henríquez ha provocat aquesta polèmica ambYou don't like the truth. 4 days inside Guantánamo,la cinta que avui inaugura el festival de cine documental Docs Barcelona (Cinemes Girona. 19.00 hores).

You don't like the truth, que també ha dirigit Luc Côté, narra quatre dies d'interrogatoris a un menor canadenc detingut a Guantánamo. Les imatges procedeixen d'un vídeo secret -i posteriorment desclassificat- enregistrat per la càmera de la cel·la. Un començament d'impacte per a un festival que, segons explica el seu director, Joan González, té una obsessió: «Trobar espectadors per a cada classe de documental».

La 14a edició del Docs Barcelona presenta en tres espais diferents un total de 42 pel·lícules, dividides en 11 seccions i elegides amb cura per experts com ara Francesc Esbribano (Història), Tue Steen Muller(Panorama)i Daniel Jariod(Catalan day). El progamma també inclou una secció anomenadaXtra, perquè

ofereix classes magistrals i conferències.

La cita arriba, a més a més, amb novetats. La primera és que hi ha un parell de noves seccions:Finisterre, destinada a films que busquen els límits de qualsevol mena, iDocsAffairs,per a cintes pròximes al periodisme d'investigació. A més a més, per primera vegada, Docs es converteix en un festival competitiu, amb un palmarès de set premis que volen reconèixer el talent. Una concessió «a les regles del joc», segons González, que permetrà obtenir obres de prestigi en competència amb altres festivals.

Notícies relacionades

Per si amb tots aquests ingredients no n'hi hagués prou, Docs té en el menú un al·licient extra: la presència del famós director Peter Greenaway, que presentarà les seves obres preferides en la seccióLe dernier repas, mostrarà els seus últims treballs i farà una classe magistral (dia 3. La Pedrera. 19.00 h). La provocació està garantida.

33 El Pitching forum és la cara industrial del festival, un mercat de projectes que ja s'ha consolidat com el segon amb més demanda del món, segons Joan González, director del Docs Barcelona i de la productora Parallel 40. Productors i directors exposen esbossos de les seves futures pel·lícules -24 aquest any- per captar socis inversors. I amb èxit, segons González, ja que la meitat dels projectes presentats en aquest mercat han estat acabats. Com a mostra, un èxit actualment en pantalla: José y Pilar, de Miguel Gonçalves.