La mobilitat a la capital catalana

El Govern estudia obrir un tercer túnel de Rodalies sota la Diagonal

La galeria seria l'extensió de la C-3 des del Baix Llobregat i donaria servei a la part alta de la ciutat

L'obra dotaria finalment la plaça de Francesc Macià de transport ferroviari d'alta capacitat

3
Es llegeix en minuts
XABIER BARRENA / ALBERT OLLÉS
BARCELONA

Després dels pal.liatius dels últims anys, en forma de nous trens, noves catenàries i estacions en reforma, la xarxa de Rodalies de Barcelona es prepara per fer un pas de gegant. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, els tècnics de la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), a través del pla territorial de l'àmbit metropolità que s'està redactant, proposen la creació d'un tercer túnel de rodalies pel centre de la capital catalana. Aquest túnel agafaria el traçat de l'avinguda Diagonal i travessaria el municipi des de la Zona Universitària de Pedralbes fins a la del Besòs, al Fòrum. A banda d'aquestes dues, hi hauria estacions a la plaça de Francesc Macià --que per fi tindria una connexió ferroviària d'alta capacitat-- i a Glòries, encara que sembla lògic pensar que també hi hauria correspondència amb el metro i les rodalies de Ferrocarrils a la Rambla de Catalunya.

La conselleria va declinar ahir fer comentaris a aquest diari sobre el projecte. Altres fonts assenyalen, no obstant, que la idea ha estat fins i tot traslladada al Ministeri de Foment i que disposa de l'aprovació tècnica --sobretot pensant en la configuració de la xarxa barcelonina-- de l'equip que ara dirigeix José Blanco. Una altra cosa, òbviament, serà el moment en què es discutirà quant costa l'operació, qui la paga i quan i com l'executa.

COM EL RER PARISENC

Aquest traçat --que suposaria l'entrada de la línia de Rodalies que es construirà des de Castelldefels i recorrerà les localitats més poblades del Baix Llobregat-- presentaria una sèrie de novetats. La primera és que seria exclusiu de rodalies, cosa que el faria semblant als RER parisencs. Es tractaria d'un traçat que obviaria les grans estacions barcelonines, la Sagrera i, especialment, Sants, que ja està a punt del col.lapse. Faria arribar les rodalies a una part de la ciutat, el quadrant nord, que fins ara no en disposa. Totes les estacions cèntriques s'ubiquen a partir del carrer d'Aragó i fins al mar, amb els evidents problemes de mobilitat que provoca, per no parlar de la poca motivació a deixar el cotxe que causa aquest esquema als automobilistes.

Curiosament, i contra el que podria semblar, el subsòl de la Diagonal encara és bastant verge. Si s'exceptua el tram de la L-3 de metro entre Maria Cristina i Zona Universitària i el gran col.lector del passeig de Sant Joan, la resta no suposa un gran problema a l'hora de perforar- lo. L'Ajuntament de Barcelona, quan va considerar la possibilitat de soterrar el tramvia entre Francesc Macià i Glòries, va calcular que les vies s'haurien de col.locar 15 metres sota terra. Res de l'altre món si es compara amb la profunditat d'alguna estació de la futura L-9/L-10, que oscil.la entre els 40 i els 70 metres.

En la discussió del pla territorial també es tindran en compte les futures prolongacions de Ferrocarrils per Barcelona. D'una banda, l'extensió del túnel de la plaça d'Espanya --que inclou la L-8 del metro-- i que més o menys s'ha consensuat que arribi, com a mínim, fins a Francesc Macià. Una de les opcions era que avancés per la travessera de Gràcia per anar a buscar el nus de Glòries i creuar, després, el Besòs.

Notícies relacionades

METRO DEL VALLÈS

L'altre ramal, el del Vallès, d'amplada internacional, també preveu buscar una nova connexió a través de Collserola. Les opcions són, o bé la perforació en el traçat de l'actual L-7, pel Tibidabo, o bé per Collserola, via el túnel d'Horta, amb el pas previ, una altra vegada per Glòries, que es configura com el verdader nus gordià de la circulació metropolitana. En qualsevol cas, hi ha coses que no canviaran. Per exemple, que les rodalies metropolitanes donin servei en tres amplades de via diferents.