EXPOSICIÓ DE LES INSTANTÀNIES QUE VAN SERVIR PER DOCUMENTAR UNA PEÇA TEATRAL

Rigola va fotografiar el pols de la ciutat on transcorre l'adaptació de la novel.la de Bolaño

Les imatges es mostren al Teatre Lliure, que acollirà l'obra el dia 8, després de presentar-se avui al Temporada Alta

1
Es llegeix en minuts
GEMMA TRAMULLAS / BARCELONA

El mateix dia que Àlex Rigola va arribar a Ciudad Juárez, enterraven el fiscal general, abatut el dia abans per un grup criminal. El substitut del fiscal anava literalment camí de la ciutat, però mai va arribar a exercir en la seva jurisdicció. El van cosir a trets abans de posar-hi els peus. Aquesta era l'escena que es va trobar Rigola fa un any, quan va viatjar a Mèxic per documentar-se per al muntatge de2666, adaptació de la novel.la homònima de Roberto Bolaño. Durant una setmana, de les set del matí a les deu de la nit, el director va fotografiar el pols de la ciutat fronterera. Cinc d'aquestes imatges s'enllacen aquí amb cada una de les cinc parts de la monumental peça teatral que avui es presenta al festival Temporada Alta de Girona.

"El pas fronterer de Santa Teresa, a Ciudad Juárez, és segurament l'única frontera per la qual es pot passar caminant des del tercer món fins al primer --explica a Àlex Rigola--. Algunes dones paguen amb el seu cos per travessar-lo i al desert es poden veure les seves calces penjades als arbustos, com una relíquia. La immigració, les maquiles i els càrtels de drogues fan que la vida tingui molt poc valor, i d'aquí ve la impunitat per violar i matar".

400

Notícies relacionades

assassinades

Al vestíbul del Teatre Lliure, on2666es presentarà el dia 8, s'exposa una selecció d'aquestes fotos. Només després d'assistir a les cinc hores de representació dels dramàtics avatars dels seus personatges, es pot reconèixer tot el valor que tenen aquestes imatges. Paisatges desèrtics que són testimonis muts dels assassinats de 400 dones i la desaparició de més de 2.000, adolescents amb uniforme camí de l'escola, el mític club Kentucky on es va inventar la margarita i que van freqüentar Al Capone, Jim Morrison i Marilyn Monroe... És poc probable que Rigola pugui portar l'obra a Ciudad Juárez. Allà la seva vida tampoc tindria valor. El periodista que li va fer de guia durant el procés de documentació ja acumula diverses amenaces de mort.