ESTRENA

Ben Affleck no vol per a la seva 'opera prima' el morbo del rapte de nens

L'actor i guionista debuta com a director amb el 'thriller' 'Adiós pequeña adiós'

"Si us plau, cuidem els nostres fills, són molt vulnerables", afirma a Madrid

3
Es llegeix en minuts
MERCEDES JANSA / MADRID

Una mica tens d'entrada --després es va anar relaxant--, potser temorós per hipotètiques preguntes (i respostes) que poguessin posar-lo en un compromís, amb doble ració de refresc de cola baix en calories i un espanyol amb accent mexicà de notable, Ben Affleck va passar ahir a Madrid l'examen del seu debut com a director convidant l'espectador a pensar i també a deixar de banda un injustificat morbo en la seva pel.lícula Adiós pequeña adiós, que s'estrena avui. El fet que la petita Madeleine McCann desparegués fa uns quants mesos no ha estat més que una casualitat a l'efecte de promocionar un film que va ser rodat el 2006, un any abans d'aquest succés.

Com també és fruit de l'atzar que l'actor hagi adaptat un llibre --del qual es va enamorar immediatament--, de gran èxit de vendes escrit fa 10 anys per Dennis Lehane, autor de Mystic River, obra en què també afloraven els maltractaments als nens. Perquè l'única coincidència entre realitat i ficció és que tot comença amb la desaparició d'una nena rossa de 4 anys.

SENTIMENTS AFECTATS

Per desenvolupar un tema que el mateix Affleck reconeix com a "delicat", el protagonista de Pearl Harbor va haver d'"aparcar les emocions", malgrat que quan va escriure el guió fa quatre anys encara no coneixia la paternitat. "Hi havia dies que era difícil que no t'afectés gaire", va explicar en la roda de premsa.

Sensible al context en què el seu primer llargmetratge s'estrena, no va poder evitar acabar amb una petició: "Si us plau, cuidem els nostres fills, estiguem-ne pendents, són molt vulnerables".

Resolt el fantasma del morbo amb professionalitat, el guanyador d'un Oscar i un Globus d'Or el 1997 pel guió d'El indomable Will Hunting, que va firmar amb el seu amic Matt Damon, afirma que dirigir és una "extensió lògica" de la seva carrera en el món del cine. "En el futur, m'agradaria fer de tot, actuar, dirigir, escriure, segons em vagin arribant els projectes". Però no a la vegada. A Adiós pequeña adiós s'ha refugiat darrere la càmera perquè "no era capaç de fer dues coses alhora", i s'estima més dirigir el seu germà petit Casey, amb qui s'entén sense haver d'intercanviar cap paraula.

Casey Affleck i Michelle Monaghan interpreten una parella de detectius contractats per la família per buscar una nena

desapareguda. Però al thriller, com a la novel.la que l'inspira, hi ha dos eixos més definitius, segons descobreix l'evolució de la trama: si el fi justifica els mitjans i la pressió mediàtica sobre temes escabrosos d'alta sensibilitat.

El primer, un "dilema moral" sobre el qual l'atractiu actor va evitar pronunciar-se davant la premsa, es planteja als dos detectius a l'enjudiciar dos policies que porten el cas, interpretats pels consagrats Ed Harris i Morgan Freeman. "Volia que l'espectador", va dir Affleck, "obrís el debat" sobre si el fi justifica els mitjans. En tot cas, la trama policial és la que predomina en la novel.la que va enamorar el novell realitzador.

CRÍTIQUES A LA PREMSA

El llibre de Lehane, contràriament, sí que abunda en referències a l'actitud dels mitjans de comunicació davant els temes de gran contingut emocional o simplement delictes. "L'escriptor és extremadament crític amb la premsa", afirma Affleck.

Notícies relacionades

Però el protagonista de Hollywood- land, amb una vida personal molt escrutada i airejada pels mitjans, prefereix eludir l'enfrontament i opta per la descripció.

"Em preocupava l'equilibri de la història i no volia que hi hagués cap malentès" amb la premsa, va dir. En el que sí que s'ha mullat és en el fet de mostrar el Boston gairebé marginal que ell va conèixer en la seva infància.

Temes:

Ben Affleck