emergent

Jofre Horta: De la Juani a Ravensbrück

1
Es llegeix en minuts
ROSA MASSAGUÉ / BARCELONA

Jofre Horta

Va néixer a Barcelona fa 31 anys

És compositor i productor de cine i espots publicitaris

Un grup de dones grans vingudes de diversos països europeus, supervivents dels horrors del camp de concentració de Ravensbrück, van recordar el passat i es van emocionar. Assistien a l'estrena de Resistència, una obra per a piano que el compositor i productor musical Jofre Horta els ha dedicat en la clausura de la seva reunió anual, al palau de Pedralbes. La composició s'obre amb una peça tragicoheroica que explica la resistència d'aquelles dones i dóna pas a la seva arribada al camp. L'obra no culmina amb l'eufòria de l'alliberament sinó d'una forma lenta, fúnebre, "perquè el que van viure no s'oblida mai", segons el compositor.

Horta va compondre l'obra pensant en la pianista que la va estrenar, la jove coreana Sonya Bach, capaç de doblegar sense immutar-se totes les dificultats d'un Rakhmàninov i tota l'escola russa amb la seva prodigiosa agilitat i potència, i en la partitura hi ha ressonàncies d'aquell compositor i també de Prokófiev. Seguir component per a aquesta musa és un dels reptes d'Horta, però no l'únic d'aquest músic tan versàtil.

Amb Patricio Petruchelli ha firmat part de la banda sonora de la pel.lícula de Bigas Luna Yo soy la Juani i ha fet nombrosos treballs musicals per a publicitat i mitjans audiovisuals. Ara treballa en un projecte per a un important club esportiu europeu destinat a "canviar la concepció del ritual esportiu que inclogui la música".

Notícies relacionades

Horta va néixer en una família en què sempre es va escoltar música, però qui va influir de manera decisiva sobre el seu futur va ser el seu padrí, l'irrepetible Jordi Farràs, conegut com La Voss del Trópico, cantant de boleros amb uns coneixements i una passió per la música tan grans com la seva humanitat.

Els set magnífics del teclat, segons Horta, són Godowsky, Rakh- màninov, Gilels, Richter, Horowitz, Gould i Bach (Sonya). "L'experiència com a pianista t'obre la ment i el contacte directe és còmode per al compositor", diu Horta, que no ambiciona una carrera de pianista. "Cadascú ha d'estar al seu lloc". El seu és la composició i la producció.

Temes:

Ravensbrück