FESTIVAL DE CINE DE SANT SEBASTIÀ

Moreau: "És la minoria la que imposa la seva opinió"

L'actriu bolca la seva experiència per presidir el jurat del certamen donostiarra

2
Es llegeix en minuts
MERCEDES JANSA / SANT SEBASTIÀ

Amb 50 anys de carrera a l'esquena, més de 70 pel.lícules dirigides pels més importants realitzadors de la segona meitat del segle XX i una vitrina plena de premis, Jeanne Moreau (París, 1928) bolca la seva experiència aquests dies com a presidenta del jurat del 54è festival de Sant Sebastià. Ja ha vist 13 dels 16 llargmetratges a concurs, i si alguna cosa li ha cridat l'atenció del certamen és"la diversitat de cultures"dels creadors, malgrat que detecta en el cine actual"certa por a l'originalitat"i"resistència als canvis".

Un actor (Bruno Ganz), un escriptor (José Saramago) i quatre directors (Isabel Coixet, Manuel Gómez Pereira, Sara Driver i Bruno Barreto) formen part del jurat que presideix aquesta prestigiosa actriu francesa, que durant 20 anys (del 1975 al 1995) va desenvolupar aquesta funció a Cannes.

El seu menut cos amaga una gran força interior que l'ajuda a mantenir viva la promesa que es va fer fa anys de no aparèixer decrèpita a la pantalla."No accepto la humiliació"--comenta durant un descans entre pel.lícula i pel.lícula--. Quan una dona arriba a l'edat en què ja no és objecte del desig, sempre li ofereixen papers de la típica àvia alcohòlica depressiva. Massa convencional, ¿no?".

Acostumada a tota classe de personatges, Moreau té clar que en les grans històries hi ha d'haver"herois i heroïnes",però, sobretot, creativitat en el director i els actors, fet que comporta risc i exigència. El cine actual, segons la protagonista de títols comEls amants,La nitiCampanades a mitjanit, ha d'afrontar sense temor el repte que li plantegen les noves tecnologies, perquè"si hi ha algun perill és la resistència al canvi".

DUES CARES DE LA MONEDA

Moreau, que va triomfar internacionalment amb el cine de tesi de laNouvelle Vague, no creu en la diferència entre la cinematografia nord- americana i l'europea, i menys des que existeix internet. El món ara no té fronteres i sempre, afirma,"hi ha dues cares de la moneda, la bellesa i la merda",a un costat i l'altre de l'oceà.

Notícies relacionades

Fer i veure cine des de molt jove ha permès a aquesta gran dama de la pantalla conèixer molt bé el terreny que trepitja i apostar per la qualitat enfront de l'espectacle. Davant la tasca d'elegir els millors del certamen donostiarra, Moreau reflexiona sobre la"tendència"de la indústria actual d'"atendre més el mercat que la qualitat".Però el seu olfacte li diu que"les pel.lícules de grans efectes no funcionen sempre i a poc a poc es torna a un cine més normal".I afirma contundent i plenament convençuda:"La minoria sempre imposa la seva opinió".

Els noms d'Antonioni, Louis Malle, Orson Welles, Luis Buñuel, Peter Brooks i François Truffaut estan units al de l'actriu en una de les etapes més florents del cine europeu. Aquests cineastes formen part d'una generació que Moreau considera irrepetible perquè"ja ha existit"i a la qual recorda amb passió però sense nostàlgia."No va amb el meu caràcter",diu, després de declarar que troba a faltar els absents i reconèixer que ha passat per"emocions molt dures".