Pont del Petroli

La UPC reprodueix l’impacte del temporal Gloria en el Pont del Petroli de Badalona per trobar les causes de la ruptura

  • La investigació s’està realitzant a través de dues maquetes del pont i un simulador d’onades

  • La intenció de l’Ajuntament de Badalona és poder aixecar el pont nou a finals del 2022 o durant el 2023 com a molt tard

  • La inversió prevista és d’1,5 milions d’euros. D’aquests, 70.000 euros es destinen als estudis i la redacció del projecte

La UPC reprodueix l’impacte del temporal Gloria en el Pont del Petroli de Badalona per trobar les causes de la ruptura
3
Es llegeix en minuts

El Laboratori d’Enginyeria Marítima de la Universitat Politècnica de Catalunya (LIM-UPC) està reproduint l’impacte del temporal Gloria en el Pont del Petroli de Badalona per identificar per què es va trencar fa un any.

Ho fa a través d’un simulador d’onades i de dues maquetes. L’objectiu és saber quins elements van provocar la ruptura, per evitar que el futur pont torni a quedar escapçat quan hi hagi nous temporals.

Per aquesta raó, el simulador té en compte també paràmetres com l’augment del nivell del mar i la calor de l’aigua a causa del canvi climàtic. «Volem recuperar un espai molt estimat pels veïns de Badalona,però volem fer-ho amb màximes garanties», ha apuntat l’alcalde Xavier García Albiol, que aquest dijous ha visitat la UPC.

«Un símbol» de la ciutat

Albiol ha celebrat el conveni amb la UPC per analitzar el Pont del Petroli i el disseny de la nova estructura, a fi de «no fer un nyap». L’alcalde ha destacat «l’excel·lència» del Laboratori d’Enginyeria Marítima, iha garantit que l’Ajuntament farà «tot l’esforç que sigui necessari» per recuperar un pont que ha definit com «un símbol» de la ciutat.

«No volem fer una reparació d’urgència i hi dedicarem el temps que faci falta, amb els recursos que puguem i siguin necessaris», va afegir.

A les instal·lacions del LIM-UPC de Barcelona s’ha recreat el Pont del Petroli amb dues maquetes: una a escala 1:100 i una segona a 1:10. La intenció és poder analitzar la màxima varietat de paràmetres possibles per aclarir de quina manera les onades del Gloria van trencar l’estructura. A les dues maquetes es treballa amb simuladors d’onades.

El director del LIM-UPC, Agustín Sánchez, detalla que ja existeixen estudis que permeten analitzar l’impacte de les onades contra ponts com el de Badalona,però aquesta vegada volen anar més enllà per garantir que cap altra tempesta es pugui emportar la nova estructura.

«Necessitem assajos per veure la interacció de la força de les onades amb les potes, la turbulència de l’escuma i quina dissipació tenen», explica, remarcant que els enginyers i investigadors no «se la poden jugar dues vegades».

1,5 milions d’euros

Sánchez recorda que el Gloria ha sigut el temporal més virulent que s’ha registrat mai a la costa de l’estat espanyol, i destaca que la temperatura del mar ha convertit l’aigua en una «bomba de calor» que pot propiciar nous temporals extremadament virulents. Un factor a què se suma l’augment del nivell del mar. Els dos elements s’analitzen amb deteniment de cara al futur pont.

«Volem determinar quins canvis cal fer a l’estructura antiga, saber exactament quin va ser el punt més fet malbé i poder aconseguir una proposta de pont que aguanti 50 anys més», afegeix el rector de la UPC, Francesc Torres, que recorda que ja fa anys que la universitat investiga la singularitat del Pont del Petroli mar endins. Aquesta vegada, no obstant, l’anàlisi es focalitza exclusivament en el Gloria.

Una vegada acabi l’estudi que acaba de començar fa unes setmanes, els investigadors entregaran les conclusions a l’Ajuntament de Badalona amb una primera proposta de com haurà de ser el futur pont, que també s’avaluarà al simulador d’onades. Sánchez assegura que es pot tornar a aixecar una estructura similar a la dels últims 55 anys, però adverteix que serà indispensable invertir en el manteniment per salvaguardar-la de danys futurs.

Notícies relacionades

La intenció de l’Ajuntament de Badalona és poder aixecar el pont nou a finals del 2022 o durant el 2023 com a molt tard. La inversió prevista és d’1,5 milions d’euros. D’aquests, 70.000 euros es destinen als estudis i la redacció del projecte, els quals haurien d’estar llestos el pròxim estiu. Posteriorment, tant l’estat espanyol com la Generalitat hauran de donar el seu vistiplau al projecte.

Més notícies de Badalona a l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA