Famílies vulnerables

Veïns de Sant Roc a Badalona denuncien talls de llum durant quatre dies seguits

Els talls en el subministrament són una constant al barri badaloní cada vegada que arriba el fred

zentauroepp13319165 contadores200214092216

zentauroepp13319165 contadores200214092216

3
Es llegeix en minuts

Torna el fred i amb el fred elstalls de llum al barri de Sant Roc de Badalona. I és que els talls en el subministrament elèctric en un dels districtes més desfavorits de la ciutat s’han convertit en una tònica habitual quan arriba l’hivern; un problema que es repeteix des de fa anys. Així, els veïns denuncien que, comptant aquest dilluns, fa quatre dies que es queden unes hores sense electricitat, principalment quan es fa fosc.

Des de laPlataforma Sant Roc Som Badalonaafirmen que la xarxa elèctrica «és obsoleta». També expliquen que molts veïns de la zona no poden pagar els subministraments a causa de la situació econòmica en la qual es troben i ques’enganxen a la xarxa de forma il·legal, una cosa que «també la deteriora». «Molta gent escalfa la casa utilitzant radiadors elèctrics, per això quan arriba el fred també hi ha més consum», explicaCarles Sagués, portaveu de Sant Roc Som Badalona. A l’abril d’aquest mateix any, en ple confinament per la pandèmia de la Covid-19, els veïns de Sant Roctambé es van quedar sense llum.

Així, des de la plataforma assenyalen que en alguns pisos del barri és habitual el cultiu de plantacions de marihuana, que també suposen un gran càrrec a la xarxa elèctrica pel manteniment que exigeixen les plantes. «No entenem per què no es combat més», esgrimeix Sagués. Des d’Endesa també assenyalen l’existència de connexions il·legals al subministrament per al cultiu de marihuana i defensen que«regularment es fan inspeccions amb els cossos de seguretat»per desarticular-les.

Des del govern local afirmen que no poden concretar els motius que porten a la sobrecàrrega de consum perquè «no s’ha fet una inspecció per garantir-lo [que el consum elevat derivi de les plantacions]», però apunten que des de la subministradora es destaquen«alteracions» en la línia que «van més enllà de l’ús domèstic».

Solucionar un problema endèmic

Fonts d’Endesa expliquen que, sobre els motius dels talls que es produeixen des d’aquest divendres passat, el problema és que es van fondre uns fusibles, «uns sistemes protectors que tenim a les instal·lacions i que quan detecten que hi ha una sobrecàrrega es desconnecten. En aquesta ocasió van arribar a fondre’s».Així, defensen que la xarxa elèctrica dels clients «no té cap problema», però que, quan hi ha sobrecàrregues, «hi ha elements que s’espatllen i que s’han de substituir».

«Reclamem des de fa dos anys una trobada de l’Ajuntament amb Endesa per donar solució a aquesta problemàtica», assevera Sagués. Per la seva banda,Miguel Jurado, regidor de Serveis Socials i Participació del consistori badaloní, recorda que és la subministradora la «que ha de donar solució a les famílies que tenen contractada la línia i que estan pagant el seu consum». «Ellssón els responsables de solucionar que hi hagi un consum no ajustat a la contractació, la inspecció l’han de fer ells, i això no pot anar mai en detriment dels drets que tenen els consumidors que paguen religiosament les seves factures», afegeix.

Ajuts socials

Jurado afegeix que l’ajuntament ha posat en marxa des del mes d’octubre un programa de suport a la pobresa energètica, «amb un capital de més d’un milió d’euros», per a «totes aquelles persones que compleixin els requisits de vulnerabilitat i que els comptadors estiguin posats a nom del titular, estan donant suport de llum, aigua i gas».

Notícies relacionades

D’altra banda, des de la plataforma Sant Roc Som Badalona demanen estudiar també com es podrien instal·lar comptadors socials, de manera que alguns veïns puguin deixar de connectar-se il·legalment a la xarxa,com ja ha fet Endesa en altres ocasions, i controlar millor així les sobrecàrregues. 

Més notícies de Badalona en l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA