DUES NOVES ESTACIONS DE METRO

L'L-1 més enllà de Fondo

El Departament de Territori acaba de formalitzar el projecte d'ampliació del final de la línia fins a dos barris de Badalona: Montigalà i Sant Crist

Els veïns es mostren optimistes però no oculten el seu escepticisme i reserves històriques: «La Generalitat té un deute amb nosaltres»

zentauroepp51470664 barcelona  21 12 2019   barcelona   estaci n de fondo en san191222125629

zentauroepp51470664 barcelona 21 12 2019 barcelona estaci n de fondo en san191222125629 / JORDI COTRINA

5
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Una de les particularitats del barri de Fondo, a Santa Coloma de Gramenet, és que té carrers on mai acabes de saber on acaba Santa Coloma i on comença Badalona, cosa que no deixa de ser una metàfora fabulosa de com s’assemblen aquestes dues vèrtebres fonamentals de la Gran Barcelona. Històricament, l’estació de metro de Fondo –inaugurada el 1992–, final de la Línia 1 (L-1), ha servit de referència per delimitar els confins entre les dues poblacions, no només territorialment sinó també en termes de transport públic: des d’allà cap a Santa Coloma hi ha metro; cap a Badalona, només bus.

Aquesta diferència desapareixerà en cas que prosperi el projecte d’ampliació de l’L-1, la redacció de la qual ha sigut encarregada formalment pelDepartament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, des de Fondo fins a dos barris de Badalona: Montigalà i Sant Crist, limítrofs amb el quart barri –també badaloní– que es beneficiaria directament del servei: Lloreda

«Els barris de Sant Crist i Montigalà són zones de Badalona amb una connexió de transport públic insuficient, per això les noves estacions podrien donar servei a prop de 30.000 persones», afirma l’alcalde de Badalona, Álex Pastor (PSC), que es mostra optimista sobre la futura ampliació: «És una bona notícia per a aquests barris i per a tota Badalona».

Amb aquest mateix entusiasme s’expressa l’alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlon (PSC), que qualifica de «bona notícia» que s’incrementi el transport públic, «més quan es tracta d’una línia de metro com l’L-1». 

Vianants als voltants de l’estació de metro de Fondo, la setmana passada. / jordi cotrina

«No volem ser veïns de segona»

Tant Pastor com Parlon coincideixen a destacar el caràcter històric de la reivindicació de l’ampliació de l’L-1 més enllà de Fondo. «Fa ja anys que es parla de l’ampliació», diu Pastor; «fa molts anys que reivindiquem la connexió entre Santa Coloma i Badalona des del barri de Fondo», diu Parlon. Les visions dels dos polítics es presenten amb les dels veïns dels barris afectats per la futura ampliació.

Fidel Sánchez, president de l’Associació de Veïns de Fons des de finals dels 80, va estar present en la inauguració de l’estació de metro de Fondo en el 92. «Ja aleshores es parlava d’allargar la línia fins a Badalona», rememora, «però anys més tard van veure que hi havia una part de Barcelona sense metro i van decidir prioritzar l’L-9».

Amb més contundència parla a l’altre costat del telèfon Julio Molina, president de la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona (FAVB), que fa broma amb el color de la línia: «Ens preocupa que la Generalitat no estigui donant prioritat a l’L-1, no sabem si perquè és vermella». Molina, que sí que admet «satisfacció» a les associacions veïnals perquè «és un pas endavant», no oblida els altres projectes d’ampliació que s’han quedat pel camí i el retard en els terminis previstos: «Necessitem més inversions; no volem ser veïns de segona».

Millor transport, millor comerç

Caminant des de Fondo fins a Montigalà, barri on s’ubicarà una de les noves estacions projectades, un es troba amb el Bar Restaurant Tia Rosy. A la pregunta sobre com creu que afectaria el nou metro al barri, la seva propietària, Rosa Arriola, opina que «seria espectacular». I ho diu «en benefici del barri, no del meu negoci», apunta, «ja que crec que revitalitzaria la zona comercial de Montigalà», on hi ha un centre comercial i establiments de grans marques com Ikea o Nike on no arriba el metro.

Sergio Ortiz, president del mercat de Fondo, està d’acord amb aquesta propietària. Ortiz considera que connectar el barri amb Badalona a través del metro seria «molt positiu; com més gent tingui accés a venir, millor», especialment en «moments com a aquest, quan el mercat està tan malament per la presència de cada vegada més supermercats i més competència».

D’altra banda, Antonio Salguero, vicesecretari del’Associació de Veïns de Lloreda –barri ubicat a la intersecció entre Montigalà i Sant Crist-, va més enllà del comerç i fa referència al factor mediambiental com a benefici ciutadà del futur metro. «Seria una bona manera de pacificar el trànsit en aquesta zona de Badalona», afirma aquest veí de Lloreda.

L’esperança de Can Ruti

Siscu Melgarejo, president del’Associació de Veïns de Sant Crist, argumenta que la Generalitat té un deute amb Badalona: «No pot ser que la quarta ciutat de Catalunya tingui menys parades de metro que altres grans municipis com Santa Coloma o Sabadell», reflexió compartida pel primer edil del municipi, Álex Pastor: «Les relacions amb la Generalitat són bones, tot i que irregulars», diu amb referència a altres demandes pendents de la ciutat com el Centre d’Atenció Primària (CAP) de Gorg, per exemple.

Melgarejo, que assegura que fa que espera a l’andana que arribi el metro «uns 20 o 25 anys», remarca una cosa més en què estan d’acord la gran majoria de veïns entrevistats per a aquest reportatge: «No podem quedar-nos aquí, hemd’aconseguir que el metro acabi arribant a l’Hospital de Can Ruti».

Aquesta preocupació s’ha posat de manifest al si de la Taula de Mobilitat de Badalona, ja que cada vegada hi ha més usuaris que reclamen millores en l’accessibilitat del transport públic a l’important complex sanitari, que a l’any executa unes 30.000 altes hospitalàries, segons dades del 2016. 

Tal com ratifica Tomás Fernández, president de la Federació d’Associacions Veïnals de Santa Coloma de Gramenet (FAVGRAM), la lluita per què el metro arribi a Can Ruti és compartida entre els veïns de Badalona i Santa Coloma, principals usuaris potencials del centre. «L’ampliació a Montigalà i Sant Crist és una notícia enorme per connectar Badalona i Santa Coloma sense necessitat de busos, però per a nosaltres la gran esperança és poder portar un ramal de l’L-1 fins a Can Ruti; això seria un triomf i un avenç increïble per a les ciutats».

Notícies relacionades

Malgrat l’ambiciosa reclamació, els veïns són conscients de les carències pressupostàries que pateix l’ampliació de la L-1 en l’actualitat. «Ara cal ser realistes amb aquesta primera ampliació, però hem de picar pedra perquè algun dia el metro arribi a Can Ruti», afirma Tomás Fernández, a qui secunda Francisco López, president del’Associació de Veïns de Montigalà, que es mostra «escèptic» amb l’actual ampliació a causa dels «molts retards que hem viscut ja».

Més notícies de Badalona a l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA