INICIATIVA CONTRA L'INCIVISME EN EL TRANSPORT PÚBLIC
El Trambesòs recorre a dos mediadors antivandalisme
El seu treball a Sant Roc i la Mina ha aconseguit reduir els repetits incidents
La Federació d'Associacions Gitanes va seleccionar els candidats
E l Trambesòs ha començat a bregar amb el vandalisme endèmic a les línies T-5 i
T-6 contractant mediadors de barri, veïns de la Mina (Sant Adrià de Besòs) i Sant Roc (Badalona), que es coneixen la zona com si fos casa seva. Les dues línies registren un alt índex de frau de passatgers que es colen i tenen afectacions constants per actes incívics, que suposen un cost anual de 275.000 euros a l'empresa Tram, que explota el servei.
El Trambesòs compta ara amb dos mediadors, Antonio Carmona,tío Curro, de 60 anys, i Alfonso Amaya, de 32, seleccionats per la Federació d'Associacions Gitanes de Catalunya (Fagic) després que Tram acudís a l'entitat per minimitzar el vandalisme.
Agressions a inspectors i conductors; trencaments de vidres dels combois a pedrades, que tenen un cost de reposició que puja a 37.000 euros del total de la factura per vandalisme; fumar o consumir drogues al seu interior; nens penjant-se de les subjeccions i molta gent que es cola sense pagar són fets quotidians en aquestes línies.
Antonio Carmona forma part del consell d'ancians de la Fagic i ja fa 30 anys que resol conflictes. Alfonso Amaya treballa amb joves conflictius. Al Trambesòs es mouen per tramvies i estacions, recorden que s'ha de pagar el bitllet i van a casa dels que cometen algun acte vandàlic, tot plegat ho fan amb roba que els identifica.
«Amb la nostra presència imposem una mica de respecte», assegura Antonio Carmona, i recorda que fins i tot han aconseguit per primera vegada que una família aboni els 1.362 euros que va costar un vidre que va trencar el seu fill. Relata que, després de comprovar-ho en un vídeo, van anar a casa de la família. «He vist el teu fill que ha trencat el vidre i val 1.362 euros, aquí tens la factura», els va dir, i la família li va entregar els diners.
Les dades de Tram del 2011 demostren que es van produir 18 trencaments de vidres en el primer semestre, sense mediadors, i 13 des que van començar a treballar. Després de sis mesos de prova amb quatre mediadors, Tram ha renovat per a mig any més només a Carmona i Amaya, i tres hores al dia els laborables, cosa que els mediadors veuen insuficient. Tram ho justifica per «contenció de despeses».
«Fem falta al tramvia», asseguren els mediadors, i recorden que els conductors van més tranquils i que han solucionat situacions amb què inspectors i fins i tot Mossos d'Esquadra no han pogut, i alguns infractors han acabat disculpant-se.
BARALLA PER DROGUES / La setmana passada van evitar que a l'estació Parc del Besòs acabés al tramvia una baralla per passar comptes -un deute d'escassos cinc euros de drogues-,
i els que la van presenciar van demanar als joves que se n'anessin a un altre lloc per respecte altío Curro. Pel que fa a les repetides pedrades, Amaya assegura que moltes són represàlies de joves que han estat multats per colar-se.
- Rosa Peral: "És un baló d’oxigen per avalar la meva innocència"
- Lluita contra el frau Hisenda avisa: fins a 2.500 euros de multa per pagar aquestes quantitats amb diners en efectiu
- El millor lloc per veure la Copa Amèrica de vela
- Pedraz sospesa agafar el jutjat del cas Tsunami
- El Govern salvarà 2.000 milions dels pressupostos amb el PSC i els Comuns
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Trucs Ficar els peus en vinagre: l’increïble resultat que cada dia copia més gent
- La paret més alta d'Alberto Ginés: com el primer or olímpic d'escalada busca un lloc a París 2024
- Al metatars Què és el neuroma de Morton, la malaltia que pateix Letizia: símptomes i causes
- La consagració de Lunin