ANIVERSARI AUTOMOBILÍSTIC

El Seat Ibiza fa 35 anys

El 27 d'abril de 1984 sortia de la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona el primer Seat Ibiza per competir amb el Golf, el Fiat Uno i el Peugeot 205

seat

seat

1
Es llegeix en minuts

El Seat Ibiza fa 35 anys. El 27 d’abril de 1984 sortia de la factoria de la Zona Franca de Barcelona el primer Seat Ibiza. Aquest model, dissenyat per Giorgio Giugiaro, va ser presentat al Saló de l’Automòbil de París, va aconseguir un èxit de vendes i va ser clau per al desenvolupament de Seat. Eren temps, l’any 1984, per al llançament del primer Mac per part d’Apple, l’auge del ‘compact disc’, la moguda madrilenya i la capçalera de revista de ciència-ficció. També de 'Caçafantasmes', 'Gremlins', 'Terminator', 'Boja acadèmia de policia' i 'Superdetectiu a Hollywood’. En termes de disseny era el moment de les línies quadrades i vidres grans, estil auster i funcional. Auge del turisme i de l’emancipació jove, l’Ibiza va arribar després de la sortida de Fiat de l’accionariat de Seat i abans de l’era Volkswagen. El cotxe havia de ser, segons cròniques de l’època, "jove, de caràcter despreocupat i amb esperit mediterrani", així que va ser batejat com a Ibiza. És el cotxe més venut de Seat en tota la seva història, amb més de cinc milions d’unitats.  

Es va utilitzar la plataforma del Seat Ronda/Ritmo, i per ser un vehicle utilitari era dels grans, amb els seus 3,6 metres de longitud, i arribava per competir en un nínxol de mercat complex, la referència del qual era el prestigiós Golf, per exemple. Va ser aquell any 1984 un exercici de dura competència, amb el llançament del Fiat Uno i el mític Peugeot 205 GTX. Per donar més presència encara a la comercialització de l’Ibiza, Karmann va ser l’encarregat de la carrosseria i Porsche, el que firmava el cognom del motor. Malgrat aquests aliats tecnològics, els cotxes de llavors tenien prestacions d’acord amb les complexes carreteres. La potència anava dels 44 cv als 100 de la versió SXI. En dièsel la potència es quedava en 55cv.