Portada

Actualitat

Esports

Cultura

Extra

Entre tots

Vídeos

Serveis

El 2017, l'any més segur en l'aviació i Trump s'atribueix el mèrit

Els executius de les aerolínies desmenteixen el president dels EUA i ho atribueixen a més mesures de seguretat general

NICHOLAS KAMM

L'any 2017 va ser el més segur de la història de l'aviació, ja que no es va registrar cap víctima mortal en vols de grans aerolínies comercials, segons les dades recollides per l'organització holandesa especialitzada Aviation Safety Network. I el president dels Estats Units, Donald Trump, s'ha atribuït el mèrit, tot i que els executius de diverses aerolínies l'han desmentit.

Segons Aviation Safety Network, incloent-hi petits aparells de més de 14 seients i vols de transport de mercaderies, l'exercici passat es van comptabilitzar un total de 10 sinistres aeris, en què van morir 44 persones en vol i 35 en terra, sobre un total estimat de 36,8 milions de vols a tot el planeta.

Dos dels vols accidentats van tenir problemes durant l'ascens inicial, tres en vol, tres més en el descens per aterrar i dos durant l'aterratge.

Aquests sinistres van tenir lloc al Kirguizistan, Indonèsia, els Estats Units, el Nepal, Costa d'Ivori, Rússia, Tanzània, el Canadà i Costa Rica, mentre que a Europa no es va registrar cap accident mortal.

303 morts el 2016

El 2016, Aviation Safety Network havia comptabilitzat 16 accidents que van causar 303 morts, incloent-hi els cinc accidents de càrrec citats i cinc de petits aparells. El 2017 segueix sent "l'any més segur tant en nombre d'accidents com en termes de baixes mortals".

La ràtio de mortalitat aèria comercial se situa en un decés per cada 7,3 milions de vols, en un càlcul en què no computen els accidents militars i que hauran de confirmar al llarg del 2018 les dades de l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), amb seu a Mont-real.

"Des del 1997 el nombre d'accidents d'aerolínies ha mostrat un declivi estable, en gran part gràcies als continus esforços en seguretat de les organitzacions de l'aviació internacional, com ICAO, IATA o Flight Safety Foundation i de la indústria de l'aviació", ha declarat en un comunicat el president de l'Aviation Safety Network, Harro Ranter.

La tragèdia del Chapecoense

Segons aquest portal especialitzat amb seu a Holanda, l'últim accident d'una gran aerolínia amb víctimes mortals es va registrar fa 399 dies, el 28 de novembre del 2016, quan 71 persones van morir a l'estavellar-se l'avió de LaMia en què viatjava l'equip de futbol bolivià Chapecoense i que unia Santa Cruz de la Sierra (Bolívia) amb Medellín (Colòmbia).

Des de l'última tragèdia aèria amb més de 100 víctimes mortals han passat 793 dies i es remunta al sinistre d'un vol de la companyia russa Kogalymavia operat per Metrojet Flight el 31 d'octubre de 2015, quan l'aparell va explotar en l'aire amb 224 persones a bord quan volava entre la localitat egípcia de Xarm el-Xeikh i la russa de Sant Petersburg.

Els investigadors russos van concloure llavors que la causa més probable del sinistre havia sigut la detonació en vol "d'un artefacte explosiu" introduït a l'Airbus A-321.

Trump s'atribueix el mèrit

El president dels Estats Units, Donald Trump, no ha tingut problema a afirmar a Twitter que el fet que el 2017 hagi sigut un any rècord en la seguretat aèria es deu en part a la seva intervenció. 

"Des que vaig arribar al poder, he sigut molt estricte amb l'aviació comercial. Bones notícies que s'hagi informat que hi hagi zero morts el 2017, l'any millor i més segur", explica.

Els directius de l'aviació han explicat a l'agència Reuters que Trump no és en absolut responsable que no s'hagin registrat accidents aeris als EUA aquest any, sinó que han sigut les mesures de seguretat implantades les que han fet que no hi hagi hagut cap sinistre mortal en avions en aquell país des del 2009.

Outbrain