comunitats sectorials

Xarxes de dones contra els sostres de vidre

Així s’organitzen les dones per promoure el talent i l’ocupació femenina en sectors ‘d’homes’

Xarxes de dones contra els sostres de vidre
3
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

La societat va haver d’esperar al 2009 per veure una dona –Elinor Ostro– recollir un Nobel en economia, que l’Acadèmia sueca atorga des del 1969. I no va ser fins deu anys després que una altra dona, Esther Duflo, va rebre el mateix guardó. «El percentatge de dones que estudia Economia o ADE s’aproxima al 50%. No obstant, les posicions de lideratge continuen sent un repte», afirma Elena Cerdá Mansilla, futura doctora en Economia i Gestió de la innovació, i creadora de Mujeres en Economía, una xarxa de recolzament al desenvolupament professional engegada el desembre del 2019.

A través de la divulgació, aquesta plataforma vol elevar la presència de dones en tots els nivells de la seva carrera o promoure les contribucions públiques d’economistes, ja que «moltes vegades els plafons estan compostos exclusivament per homes, com si no existissin expertes». 

Aquesta bretxa de gènere en visibilitat la coneix bé Anna Gener, presidenta i CEO de la consultora immobiliària Savills Aguirre Newman Barcelona. Acostumada a ser «l’única ponent dona» en trobades sectorials, assegura que la situació «ha canviat en els últims cinc anys» en part gràcies a la tasca de Wires, associació formada per 370 conselleres i directives del món immobiliari, amb què col·labora en el seu programa de mentorització. ‘Networking’ i esdeveniments són altres de les accions que porten a terme.

«La seva mera existència està contribuint a la millora del nostre sector i de l’economia en general», diu Gener, que assumeix el repte d’animar les noves generacions «a arribar als àmbits de direcció i responsabilitat», perquè «continuen majoritàriament copats per homes».

En concret, les dones ocupen el 53% dels llocs de treball però només el 9% dels càrrecs directius, segons dades de la Federació del sector immobiliari (Fiabci) i l’Associació de Dones Professionals del Sector Immobiliari (Ampsi). 

Sororitat i ocupació

«Aquest tipus de xarxes representen una oportunitat per acostar la feina que fan totes aquestes dones a la societat», defineix Elena Cerdá. Una sororitat que es manifesta en entorns laborals eminentment masculins, on les dones s’uneixen i es mobilitzen per recolzar el seu desenvolupament professional. En el turisme elles copen el 54% de la força laboral, però només el 5% dels llocs de direcció general.

Les xifres, mostrades recentment per l’associació Women Leading Tourism durant el seu esdeveniment de presentació, evidencien l’existència de barreres de gènere que, d’altra banda, no se circumscriuen al turisme. Per superar-les treballen agrupacions com la Federació Espanyola de Dones Directives, Executives, Professionals i Empresàries (Fedepe), Women CEO o l’Associació Espanyola de Dones Empresàries. I, de forma general, s’observen canvis. 

El 2019 les dones directives en companyies espanyoles d’entre 50 i 500 empleats, cotitzades i no cotitzades, van representar el 34% del total de llocs, el percentatge més alt dels últims 16 anys analitzats per Grant Thornton al seu informe ‘Women In Business’. «A poc a poc anirem trencant aquests sostres de vidre que se’ns posen perquè en el fons saben que som aquí per sumar, per millorar el sector i continuar incrementat la seva rendibilitat i la qualitat de vida de tots», explica Rita Míguez, presidenta de l’Associació Nacional de Dones de la Pesca ().

Constituïda el 2015, Anmupesca mira de reduir les desigualtats de gènere i millorar les condicions sociolaborals i ja ha aconseguit reunir en una taula de treball els Ministeris d’Igualtat, Pesca, Treball i Seguretat Social per «començar a analitzar la nostra situació». 

Notícies relacionades

Perquè hi ha sectors en què la proporció de dones és tan baixa que la missió d’aquestes organitzacions és principalment la inclusió i la visibilització. Passa en mineria, indústria o energia, en què Women In Mining & Industry Spain i Aemener aspiren a reforçar l’ocupabilitat i el progrés amb formació, seminaris i difusió del rol de la dona.

I també en el camp digital, l’enginyeria o la ciència, en què proliferen comunitats com Mujeres Tech, Women in Games, Agile Girls, l’Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT) o Mujeres Ingenieras. Totes planters per cultivar el sentiment de pertinença, impulsar el talent femení i desenvolupar iniciatives amb què continuar avançant cap a la igualtat d’oportunitats.