Informe d’Ayming

Fins a 6 de cada 10 empreses han augmentat el pressupost per a innovació

  • La major part de les organitzacions espanyoles entrevistades per al baròmetre d’Ayming consideren que la pandèmia ha demostrat la importància d’innovar en temps de crisi

Fins a 6 de cada 10 empreses han augmentat el pressupost per a innovació

Unsplash

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Creix la innovació en l’empresa espanyola. Fins i tot malgrat la incertesa associada a l’impacte de la Covid-19, el 63% de les organitzacions reconeixen haver incrementat la seva inversió en R+D durant els mesos més durs de la pandèmia, 4 punts per sobre de la mitjana global. A més, es tracta d’una tendència que tenen intenció de mantenir: el 60% assegura que augmentarà el pressupost en aquesta matèria durant els pròxims tres anys, segons recull la tercera edició del ‘Baròmetre Internacional de la Innovació’, elaborat per la consultora Ayming. 

Pel que fa a l’efecte concret derivat d’aquest període de crisi pandèmica, existeix el consens generalitzat que la necessitat ha ajudat a accelerar els plans. En concret, l’informe mostra unes perspectives molt marcades en factors com la rapidesa, ja que el 62% dels directius enquestats a Espanya considera que s’ha accelerat «radicalment o lleugerament» la innovació en les seves respectives companyies, per només un 14% que reconeix haver-la frenat. 

D’altra banda, 4 de cada 10 consideren que hi ha hagut repercussions negatives en els pressupostos de R+D de la seva organització, pel 31,5% que assegura que no els ha afectat «en absolut». Quant a la pregunta de si compten amb un pressupost definit per a innovació, el 30% respon positivament, cosa que representa un augment de 14 punts en relació amb el 2020.

Segons explica Carlos Artal, director general d’Ayming Espanya, «la pandèmia ha provocat que el valor de l’R+D hagi sortit reforçat i l’inconformisme innovador hagi crescut gairebé un 30%. L’impacte de la Covid-19 ha ajudat a accelerar l’R+D+i en l’empresa espanyola, demostrant, al seu torn, la importància de la innovació i digitalització en moments d’incertesa».

En línies generals, més del 74% de les empreses espanyoles entrevistades per aquest estudi considera que la pandèmia ha demostrat la importància d’innovar en temps de crisi.

Què impulsa la innovació

Pel que fa als principals factors que porten les companyies a innovar, de forma global coincideixen que les tendències del mercat a llarg termini i les seves futures demandes constitueixen la palanca prioritària. Així ho consideren el 61,1% de les espanyoles (des del 36% d’un any abans), un percentatge que també està per sobre la mitjana internacional, del 57%. 

Altres factors que destaquen són la millora de les capacitats tècniques (44,4%), les oportunitats de creixement a curt termini (42,6%), l’augment de les capacitats dels equips (38,9%), mantenir el ritme de la competència (35,2%) i les noves oportunitats de finançament públic (20,4%). 

¿Quins són els principals impulsors de la seva estratègia de R+D?

Com es finança

Els resultats de l’enquesta feta per Ayming, en què han participat 600 professionals sèniors de R+D, directors financers, directors executius i propietaris d’empreses de 14 països, recull que entre els espanyols entrevistats, el 59,3% continua servint-se de finançament propi. 

En paral·lel, el 55,6% utilitza les subvencions nacionals per portar a terme els projectes d’innovació, el que suposa un important avanç des del 16% que ho feia un any abans. Quant a la resta d’opcions que estudien, esmenten l’accés als mercats de capital i deute (20,4%), l’aprofitament de les deduccions fiscals en R+D (14,8%), les subvencions de la Unió Europea (14%) i, en menor mesura, la recerca de ‘crowdfunding’ (5,6%).

En relació amb els recursos de què disposen les empreses per desenvolupar les seves estratègies en innovació, en termes generals, són majoria les que encara se serveixen de recursos interns (72%), cosa que representa un augment de 8 punts en relació amb l’any anterior. 

Notícies relacionades

La col·laboració amb altres organitzacions (44%), els recursos públics externs com universitats o laboratoris d’investigació (35%) i els recursos externs privats (29%) són les altres grans partides de què depenen les empreses espanyoles per al desenvolupament de la seva innovació.

«La majoria de les empreses nacionals i internacionals tenen previsió de potenciar el seu R+D+i durant els pròxims anys. L’etapa de conscienciació ja està superada i amb els Next Generation EU, plantejada la de finançament. Ara falta l’última fase, la d’execució, que permetrà dinamitzar no només la nostra economia domèstica, sinó també la global», acaba dient el director general de la consultora.

Temes:

Empreses