Arrenca el projecte Möbius

El llibre digital del futur té un preu: 5,5 milions d’euros

  • El projecte Möbius crearà una experiència immersiva, social, interactiva i multipantalla

  • «¿Per què el llibre digital continua sent una imitació del llibre de paper?»

El llibre digital del futur té un preu: 5,5 milions d’euros
3
Es llegeix en minuts

En tota crisi hi ha una oportunitat. Una frase que no per repetida deixa de ser certa i que Patricia Castillo porta tatuada –metafòricament parlant–. «Quin millor moment que aquest per ser proactius i renovar-se», afirma. Castillo és directora de la Unitat de Preparació i Coordinació de projectes europeus del centre tecnològic Eurecat i està a càrrec de la iniciativa Möbius, que acaba de posar-se en marxa. Es tracta d’un projecte col·laboratiu d’innovació en què, sota la batuta de l’espanyola Eurecat, participen 11 socis de tres països més –Bèlgica, Alemanya i Itàlias. La missió és portar el llibre al segle XXI utilitzant la tecnologia disponible i prestant atenció als nous hàbits de consum. «¿Per què el llibre digital continua sent una imitació del llibre de paper? El que hem fet és portar el format ‘e-book’ de nou a la taula de disseny», comenta.

A més de coordinar, Eurecat és la principal proveïdora de les innovacions tecnològiques amb què donaran forma a un llibre 100% digital, que proporcioni una experiència completament immersiva i que ofereixi al lector opcions amb què ajustar-se a les seves demandes. Perquè el lector, i no tant la crisi, és l’eix d’aquesta iniciativa. Sorgit el 2019, durant una fira del llibre a Frankfurt, el germen de Möbius va arribar per respondre a la pregunta de com revitalitzar la indústria editorial. «Quan la idea de Möbius va sorgir, una pandèmia global era ciència-ficció. No obstant, en aquell moment ja feia anys que es parlava obertament de crisi al sector, de necessitat de renovació, de noves audiències», explica Patricia Castillo.

En aquesta revisió interna, el consorci que impulsa el projecte ha arribat a una altra conclusió: el seu públic ja no només compra, sinó que també produeix valor. «El primer que vam fer va ser desembarassar-nos d’aquest paradigma antic i preguntar-nos com hauria de ser la relació amb aquests consumidors proactius», planteja la responsable de Möbius a Eurecat. I afegeix que el repte és integrar en la cadena editorial, «bé en termes de nous continguts o en el codisseny de productes i experiències», aquest nou perfil de consumidor, que genera continguts i les idees i opinions del qual influeixen la comunitat. Com en la banda de Möbius, de la qual manlleven el nom, la línia recta unidireccional se substitueix per un bucle que es retroalimenta, on el ‘consumidor proactiu’ «va circulant i deixa la seva empremta».

Una iniciativa col·laborativa europea

Agenda plena

D’aquesta premissa partiran les innovacions del projecte. Per a això compten amb un pressupost de 5,5 milions d’euros, dels quals 4,9 milions els aporta la Comissió Europea en el marc del programa Horizon 2020.

Aquest finançament es repartirà en el calendari fins al febrer del 2024. Els primers nou mesos se centren en la posada en marxa i consolidació dels fonaments tècnics i científics. Durant els dos anys següents, s’emprendrà la fase de desenvolupament i integració de tecnologies, creació de nous processos i models de negoci, i producció del ‘Möbius book’ (llibre Möbius) en conjunt amb els grups d’usuaris.

L’última etapa és la de demostració de les innovacions finalitzades, a l’usuari i a la indústria editorial europea, per després comercialitzar productes i serveis. «Per a les eines de ‘software’, el pla és oferir als professionals la possibilitat d’utilitzar els mòduls desenvolupats a través de llicències obertes», diu Castillo.

¿Com serà el ‘Möbius book’? A grans trets, un híbrid vitaminat d’audiollibre i ‘e-book’. «Augmentem l’aposta incorporant tecnologia d’àudio binaural desenvolupada per Eurecat», indica, un sistema amb què «experimentar so 3D amb auriculars». A més, serà multiplataforma: des de llegir sobre pantalla a escoltar la narració de manera individual, passant per configuracions intermèdies «fins a l’experiència immersiva, interactiva i social, per compartir amb altres persones de manera virtual o presencial».

Notícies relacionades

La visió és ambiciosa i, segons assegura la coordinadora, accessible no només per a les editorials sinó també per als lectors. En paraules de Castillo, «Möbius s’ha autoimposat com un criteri de disseny l’assequibilitat. Un dels nostres indicadors d’èxit serà que el cost de producció del llibre immersiu no superi en més del 5% el d’un audiollibre» –producte que ronda els 3.000 euros de partida–.

En el cas de l’usuari final, la intenció no és crear un nou dispositiu o un ‘hardware’ addicional: «La major part de l’experiència es podrà disfrutar en telèfons, tauletes i ‘e-books’, sempre que tinguin sortida d’àudio». Tot, perquè la convergència entre lector i indústria continuï viva en un món digital. «Ja que estem en això de fer caure paradigmes, proposo una altra perspectiva: millor que pensar en el futur del llibre, prefereixo pensar en els llibres del futur», diu.

Temes:

Llibres