Vytrus Biotech

Cèl·lules mare ‘universitàries’ per innovar en el sector cosmètic

La biotecnològica Vytrus Biotech va néixer en plena crisi econòmica a la Universitat de Barcelona

Avui rep premis pels seus ingredients cosmètics a base de cèl·lules mare de l’olivera o el cànnabis

Cèl·lules mare ‘universitàries’ per innovar en el sector cosmètic
2
Es llegeix en minuts
Agustina Barbaresi
Agustina Barbaresi

Redactora i coordinadora web del suplement 'actius'

ver +

Moltes coses interessants es couen als laboratoris de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona. I no només relacionades amb fàrmacs a l’ús: també hi ha grups de treball tirant endavant projectes que s’acaben convertint en idees de negoci amb molt futur.

L’any 2009 va néixer d’un d’aquests spin-off de la Facultat la biotecnològica Vytrus Biotech, «dins d’un grup d’investigació amb més de 40 anys d’experiència en la tecnologia de cultius cel·lulars vegetals». A través d’aquests cultius, «la nostra empresa centra la seva activitat en el desenvolupament, producció i comercialització d’ingredients actius naturals d’alt valor afegit», explica Albert Jané, CEO i cofundador de la companyia.

La seva matèria primera són les cèl·lules mare, en aquest cas d’origen vegetal, amb les quals elaboren ingredients que venen a multinacionals i a algunes pimes del sector cosmètic. Precisament han decidit apostar per una veta de mercat en la qual juguen poques empreses, aplicant aquesta tecnologia, que té cabuda en multitud de sectors, a l’àmbit de la cura personal, «àvida d’innovació». 

Amb els seus productes han guanyat fins i tot el premi a l’ingredient més innovador del món el 2020 i 2019, amb ingredients procedents de cèl·lules mare del cànnabis i de l’olivera.

Creix la cosmètica natural

¿Per què van decidir apostar per la fusió de farmàcia i bellesa? A més de la possibilitat d’innovar, les tendències assenyalen que el gust dels consumidors per la cosmètica natural creix amb bona salut.

És un sector «en auge per l’elevada i creixent demanda de tractaments naturals i per l’eficàcia demostrada de tractaments basats en cèl·lules mare vegetals. Tant les marques cosmètiques finals com els consumidors van cap aquest camí quan comencen a entendre el que aconsegueixen en contraprestació per aquest valor afegit», assenyala Albert Jané.

En aquest sentit, Jané destaca que en un recent estudi publicat per la consultora de tendències londinenca Mintel, el 77% dels consumidors van afirmar que donen importància als ingredients naturals als productes cosmètics. «Només a Espanya, la cosmètica natural ha tingut un creixement constant des del 2015 i ha anat suposant entorn de l’11% del mercat cosmètic (uns 780 milions d’euros), arribant a més del doble, pel que fa a la quota de mercat, en països com França, Alemanya i el Regne Unit».

No obstant, la filosofia de Vytrus «no se centra en la simple recerca d’un antiarrugues», recalca Jané, a qui li agrada observar «les coses extraordinàries que fa la naturalesa. Veiem com les plantes, gràcies a les seves habilitats, són capaces de resoldre certs problemes i nosaltres adaptem aquest procés fisiològic vegetal a la cosmètica» en benefici de les persones.

Plans de futur

En els últims tres anys, Vytrus s’ha centrat a elaborar productes propis amb l’objectiu de crear «una cartera àmplia que permet un millor posicionament de marca davant clients i ‘partners’». 

Notícies relacionades

Centrats en les categories de cura de la pell, cabell i benestar, des del 2014 estan immersos en un procés d’internacionalització. Avui dia la companyia factura en 24 països el 70% del total de les seves vendes. 

El pla és continuar creixent exponencialment (afirmen que les seves vendes anuals s’han incrementat entre un 30 i 40% en els últims 4 anys). I escalar la seva tecnologia, arribant a aplicar-la fins i tot més enllà de la cosmètica, en àmbits com la «indústria farmacèutica, nutricional, veterinària i alimentació funcional», conclou Jané. 

Temes:

Empreses