Revulsiu per al sector

El passaport Covid ja és aquí i dona ales al turisme

  • El sector espera recuperar un 15% dels visitants estrangers gràcies al revulsiu que suposa la posada en marxa del passaport europeu de vacunació

El passaport Covid ja és aquí i dona ales al turisme

Jaime Reina (AFP)

7
Es llegeix en minuts

Aquest 1 de juliol passarà a ser operatiu el Certificat Covid Digital UE, un instrument que es convertirà en un revulsiu per a la recuperació de l’activitat turística, i així ho admeten des del sector. Després de gairebé any i mig de restriccions, aquest document actuarà a tall de passaport i facilitarà la mobilitat entre els Estats membres de la Unió Europea a aquelles persones que hagin sigut vacunades, s’hagin fet un test que doni negatiu o hagin superat la malaltia.

A un estiu en què el principal protagonisme l’acapararà el turisme nacional, aquest certificat, no obstant, permetrà recuperar, almenys d’entrada, entre un 10% i un 15% dels 80 milions de visitants estrangers que rep Espanya, percentatge que s’espera que creixi de manera exponencial en el moment en què el Regne Unit decideixi obrir les seves fronteres a tot el país, a més de la de les Balears, com es va aprovar aquest dijous.

Després de mesos d’estira-i-arronsa al si de la UE, i una prova pilot que aquest mes s’està desenvolupant en diferents països comunitaris, entre aquests Espanya, el Certificat Covid Digital la UE es convertirà en tota una realitat a partir d’aquest 1 de juliol. Es tracta d’un document cridat a facilitar la mobilitat a tots aquells que acreditin ser «lliures» del virus, per la via de la vacunació, d’un PCR negatiu o per haver patit ja la malaltia. En aquest sentit, el document és gratuït, s’emet en format digital o en paper, té validesa a tota la UE i s’expedeix en la llengua nacional de cada Estat, a més d’en anglès.

La seva tramitació va a càrrec de les autoritats competents a cada país, i la versió digital pot emmagatzemar-se en un mòbil. Així mateix, inclou un codi QR amb la informació mínima essencial i un segell digital que en garanteix l’autenticitat i la integritat. A l’hora de viatjar a un altre país, en la destinació s’escaneja el codi QR del viatger per comprovar que compleix algun dels tres requisits exigits, en el cas dels quals pot continuar el seu viatge. En el supòsit de no tenir el certificat, es pot viatjar, però el procés d’admissió és més lent i els països de destinació poden aplicar mesures i controls addicionals.

Espanya va començar el 7 de juny a emetre i reconèixer el certificat, i es va avançar a la data establerta per la Unió Europea, a tall de prova pilot. De fet, els ciutadans ja poden sol·licitar-lo a la seu electrònica del Ministeri de Sanitat o a través de les respectives comunitats autònomes.

Efectes sobre el turisme

¿I quins són els efectes que aquest document pot tenir sobre la mobilitat i, més en concret, sobre el sector turístic, un dels més castigats per la pandèmia? Doncs tant els experts com els actors directament implicats coincideixen a l’hora d’assegurar que marcarà un abans i un després. Aquest és el cas de David Giner, professor de la Universitat d’Alacant (UA) i cap d’investigació de l’Institut Valencià d’Investigacions Turístiques (Invat·tur).

Segons les seves paraules, «no hi ha dubte que serà una eina clau per a la recuperació del turisme. Ha sigut consensuada i impulsada per tots els organismes, inclòs el mateix sector, i l’única pega és que arriba una mica tard. El pla pilot s’hauria d’haver iniciat a la primavera, per d’aquesta forma comprovar-ne el funcionament i, alhora, difondre els avantatges que comporta, sobretot que permetrà viatjar amb seguretat i tranquil·litat. Això ens hauria permès disfrutar dels seus beneficis des del primer minut, sense haver de passar ara per un període de rodatge».

Respecte a la incidència que pot tenir el certificat, Giner destaca que «no recuperarem les xifres de visitants de l’estiu del 2019, abans que irrompés la Covid, però algunes estimacions parlen d’un 10% o un 15% del turisme estranger, sobretot d’Alemanya, els Països Baixos, Bèlgica o Portugal, a l’espera que el Regne Unit, que té un pes importantíssim a Espanya, obri les fronteres i permeti viatjar sense quarantenes a tot Espanya, a més de les Balears».

En aquest marc, el president de la Confederació Espanyola d’Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT), Jorge Marichal, celebra que, «després de totes les sol·licituds que hem anat portant a terme, la Unió Europea hagi accedit a una cosa que hauria d’haver-se fet molt abans, com és establir un idioma general per facilitar la mobilitat en el moment en què les condicions de la pandèmia anessin canviant». De fet, des de la patronal nacional es recorda que «els mesos de maig i juny són molt importants per a l’activitat turística espanyola i, si el certificat s’hagués posat en marxa abans, possiblement no s’haurien perdut».

Les previsions d’ocupació per a aquest estiu són incertes, depenent del punt de destinació. Segons Marichal, «el turisme nacional funcionarà bé, i a les zones d’interior i fins i tot en algunes destinacions de sol i platja es poden arribar a percentatges d’entre el 70% i el 80%. Però hi ha altres llocs, com Benidorm o les Canàries, on es quedaran entre el 30% i el 40%, perquè depenen molt del turisme britànic, que, de moment, té les portes tancades a aquestes zones».

Un exemple. L’Associació Empresarial Hotelera i Turística de el País Valencià (Hosbec), assenyala a través de la seva secretària general, Nuria Montes, que «a la Costa Blanca, i especialment a Benidorm, el turisme nacional representa el 50% del total; el britànic, el 40%; i el de la resta de països, el 10%. Doncs bé, aquest any dependrem moltíssim del mercat nacional, i gràcies al certificat també confiem a recuperar el 10% d’estrangers, principalment francesos o portuguesos. La resta queda per quan torni el turisme britànic».

Esperances

També de Benidorm és Federico Fuster, gerent de l’empresa hotelera Grupo Fuster, que destaca que «tenim dipositades moltes esperances al certificat, en un any en què la gent es decantarà majoritàriament pels desplaçaments de distància mitjana». Amb tot, explica que a la ciutat el 30% de la planta hotelera encara ha estat tancada al juny, un percentatge que s’espera que vagi a menys a partir de juliol, amb unes expectatives d’ocupació més prometedores.

D’altra banda, María José Aguiló, vicepresidenta executiva de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), assenyala que «el bon ritme de la vacunació i el certificat de la UE estan reactivant l’activitat turística d’una forma lenta, però amb seguretat. El mercat alemany és el que millor està funcionant amb unes previsions molt positives, seguit per altres com el danès, holandès i francès, a més de l’espanyol. L’obertura per a nosaltres del turisme britànic a partir del 30 de juny és una gran notícia, tenint en compte que suposa el 20% del total».

S’ha de ressenyar, no obstant, que els britànics no es beneficiaran del certificat a l’haver quedat fora de la UE, per la qual cosa hauran de presentar una prova negativa de Covid a la sortida del seu país i dues més a la tornada. S’estalvien, això sí, la quarantena de deu dies.

Mentrestant, des de la Costa del Sol, el president de l’Associació Malaguenya d’Hotelers (Mahos), Javier Frutos, no dubta a l’assenyalar que el certificat «serà una eina positiva, ja que aquesta crisi té un component psicològic important, i això el que garanteix és seguretat a l’hora de viatjar». El document permetrà recuperar turistes procedents de mercats clàssics per a la zona com França o Bèlgica, tot i que queda per aclarir la incògnita del Regne Unit. «Els turistes britànics suposen el 65% dels nostres visitants estrangers, per la qual cosa estem expectants en vista del que pugui passar», diu.

Notícies relacionades

No menys esperançades amb el certificat es mostren les agències de viatges. Juan José Pérez, president de l’Associació d’Agències de Viatges de Benidorm i la Costa Blanca (Avibe), destaca que, «tot i que el 90% de les reserves corresponen al turisme nacional, sí que estem notant que des que es va anunciar l’entrada en vigor del certificat s’ha començat a moure el turisme estranger». Falten els visitants britànics, que s’espera que puguin començar a arribar al més aviat possible. «Pensem que aquesta campanya estiuenca es pot allargar més que en altres ocasions, fins i tot fins al desembre, cosa que ens permetria recuperar el turisme del Regne Unit», diu el dirigent empresarial.

I tot en un context en què una enquesta portada a terme per l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (Acave) entre les seves més de 450 agències associades reflecteix que les destinacions nacionals i europees continuaran sent les més sol·licitades també aquest estiu, a causa del tancament al turisme d’algunes destinacions i les restriccions a molts països. Amb tot, també hi ha un lleuger repunt en els viatges de llarga distància, principalment a les Maldives, Costa Rica i el Carib.

Temes:

Turisme