Diferències corporatives i culturals

Guia per a la longevitat: 6 lliçons de les empreses familiars japoneses

Guia per a la longevitat: 6 lliçons de les empreses familiars japoneses

Unsplash

5
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

En termes de teixit productiu, Espanya i el Japó tenen una similitud important: la incidència de l’empresa familiar. Segons dades de l’Institut d’Empresa Familiar, s’estima que a prop del 90% de les societats mercantils espanyoles són familiars, un percentatge que és similar al Japó, d’acord amb la firma d’investigació de mercats Teikoku Databank. 

«Malgrat les grans diferències entre les magnituds econòmiques d’Espanya i el Japó i dels seus diferents ecosistemes empresarials, aquests països presenten un nexe comú: les empreses familiars són un actor fonamental en l’economia de tots dos i generen les tres quartes parts de l’ocupació», va afirmar el president del Cercle Empresarial Japó Espanya, Jorge Lasheras, a la taula rodona ‘L’Empresa Familiar al Japó i Espanya’, organitzada per ESADE i el Cercle Empresarial Japó Espanya. 

L’empresa familiar constitueix, doncs, un pilar de les economies dels dos països, assentat fonamentalment sobre la petita i mitjana empresa (el 99,7% del total al Japó, segons dades de l’OCDE). Però també en les grans corporacions, com poden ser Otsuka Pharmaceutical, empresa cotitzada d’origen familiar, fundada el 1921, amb una capitalització borsària de més de 22.500 milions de dòlars.

«La constància, la innovació i la capacitat d’inversió per afrontar els reptes» són les claus per arribar a la tercera generació i sobreviure-hi, tal com va assegurar José Manuel Rigueiro, director general del grup a Espanya. Aquests tres factors són bàsics per a la resiliència de qualsevol empresa, tant a Occident com al país asiàtic. 

Tot i que, si el que es busca és el secret de la longevitat Japó, és un bon lloc on buscar pistes. El 2019 allotjava 33.000 companyies amb més d’un segle d’història i avui compta amb l’empresa més antiga del món, la constructora Kongo Gumi, ara dins del conglomerat Takamatsu Construction Group, que fa més de 1.400 anys que està en funcionament. A més de constància i innovació, ¿hi ha cap altre factor a tenir en compte? 

La sostenibilitat és el primer objectiu:

Per a les empreses familiars nipones, perviure en el temps i aconseguir la continuïtat del negoci és «més important que la maximització del benefici» a curt termini, ha destacat Lasheras, i el principal repte és garantir la transmissió als descendents. 

En aquest sentit, el director general d’Otsuka Pharmaceuticals España ha comentat que la seva companyia, malgrat cotitzar al parquet de Tòquio, manté una orientació a llarg termini, per la qual cosa «no tenim la pressió dels quarters [trimestres] com a element d’estrès i de gestió determinant».

Tradició per damunt de tot:

El secret de la longevitat rau, segons l’opinió d’Ángeles Juan Verdejo, vicepresidenta del grup industrial JJuan, en la capacitat de les companyies japoneses de transmetre els seus valors de generació en generació. Es tracta d’una qüestió no només corporativa, sinó cultural i social, emmarcada en el respecte a la història i «als grans» que, segons va indicar aquesta directiva, ajuda al passar el testimoni en la gestió d’una empresa.

«Al Japó hi ha un reconeixement a l’experiència i una obediència que encara es manté en les generacions actuals. És positiu haver transmès als joves el pensament crític –cultura occidental–, però a l’hora de transmetre l’estratègia i política comuna de l’empresa, es fa més difícil», ha dit la directiva. 

Aquesta estratègia a llarg termini basada en valors i cultura es transmet a equip, fins i tot encara que sigui en un altre país: «Tot i que siguem una filial, Casio España segueix sent 100% japonesa i 100% familiar. Mai es perd l’esperit d’empresa familiar, per gaire altes que puguin ser les vendes o la facturació», va afirmar François Vilaprinyo, ‘managing director’ de Casio España.


Compromís amb l’empresa:

Un altre factor característic de la cultura empresarial japonesa és la lleialtat cap al negoci, indica María José Parada, professora titular del departament d’estratègia i direcció general d’ESADE. 

Aquest compromís el comparteixen tant els fundadors i gestors com la plantilla i porta, com en el cas d’Otsuka Pharmaceuticals, al fet que els empleats siguin el tercer principal accionista de la companyia, o al fet que Kikuo Ibe, enginyer de Casio que va inventar el rellotge G-Xoc als anys 80, hagi optat per desenvolupar tota la seva carrera en la companyia nipona malgrat l’èxit del seu disseny. 

«Al Japó l’empresa està per sobre de la família», va dir la vicepresidenta del grup JJuan, cosa que implica una reducció de la mobilitat i de la rotació. 

Rigor en allò financer:

Les empreses familiars japoneses són estrictes en l’àmbit de comptabilitat i finances, «una cosa que està lligada al desig de traspassar el llegat a la generació següent, en coherència amb els valors que se li transmet», afirma María José Parada.

Relacions personals i model jeràrquic:

Segons va explicar Fernando Calpe, ‘sales & business development manager’ de Costa Brava Mediterranean Foods, quan treballes amb empreses japoneses «arribes a tenir una relació amb el client molt pròxima, molt important, però sempre dins de relació professional». 

No obstant, s’ha de tenir en compte que el coneixement i respecte a la jerarquia és essencial i que l’espai privat està acotat. «Tenen certes normes: per exemple, hi ha coses que en la cultura occidental acceptem potser en un sopar, i allà no. Són errors que cal anar amb compte de no cometre perquè poden afectar l’entorn laboral», ha dit Calpe.



Arrelament en les seves comunitats:

La professora titular del departament d’estratègia i direcció general d’ESADE destaca la participació de les empreses en la seva societat com una de les característiques principals de les societats familiars japoneses.

Un exemple d’aquest arrelament l’ofereix Otsuka Pharmaceuticals, que «té un equip de futbol, vinyes locals, un museu de rèpliques...», afirma José Manuel Rigueiro.



Notícies relacionades

A més d’aquestes sis qualitats inherents a les empreses familiars nipones de les quals es poden extreure aprenentatges o lliçons a Europa o els Estats Units, on la mitjana de longevitat és la meitat que les japoneses, segons va recordar el president del Cercle Empresarial Japó Espanya, Jorge Lasheras, els experts van voler emfatitzar una particularitat espanyola que suposa un avantatge competitiu contra les seves homòlogues asiàtiques: la flexibilitat i agilitat a la presa de decisions.

«Una cosa que potser fem millor és la nostra capacitat o facilitat de decidir ràpid», va dir Ángeles Juan Verdejo, que va afegir que «quan s’ha d’improvisar i presentar una solució, som molt eficients».