Exporta els seus productes a més de 75 països

Istobal, l’empresa que renta els cotxes de la Xina

  • El grup valencià, un dels líders a Europa, fa cap a Àsia

Istobal, l’empresa que renta els cotxes de la Xina
5
Es llegeix en minuts

Istobal veu negoci en gairebé tot el que circula sobre rodes per les carreteres. Per això es llança al mercat de la Xina, on es mouen tants cotxes. L’empresa familiar valenciana, amb quarter general a l’Alcúdia i una de les líders a Europa en instal·lacions de túnels d’autorentat, acaba d’aterrar al país asiàtic, de 1.400 milions d’habitants i 270 milions de cotxes, i on aquest negoci és relativament nou.

El desembarcament d’Istobal a la Xina el capitaneja la consellera delegada d’Istobal, Yolanda Tomás Puchades (València, 1974), que acaba d’agafar les regnes d’aquest imperi després de la recent remodelació del consell d’administració de la mercantil fundada el 1950 per Ismael Tomás Alacreu.

La tercera generació ja dirigeix aquesta multinacional amb una desena de filials (Espanya, Portugal, Itàlia, el Regne Unit, Àustria, Suècia, Dinamarca, els Estats Units, el Brasil i la Xina) i quatre plantes de fabricació i acoblament a Europa, Amèrica i Àsia. Actualment, el 76% de la producció es dirigeix al mercat exterior. L’expansió internacional és prioritària.

Mercats clau

Així ho entén la màxima executiva de l’empresa, incorporada a la firma el 1999 en el departament d’exportació, en mercats clau per a aquest negoci com el Regne Unit, els Països Baixos i Bèlgica. Posteriorment es va involucrar en la gestió estratègica de grans comptes de petrolieres i va ocupar el càrrec de cap de vendes a Espanya.

El 2004 va ser nomenada directora d’Istobal Alemania per centrar-se en el creixement d’aquest mercat geogràfic de referència. Des del 2013 va compaginar el càrrec de consellera delegada amb Rafael Tomás, representant de l’altra branca familiar d’Istobal, que ara deixa aquest càrrec, tot i que continua vinculat a la companyia de serveis.

Yolanda Tomás és llicenciada a Econòmiques per la Universitat de València i màster en Econòmiques del University College London, al Regne Unit. Parla amb fluïdesa diversos idiomes, incloent l’anglès, l’alemany, el francès i l’italià. I sempre té les maletes preparades. Ara menys, pels temps de coronavirus.

¿Per què la Xina? Espanya, tot i que té potencial de creixement, s’ha quedat petita per al model de negoci d’Istobal. En l’exercici del 2020 va tancar amb una facturació de 130 milions d’euros, contra els 145,9 milions de l’any anterior per l’impacte del coronavirus. Les restriccions a la mobilitat han provocat aquesta caiguda de les xifra de vendes d’un 12%.

Sigui com sigui, manté l’estratègia de creixement. Grupo Istobal ocupa 642 treballadors a Espanya i 210 a l’exterior. Al mercat domèstic és líder amb 7.200 màquines instal·lades en diversos emplaçaments, sobretot a gasolineres. La seva aventura empresarial a la Xina comença amb l’adquisició d’una planta de producció ubicada a 80 quilòmetres de Xangai.

«L’empresa aterra al mercat xinès un any després d’iniciar les seves exportacions a aquest país per mantenir una relació comercial més directa amb clients i potenciar-ne el creixement en un territori en demanda creixent d’equips de rentat tecnològics per al sector de l’automoció», afirma Yolanda Tomás.

Preveu augmentar un 50% la seva facturació en aquell país de l’Orient Llunyà durant aquest any en comparació amb l’anterior, en què va arribar als 2 milions d’euros. Istobal China vol proveir d’equips de rentat tot el territori i arribar a altres països de la regió Àsia-Pacífic. Preveu implantar-se a estacions de servei i instal·lacions de rentat privades, concessionaris, tallers, companyies de transport, grans superfícies, empreses de lloguer de vehicles, de transport públic i altres entitats que gestionin flotes.

Potencial de creixement

Ja té diversos distribuïdors i pretén cobrir les principals províncies del país tant a través de contractes de distribució com amb servei directe. «La Xina representa una de les àrees amb més potencial de creixement per al grup, juntament amb el seu territori tradicional: Europa. La demanda –destaca Yolanda Tomás– ha començat a augmentar durant l’últim lustre i la Xina és un mercat amb molt potencial de creixement pels acords comercials que tenim com el de Sinopec, una de les petrolieres principals. A curt termini ens plantegem una xarxa de distribució pròpia», diu la consellera delegada d’Istobal des de la seu social de la companyia.

Estats Units Als Estats Units, un mercat molt més organitzat i consolidat que el del sud-est asiàtic, Istobal, des del 2010, compta amb una filial després de comprar ICS, que era un dels seus distribuïdors a Florida. Posteriorment va adquirir Magic Wand, de Bristol (Virginia). I una tercera a Califòrnia, al prendre el control de Pacific Pride. El 2020 va aconseguir una xifra de negoci de 9,5 milions als Estats Units, cosa que representa un 6% de la facturació global. També Polònia i Itàlia són objectius prioritaris en l’ambiciós pla d’expansió internacional del grup, que opera a 75 països.

«Tornar a nivells del 2019 és el nostre objectiu. La pandèmia restringeix i manté les incerteses, tot i que hi ha plans d’inversió associats a creixements en internacionalització als països més interessants per al nostre model, així com en innovació, laboratoris de robòtica o visió artificial», diu la CEO d’Istobal.

Descartada l’entrada de socis externs, la màxima dirigent d’Istobal garanteix que té «múscul financer robust i capacitat per créixer» sense aliances externes.

Nous temps

El món, sobre tot Europa, treu el cap a un futur amb menys automòbils. Un recent informe de l’auditora i consultora PwC preveu que a partir del 2025 el nombre de vehicles a Europa arribi als 273 milions de cotxes, contra els 269 milions del 2020. No obstant, el parc automobilístic anirà descendint a causa de la consolidació de nous models de mobilitat compartida i integrada fins a 258 milions el 2030.

Notícies relacionades

Mentrestant, el nombre de cotxes continuarà creixent a la Xina i també ho farà, tot i que a menys ritme, als Estats Units, on les fórmules shared mobility van més retardades. Això Istobal ho coneix bé. «Estem molt pendents de les tendències del sector, i tot i que circulin menys cotxes d’aquí a uns anys es compartiran més i augmentarà la circulació dels cotxes compartits, amb la qual cosa les empreses els hauran de rentar més. El nostre negoci no s’ha de ressentir amb la caiguda de les matriculacions», afirma la consellera delegada d’Istobal.

Aquesta firma innovadora també ha desenvolupat noves tecnologies per a la desinfecció interior i exterior d’automòbils, inclosos camions i autobusos, a fi de donar resposta a les noves necessitats de neteja derivades del coronavirus. I la seva diversificació no s’atura aquí: ha començat a comercialitzar ponts de rentat de contenidors per al transport marítim. Ha de pencar molt.

Temes:

Empreses