Criptodivises

¿Es podrà pagar un cafè amb bitcoins?

  • L’espanyola Criptan preveu arribar a un volum d’operacions amb monedes virtuals de 100 milions el 2021

¿Es podrà pagar un cafè amb bitcoins?

Unsplash

4
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

El cert és que, avui, ja es pot pagar un cafè amb bitcoins. Per exemple, en el Bitcoin Rock Café a Vigo. Inaugurat el 2019, va ser el primer negoci en acceptar bitcoins com a mitjà de pagament a Galícia i també la primera societat tokenitzada a Espanya. Aquest estiu obrirà el seu segon local a Madrid, posant una pica a la ciutat espanyola que aglutina el nombre més elevat d’establiments aptes per a monedes virtuals, juntament amb Barcelona.

El mapa col·laboratiu impulsat des de la web CoinMap en localitza a la capital madrilenya més de 60, incloent restaurants, comerços o allotjaments; a Barcelona i voltants en detecta una trentena. És una presència gairebé testimonial que també es reflecteix en el nombre d’operacions. Al Bitcoin Rock Café, el pagament de serveis amb cripto «ascendeix a un 1% del total dels pagaments efectuats pels nostres clients», afirmen.

No obstant, en vista de la pregunta de si arribarà un moment en què es generalitzi i els espanyols facin la compra al súper amb bitcoins, Daniel Díez, Innovation & Ventures Go-To Market Lead a Accenture i professor del Programa Especialitzat a Blockchain de l’IEB, assegura que sí. Això sí, amb calma: «No crec que a curt termini la gent els utilitzi en el seu dia a dia». En lloc d’això, augura «una adopció gradual i que serà, a mitjà-llarg termini, una opció més: tindrem els diners efectius, l’electrònic, euros digitals tokenitzats i criptos. I els podrem utilitzar tots».

Simplificar l’experiència

L’escenari que presenta aquest expert contempla que client i negoci puguin elegir. Perquè això sigui possible, s’ha de comptar amb la tecnologia, igual que per pagar amb targeta és fonamental un terminal TPV. Grans ‘exchanges’ (plataformes d’intercanvi) de criptomonedes com Bitpanda o Binance faciliten la interoperabilitat entre divises convencionals i virtuals. I Visa i PayPal han obert aquest any el meló als EUA, on permeten transaccions amb USD Coin i amb bitcoin i ethereum, respectivament, cosa que suposa un punt d’inflexió en l’abast d’usuaris, però també en el tecnològic o el reputacional. «És la clau: al final el rellevant és que ho puguis utilitzar en qualsevol lloc i que l’experiència d’usuari sigui senzilla. Aquesta era una barrera principal i s’està simplificant moltíssim», diu Díez. 

A Espanya despunten plataformes, més petites però molt actives, que estan emprenent el procés de transformació en els mitjans de pagament digitals. És el cas de Criptan, empresa valenciana fundada el 2018 per Jorge Soriano, arquitecte amb experiència en consultoria, i Jaume Sola, vinculat a l’ecosistema innovador i tecnològic. Criptan exerceix de pont entre comprador i venedor, de dues formes: amb CriptanPay, una passarel·la de pagaments que permet a comerços i empreses cobrar en criptodivises des de qualsevol lloc del món, i amb CriptanCard, «una targeta Mastercard que et permet pagar a qualsevol comerç, directament amb les teves criptomonedes», afirma Soriano, que és CEO de l’empresa. 

Amb les dues funcionalitats el que reben els comerços són euros, ja que Criptan converteix les divises virtuals en temps real, «de manera que poden acceptar criptomonedes però tenir la tranquil·litat que la volatilitat no els afecta». L’operació no té cost per al venedor, però sí que s’apliquen comissions a l’usuari: del 0,95% en el cas d’utilitzar la CriptanCard i de l’1,95% en pagaments fets a través de CriptanPay, si s’efectuen des de carteres diferents a la de Criptan. 

Immobles, cotxes i hotels

Amb un volum de transaccions que ha passat dels 480.000 euros als 10 milions en només un any (del 2019 al 2020), es pot dir que l’empresa de compravenda de divises digitals i criptobanc està creixent amb rapidesa, afavorida per l’auge del bitcoin. I tot i que segons l’opinió de Soriano l’atracció és per motius majoritàriament «especulatius», també veu moviment cap a la seva visió, en què les divises virtuals són «el futur dels diners».

Notícies relacionades

Aquesta primavera s’han implantat al portal d’inversió immobiliària Housers, en el ‘site’ de compravenda de cotxes d’ocasió Motoreto i a Mirai, motor de reserves que gestiona més de 2.000 hotels a Espanya. «La notícia ha generat un gran enrenou i molts han trucat per interessar-s’hi», diu el ‘partner’ hoteler. La implementació, en canvi, va a poc a poc: hi ha allotjaments amb l’opció disponible a la seva web i d’altres estan en procés de configuració i activació, però només suposen «el 10% del total», aclareixen fonts de Mirai. 

Accelerar l’ús de les criptos com a mitjà de pagament a Espanya dependrà que la tecnologia es faci més accessible, però també d’una «regulació clara» i que es transmetin «de forma comprensible» els seus avantatges, segons el cofundador i CEO de Criptan. Mentrestant, l’empresa aprofita el moment: en els últims mesos ha aixecat més de 500.000 euros en rondes de finançament i acaba de desembarcar a Mèxic. I per al tancament del 2021, preveu arribar a un volum de transaccions de 100 milions d’euros.

Temes:

Bitcoin