PER INFRINGIR EL CODI PENAL

Més de 80.000 conductors condemnats el 2016

El percentatge més alt és per conduir sota efectes d'alcohol o drogues

La fiscalia demana més educació viària per l'ascens d'un 16% dels joves morts

2
Es llegeix en minuts

El 2016 es van dictar a Espanya 80.831 sentències condemnatòries contra conductors per infringir el Codi Penal en matèria de seguretat viària, de les quals el 62,5% (exactament, 50.552) van correspondre al delicte de conducció sota els efectes de l’alcohol o de les drogues i el 31,7% (25.652) es van produir per manejar un vehicle sense posseir el permís de conduir per no haver-lo tingut mai, haver perdut tots els punts o per decisió judicial.

    El fiscal de sala coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, i el fiscal adscrit a aquesta sala, Mario Sanz, van oferir aquestes dades ahir en una roda de premsa a Madrid, en la qual van donar a conèixer les principals xifres del 2016 sobre les conseqüències penals que té incomplir les normes de trànsit. Vargas va assenyalar que l’any passat hi va haver 80.831 sentències condemnatòries a conductors per delictes relacionats amb la seguretat viària, és a dir, el 2,9% menys respecte a les 83.283 del 2015. La majoria de les condemnes es van donar a Catalunya (14.676), Andalusia (13.872), Madrid (10.734) i el País Valencià (10.037).

    Va destacar que una bona part de les condemnes es van deure al fet de conduir superant els límits permesos d’alcohol o sota els efectes de les drogues, exactament 50.552, el 3,8% menys que durant el 2015.

    En segon lloc es van situar les sentències condemnatòries per no tenir en vigor el carnet de conduir (25.652, una xifra molt similar a la de l’any anterior). Les condemnes als conductors van suposar el 32% de les dictades pels tribunals espanyols per tota classe de delictes i l’àmbit de les diligències urgents o judicis ràpids és on es van presentar l’any passat la majoria de les acusacions (63.844 d’un total de 79.463).

    Vargas també va advertir que el nombre de joves d’entre 15 i 24 anys morts va créixer un 16%, fins a arribar a la xifra de 198, que, va subratllar, revela la necessitat d’impulsar l’educació viària als col·legis i la seva coordinació amb les autoescoles.

Notícies relacionades

MÉS PROTECCIÓ DELS CICLISTES /Així mateix, el fiscal va fer incidència en el fet que 601 morts ho van ser per sortides de via (el 33% ) i va cridar l’atenció sobre la protecció dels ciclistes. A parer seu, hi ha alguns conductors que pensen que un ciclista «els destorba» i que «no assumeixen» que s’ha de respectar aquest col·lectiu vulnerable.

    «Quan es visualitza un ciclista hi ha un deure de reduir la velocitat», va recordar el fiscal, que també va incidir en la idea que si és necessari cal aturar-se perquè així ho estableix la llei. A més, va revelar que la fiscalia ha donat indicacions a la Direcció General de Trànsit (DGT) perquè s’investiguin els casos en què hi ha implicats ciclistes.