Anar al contingut

Televisió de pagament

Les 10 noves sèries que has de veure el 2018

Ciència-ficció ambiciosa, experiments narratius i adaptacions de 'best-sellers' de qualitat, entre el més prometedor del nou any en les plataformes digitals

Juan Manuel Freire

heridas-abiertas

periodico

Si ets un amant de les sèries, hauràs acabat l'any, segurament, amb el disc dur del descodificador tan ple com l'1 de gener del 2017. O amb les teves llistes de Netflix, HBO i/o Amazon convertides en una filera quilomètrica de títols que ara mateix no recordes per què vas afegir. O llegint els resums d''el millor de l'any' amb por que aparegui alguna cosa que no tenies controlat. 

Doncs aquí arriben les bones (o males) notícies: la teva agenda de visionats creixerà i la teva vida social decreixerà encara més durant el 2018. Segons càlculs d'estudiosos de la indústria, aquest any s'arribarà a superar fins i tot el nombre de sèries guionitzades del 2017, al voltant de 500. Netflix vol gastar 8 bilions a l'any en continguts. Apple vol reforçar l'oferta audiovisual pròpia. I Disney, després de fusionar-se amb 21st Century Fox, planeja llançar la seva pròpia plataforma, encara que això ja serà teòricament el 2019.

Tant per triar amb tan poc temps. Per alleujar el drama n'hem seleccionat deu entre les moltes sèries noves que les plataformes de pagament (les que reuneixen la majoria de millors títols i, a més, anuncien amb temps les estrenes) presentaran al llarg de l'any. Només hem vist una mica de molt poques, però són títols que tenen potencial. Toca organitzar el calendari. 

‘Electric dreams’. Dimensions desconegudes

De l'obra de Philip K. Dick en provenen arguments tan importants en l'imaginari pop col·lectiu com els de 'Blade runner', 'Desafiament total' i 'Minority report'. Channel 4 va voler suplir el buit deixat a la seva graella per 'Black mirror' (ara a Netflix) amb aquesta col·lecció de fantasies distòpiques basades en relats seus. Meravelles rebentaments com 'El abonado', 'El fabricante de capuchas', 'El planeta imposible' i set més de les seves històries salten a la pantalla amb bons directors, guionistes i actors (atenció al Timothy Spall de l'episodi inaugural). Una nova mostra del renaixement del gènere de l'antologia a la televisió. Des del 12 de gener a Amazon Prime Vídeo.


‘La peste’. No en fugiu

Després del 'thriller' nuclear 'La zona' (millor sèrie espanyola del 2017 per 'El Periódico de Catalunya') i la comèdia sobre la vergonya, però no vergonyosa, 'Vergüenza', Movistar+ presenta una altra ambiciosa aposta de producció pròpia. El director Alberto Rodríguez ('La isla mínima') i el seu coguionista habitual, Rafael Cobos, situen a la Sevilla del segle XVI una història de, segons la nota de premsa, "misticisme i caos", "traïcions i lleialtats". Enmig d'una plaga de pesta negra, un exmilitar (Pablo Molinero) evadeix la presó investigant una sèrie de crims amb tocs diabòlics. Promet ser un drama d'època gens comú: tens, brut i de llum tènue. Des del 12 de gener a Movistar+.


‘El alienista’. Caçador de ments

L'excel·lent 'Mindhunter' es va anunciar com una sèrie sobre les albors de la psicologia criminal, però 'El alienista' aborda un terreny semblant des d'un temps encara més llunyà: finals del segle XIX, quan un alienista o 'doctor de la ment' (Daniel Brühl) investiga els assassinats d'uns adolescents prostituts amb suport d'un reporter (Luke Evans) i una secretària (Dakota Fanning) aspirant a primera dona policia de Nova York. No només aquest trio central d'intèrprets inspira confiança: Cary Fukunaga ('True detective', temporada u) produeix i escriu; Jakob Verbruggen ('La caza') dirigeix capítols. Des del 22 de gener a TNT (EUA); data espanyola per confirmar.


‘Mosaic’. El joc de Soderbergh

Steven Soderbergh no podia parlar seriosament del retir. El 2017, lluny d'abaixar revolucions, va tenir temps per a (només en el terreny de la televisió) produir 'Godless', 'The girlfriend experience' i la reivindicable 'Red oaks', a més de dirigir 'Mosaic', experiment narratiu que va començar com a pel·lícula interactiva per a mòbils i es converteix finalment minisèrie en sis parts. Ara és Soderbergh, en comptes de l'usuari, qui decideix quines parts mostrar o quins punts de vista utilitzar per desembastar aquest misteri al voltant de la desaparició d'una escriptora infantil (Sharon Stone, intentant potser fer les paus amb la tele després d''Agente X'). Des del 23 de gener a HBO.


‘Counterpart’. Entre dimensions

Els nostàlgics dels universos paral·lels de 'Perdidos' i 'Fringe (Al límit)' estan d'enhorabona: 'Counterpart' insereix una trama d'espionatge a través de diferents plans d'existència, cosa que pot resultar un meravellós embolic. Un empleat tirant a gris d'una agència d'espionatge (el gran J. K. Simmons, conegut sobretot pels papers a 'Whiplash' i els 'Spider-man' de Raimi) descobreix que la seva organització amaga els secrets d'un pont a una altra dimensió. Enredat en una madeixa d'intrigues fosques, únicament podrà confiar en… la versió de si mateix que hi ha a l'altre costat. De cop, les històries de 'The americans' ens semblaran un pèl descafeïnades; massa reals. Des del gener a HBO.


‘Altered carbon’. Cyberpunk de luxe

També al voltant dels racons i misteris de la identitat gira aquesta adaptació del clàssic cyberpunk de Richard K. Morgan. D'aquí tres segles, la consciència es pot digitalitzar i passar d'un cos a un altre: la mort significa menys que abans. L'exsoldat Takeshi Kovacs (el sempre convincent Joel Kinnaman), la ment del qual va ser condemnada a segles de presó, torna a la vida i descobreix el món futur quan accepta l'oferta d'un milionari de resoldre… la mort d'aquest mateix milionari. El que és realment milionari és el disseny de producció, molt per sobre de la mitjana de la ciència-ficció serialitzada. Des del 2 de febrer a Netflix.


‘Barry’. L'altra vocació de l'assassí

El còmic Bill Hader, antic valor segur de 'Saturday night live', va deixar la tele per (en principi) fer pel·lícules, però ara torna a la (no necessàriament) petita pantalla per a aquesta prometedora comèdia. Cocreada, dirigida i protagonitzada per Hader, 'Barry' segueix les peripècies d'un assassí a sou que, durant una missió a Los Angeles, acaba descobrint la seva passió per la interpretació, en què d'altra banda no mostra un gran talent. Completen el repartiment Henry Winkler (el Fonzie de 'Días felices') com a mestre inspirador o el secundari estel·lar Stephen Root com el paio que organitza l'agenda criminal al prota. Apunta a relativa sorpresa deliciosa de l'any. A la primavera a HBO.


'The terror'. Depredador marítim

En desenvolupament des del 2013, l'esperada adaptació de la novel·la de Dan Simmons arribarà per fi aquesta primavera. Es tracta del relat ficcional de l'expedició real de l'explorador Sir John Franklin a la recerca de l'anomenat Pas del Nord-oest, el misteriós final del qual s'explica aquí per l'aparició d'una criatura sobrenatural. Produeix Ridley Scott (¿a l'Àrtic, ningú pot sentir els teus crits?) i dirigeix Edward Berger, a qui devem l'alt grau d'estilització de la meravellosa 'Deutschland 83'. La credibilitat dramàtica està assegurada, perquè el repartiment està liderat per Jared HarrisTobias Menzies i Ciáran Hinds: professionals bregats, vells llops de mar. A la primavera a AMC.


‘Castle Rock’. La febre King que no para

El 2017 va ser, entre altres coses, l'any de Stephen King: les adaptacions de la seva obra van arribar des de tots els marges. I el 2018 es mantindrà viva la flama amb 'Castle Rock', situada en el paisatge que comparteixen moltes històries de King des de finals dels 70. Els seus creadors (entre els quals figura J. J. Abrams) no han volgut avançar gaire de la trama, però al 'teaser' hi ha al·lusions suggerents a obres tan estimades com 'It' (Bill Skarsgård, l'últim Pennywise, forma part del repartiment), 'Misery', la novel·la curta que va inspirar 'Cadena perpètua'… En el repartiment també hi trobem Sissy Spacek (la Carrie original), Melanie Lynskey i André Holland: més raons per creure-hi. Estrena per determinar a Amazon Prime Vídeo.


'Heridas abiertas (Sharp objects)'. Flynn i Adams

Després de 'Perdida' i la poc vista 'Lugares oscuros', només quedava una novel·la per adaptar de Gillian Flynn: la primera, 'Heridas abiertas', en què ja mostrava el seu interès per crear personatges femenins foscos, recargolats, contradictoris. Aquí l'anti)heroïna és una periodista policial (Amy Adams, déu n'hi do) instigada a tornar al lloc on va créixer per cobrir la notícia de l'assassinat de dues noies preadolescents. Vuit episodis, ni un més, tots dirigits per Jean-Marc Vallée ('Big little lies') a partir d'un guió coescrit per la mateixa Flynn amb Marti Noxon. La torbació profunda i l'èxit de crítica i públic semblen assegurats. Estrena per determinar a HBO.

0 Comentaris
cargando