INFORME ANUAL

TV-3 i Tele 5, les més vistes del 2016

El futbol va tornar a arrasar a l'acaparar els 39 primers llocs dels programes amb més audiència de l'any

zentauroepp34081868 soccer football   atletico madrid v real madrid   uefa champ170102170542

zentauroepp34081868 soccer football atletico madrid v real madrid uefa champ170102170542 / Stefan Wermuth

2
Es llegeix en minuts
Manuel de Luna
Manuel de Luna

Periodista

ver +

Un nou augment de la inversió publicitària (més de 2.000 milions d’euros), una caiguda del consum de la televisió convencional (quatre minuts menys que el 2015), alhora que es dispara el de les televisions de pagament (ja s’acosten als sis milions d’abonats). Aquestes són els principals novetats que ha experimentat el sector audiovisual espanyol l’any 2016. Però pel que fa a les preferències del gruix de l’audiència, aquestes s’han mantingut inalterables.

Així, i segons recull un informe de Barlovento Comunicación, sobre dades de Kantar Media, Tele 5 torna a ser, per cinquè any consecutiu, la cadena més vista en el conjunt d’Espanya, i TV-3 repeteix com la preferida a Catalunya, i ja compleix set anys ininterromputs com a líder entre els teleespectadors catalans. 

Això sí, tant Tele 5 com TV-3 són líders a la baixa. Respecte al 2015, la cadena de Mediaset perd gairebé mig punt de quota, mentre que l’autonòmica catalana s’ha deixat més d’un punt (1,1), i no ha perdut el lideratge de l’any davant Tele 5 per tot just una dècima (11,4% contra 11,3%). De fet, en aquest inici de temporada, TV-3 ha quedat per darrere de Tele 5 i tan sols la debacle d’aquesta cadena privada al desembre (s’ha quedat en un 10,5%) li ha permès a l’autonòmica catalana guanyar l’últim mes del 2016 (amb un 10,8%) i assegurar-se, un any més, el lideratge.

De fet, de les grans cadenes, l’única que puja és TVE-1. La primera cadena estatal tanca el 2016 amb un 10,1%, una xifra que tampoc és per tirar coets, però que l’allunya una mica de l’any horribilis que va suposar el 2015, que va acabar amb un trist 9,8% de quota, la seva pitjor dada històrica.   

EL FUTBOL, EL REI/ Un altre dels inamovibles any rere any és el futbol com el rei absolut de la petita pantalla. I aquest 2016 el tanca avassallant: els 39 programes més vistos de l’any són retransmissions de partits. Encapçala la llista la final de la Lliga de Campions entre el Reial Madrid i l’Atlètic de Madrid, partit que van oferir conjuntament Antena 3 i TV-3 i que va reunir una mitjana (les dues televisions) de 12.565.000 espectadors. Antena 3 va aconseguir, a tot Espanya, 11.642.000 persones, mentre que TV-3 va afegir-n’hi 923.000 més.

Si només ens centrem en l’àmbit català, l’estrella de l’any també va ser el futbol: la final de la Copa del Rei entre el Sevilla i el FC Barcelona. La pròrroga d’aquest partit la va liderar TV-3 amb 1.395.000 seguidors, als quals cal sumar els 924.000 que la van seguir per Tele 5, que també emetia simultàniament el partit. En el global d’Espanya, aquesta edició de la Copa del Rei –que va guanyar el Barça– va congregar 11.750.000 teleespectadors. 

Notícies relacionades

Per trobar una emissió no esportiva entre els més programes vistos de l’any en el global d’Espanya s’ha de baixar fins al lloc 40, en què apareix la sèrie de Tele 5 El príncipe (que va reunir 5.213.000 seguidors), seguida de la comèdia La que se avecina (4.996.000 teleespectadors), també de Tele 5, i l’insubmergible Festival d’Eurovisió (4.883.000), de TVE-1.

A Catalunya, el primer programa no esportiu  apareix al lloc 11è, es tracta d’El foraster, a Castellar de n’Hug (829.000) i, a continuació, un altre insubmergible, Polònia (807.000 espectadors).