INFORME MUNDIAL

El capítol 4 marca la diferència

Un estudi de Netflix mostra que el quart episodi de les sèries és el punt d'inflexió perquè s'hi enganxin o desenganxin els teleespectadors.

mdeluna35325954 serie stranger things160922104411

mdeluna35325954 serie stranger things160922104411

3
Es llegeix en minuts

Estrenes fulgurants i finals agònics. O estrenes mediocres i finals esplèndids. La televisió està plena d'exemples de sèries que no comencen com s'acaben. Però, ¿quin és el moment en la vida d'una producció televisiva en què comença el seu declivi, o es dispara a l'alça? Doncs segons un estudi que acaba de fer públic NetflixNetflix, és el quart episodi el punt d'inflexió perquè s'hi enganxi o desenganxi l'audiència.

Amb les dades -al segon- dels seus més de 83 milions de subscriptors en prop de 190 països, l'informe que ofereix la plataforma de televisió per internet líder al món és sens dubte molt fidedigne. I complet, ja que ha analitzat els hàbits de visualització de més de 30 xous, incloent-hi títols de recent estrena com 'Stranger things' o 'Narcos' i clàssics com'Stranger things' 'Las chicas Gilmore' (això sí, només sèries de Netflix). I aquestes dades permeten situar el moment concret que fa que els usuaris passin d'un visionat casual a enganxar-se al contingut. És a dir, l'episodi que fa que més del 70% dels usuaris que veuen una sèrie acabin la temporada.

L'episodi definitiu

Sèries 

Global

Espanya

American Horror Story

4

4

Between

3

4

Club de Cuervos

4

4

Madres Forzosas

4

5

Las chicas Gilmore

7

9

Gotham

7

7

Cómo defensar a un asesino

3

3

iZombie

4

4

Jane the Virgin

7

7

Love

3

4

Making a Murderer

4

4

Marseille

3

3

Jessica Jones

4

4

Master of None

4

4

Narcos

3

3

Orphan Black

2

3

Prison Break

3

4

Scream

3

3

Stranger Things

2

2

Teen Wolf

3

5

The 100

2

3

The Fall

2

3

The Get Down

2

2

The Last Kingdom

2

2

The Ranch

3

4

Una de les dades més interessants que ha descobert Netflix és que tots som bastant iguals: el comportament dels teleespectadors (i el seu salt a la categoria de 'fans') és  universal. "Tant si viuen a l'Argentina com si viuen al Japó, els subscriptors s'enganxen, en general, en el mateix moment i s'identifiquen amb arguments semblants", afirma l'empresa nord-americana.

Així, el quart episodi és el definitiu per a la majoria de les sèries, també a Espanya, però hi ha excepcions. Per exemple, 'Stranger things', on la misteriosa desaparició d'un personatge secundari (Barb) en l'episodi 2 va ser el moment que va fer que els espectadors, d'Espanya i de tot el món, volguessin veure més aquesta sèrie de ciència-ficció ambientada als anys 80. Una altra excepció és 'Narcos': el punt d'inflexió va arribar en l'episodi 3: les fatals conseqüències per al gat de Murphy, i per a aquells que van gosar ficar-se amb la carrera política de Pablo Escobar, va ser el que va enganxar tothom.

L'estudi també revela l'interès dels usuaris de Netflix a tot el món pels amors juvenils i els drames familiars, així com també es deixen seduir per les històries de misteri, suspens o crims

A Espanya, la por al desconegut té molts seguidors (tal com demostra l'interès per 'Stranger things', 'American horror story: La casa del crimen') i també les trames de corrupció política ('Narcos' i 'Marseille').

En relació amb altres països, els espanyols es van enganxar abans a 'Daredevil' (episodi 4) i una mica més tard a sèries com 'Las chicas Gilmore' (episodi 9), 'Madres forzosas' (episodi 5) o 'Hijos de la anarquía' (episodi 4).

“Sempre hem sabut que les grans històries són universals. Internet ens permet compartir aquestes històries amb un públic global, i el que veiem en les dades és que els nostres subscriptors tenen formes molt semblants de veure continguts i reaccionar davant ells”, assegura Cindy Holland, vicepresidenta de Continguts Originals de Netflix. “Amb aquest estudi en què analitzem què és el que ens enganxa, hem vist que a tot el món hi ha afició per continguts originals i exclusius. I per això ens encanta oferir aquesta varietat d'històries als nostres subscriptors, des de drames polítics francesos fins a sèries musicals del Bronx”.

Més de 30 sèries en 35 països

Primer es van detectar els episodis que enganxen a cada país i posteriorment es va calcular la mitjana per localitzar l'episodi d'inflexió a nivell mundial. Des de Netflix remarquen que aquest capítol "no té relació amb els totals de visualitzacions, ni amb l'índex d'abandonament de la sèrie".