CONCENTRACIÓ A LA TELE DE PAGAMENT

Canal+ ja és de Telefónica

Competència aprova la compra, però l'operadora cedirà continguts

2
Es llegeix en minuts
J. C. ROSADO / M. DE LUNA / MADRID / BARCELONA

Després de 10 mesos d'anàlisi, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va aprovar ahir, finalment, la compra de Canal+ per Telefónica, però amb una sèrie de condicions restrictives per a l'operadora. La principal és que Telefónica està obligada a obrir a la competència els seus anomenats canals premium (estrenes en exclusiva o cites com el futbol, la F-1 o el Mundial de Motos), per evitar abusos i monopolis. Els competidors podran accedir a un màxim del 50% d'aquests cotitzats canals que integren l'oferta majorista de l'operadora.

Des que es va iniciar aquest procés (juny del 2014), la CNMC ha anat posant condicions a Telefónica per donar-hi el seu vistiplau. Després de presentar tres propostes que no van convèncer l'òrgan supervisor, l'operadora va redactar la quarta versió definitiva, «que la CNMC ha considerat adequada per autoritzar la concentració», segons el comunicat de la comissió. L'operació aprovada consisteix en l'adquisició per Telefónica del control exclusiu de C+ mitjançant la compra del 56% del capital en mans de Prisa (pel qual hauria pagat uns 750 milions d'euros), que se sumaria al 44% que ja controlava l'operadora.

Els compromisos, que tindran una vigència de cinc anys, es divideixen en tres grans blocs. El més important es refereix a l'obligació de Telefónica de posar a disposició d'altres operadors de tele de pagament una oferta majorista de canals premium: els que comptin amb continguts d'estrena en exclusiva de les distribuïdores multinacionals (majors) i/o esdeveniments esportius. Cada operador de tele de pagament podrà accedir a un màxim del 50% dels canals que integren l'oferta majorista i tenen llibertat d'escollir com componen la seva elecció dins d'aquesta. «Els preus de l'oferta majorista asseguraran la replicabilitat de l'oferta minorista de Telefónica i previndran situacions d'estrenyiment de marges», explica la CNMC en el seu comunicat. A més, l'explotació en exclusiva dels continguts que adquireixi Telefónica queda limitada a dos anys i a determinats tipus de finestres.

En un altre bloc, l'empresa que presideix César Alierta es compromet a no destorbar la mobilitat dels seus clients actuals i futurs de TV de pagament amb l'establiment de limitacions a les polítiques de permanència i retenció de clients.

Notícies relacionades

Prisa va expressar ahir en una nota la seva «valoració positiva» de la decisió perquè li permetrà «centrar-se en el negoci de l'educació i la informació». Però rivals de Telefónica, com Orange i Vodafone, van considerar «molt millorables» les limitacions de la CNMV. Les dues operadores demanaven l'obertura al mercat majorista del 100% dels continguts premium, encara que podrien admetre una reducció de fins al 75%.

S'ha de tenir en compte que, després de la integració de C+ (1,69 milions d'abonats) i Movistar TV (1,88 milions), Telefónica acapararà de la TV de pagament més del 85% de la quota de mercat per ingressos, i del 70% per nombre de clients, segons ha dit Jaume Roures, directiu de Mediapro. També cal tenir en compte que aquesta fusió encara l'ha d'aprovar Brussel·les, que podria ser més restrictiva que la CNMC.