Secció recomanada per

MWC 2016

Hyperloop: El transport del futur

La companyia Hyperloop dissenya un sistema de transport terrestre basat en càpsules que aniran a 1.200 quilòmetres per hora

La firma estrenarà la primera ruta el 2018 entre San Francisco i Los Angeles

lpedragosa32905080 barcelona 23 02 2016 mobile world congress 4fny en160225211920

lpedragosa32905080 barcelona 23 02 2016 mobile world congress 4fny en160225211920 / Albert Bertran

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Si hi ha un projecte en el món del transport que crida l'atenció és el de Hyperloop. Es tracta d'una barreja entre tren bala, avió i taula d'hoquei sobre aire que transportarà persones a una velocitat de 1.200 quilòmetres per hora. És el transport del futur, i per més que soni a ciència-ficció, està planejat que es posi en marxa el 2018. El conseller delegat de la companyia, Dirk Ahlborn, ha estat aquesta setmana a Barcelona en el 4YFN4YFN.

“Hyperloop és molt més que un mitjà de transport. Treballem per solucionar el transport públic”, assegura Ahlborn a EL PERIÓDICO. Ideat per Elon Musk, conseller delegat de Tesla, Hyperloop és un mitjà de transport basat en càpsules (que transportaran les persones) que viatjaran a través de tubs amb menys pressió de l'aire (al final del recorregut s'hauran de repressuritzar). “És molt semblant a un avió, la tecnologia ja existeix. ¿Com pot viatjar a 1.200 quilòmetres per hora? L'avió va a 900 km/h, i ho aconsegueix perquè està a molta altitud, on hi ha menys resistència a l'aire. Nosaltres dins del tub crearem aquest entorn”, assenyala.

Les càpsules seran similars als vagons d'un tren o un avió, i hi haurà diferents configuracions. Els tubs es construiran sobre terra, i estaran totalment recoberts de panells solars. “La part més important de la tecnologia és que produirem més energia de la que farem servir. Només amb els panells tindrem més energia de la que gastarem. A més, aprofitarem el vent, l'energia cinètica... El cost d'utilització i manteniment serà molt baix, al contrari del que passa en el tren”, destaca. “És un mix de com es pot viatjar més ràpid, de manera més sostenible, però també guanyar diners”, afegeix.

La companyia ja prepara el que serà el primer circuit de Hyperloop del món a  Quay Valley, Califòrnia, on instal·larà vuit quilòmetres de recorregut per provar la tecnologia i sobretot “l'embarcament”. Començaran a construir-lo al juny i juliol, i servirà de proves per a la gran estrena de la firma: la ruta San Francisco-Los Angeles (600 quilòmetres). “Entrarà en funcionament el 2018 o 2019”, afegeix Ahlborn. “Hi ha molt d'interès pel projecte, més de 20 ciutats de tot el món s'hi han interessat. Tancarem diversos projectes els pròxims dos mesos”.

Notícies relacionades

¿És 100% segur? “¿Què és 100% segur? El que sí que sabem és que és 10 vegades més segur que un avió”, replica el directiu, que afegeix que tot estarà controlat per ordinadors (amb supervisió humana).

“El món canviarà. Podràs viure a 100 quilòmetres de Barcelona i anar al centre en 10 minuts. El canvi més gran serà en els vols de curta distància, una mica com ha passat amb l'AVE, que s'ha menjat terreny a l'avió. Només que en comptes de dues hores i mitja, nosaltres uniríem Madrid amb Barcelona en mitja hora. El preu del bitllet previst és de menys de 30 euros per a 600 quilòmetres de viatge.