CAMPANYA DIRIGIDA Als JOVES

Andalusia posa en marxa una campanya que compara els assetjadors amb animals

La campanya #noseasanimal retrata piropejadors, badocs i paparres

Campanya #noseasanimal de la Junta dAndalusia contra lassetjament masclista al carrer. / JUNTA D'ANDALUSIA

3
Es llegeix en minuts
Julia Camacho

Els agressors masclistes als quals han de fer front les dones enmig del carrer poden ser de diversos tipus. Hi ha el paparra, que “se t'enganxa sempre que pot”; també el porc, que “et diu barbaritats”; el voltor, sempre a l'aguait, o el pollastre, que “deixa anar ‘piropos’ però a metres de distància”. Uns comportaments més propis d'animals que de persones i que des de la Junta d'Andalusia han volgut evidenciar amb #Noseasanimal, una campanya de conscienciació per prevenir l'assetjament al carrer dirigit als més joves.

A través de fotos i vídeos, la campanya presenta el variat catàleg zoològic a què ha d'enfrontar-se cada dia una dona pel simple fet de ser-ho. Tant hi fa que sigui al supermercat, en un autobús o al llarg d'un carrer, perquè és una violència de gènere “socialment acceptada”, fruit d'un sistema patriarcal que normalitza el paper de les dones com a objectes sexuals. Una imatge que es difon des de la publicitat, l'art, la música o fins i tot els mitjans de comunicació, i que presenta les fèmines davant els homes com un objecte a posseir, com va explicar la directora de l'Institut Andalús de la Dona (IAM) Elena Ruiz. Aquesta actitud en alguns contextos acaba derivant en agressions o abusos sexuals, per això tant als cartells com als espots es demana ajuda perquè “aquesta fauna s'extingeixi”.

Segons les dades del IAM, el 2017 la xifra de dones víctimes d'agressions o abusos sexuals ateses a Andalusia va augmentar gairebé un 10% respecte a l'any anterior. No obstant, molts homes no s'adonen que el que ells creuen un piropo llançat al carrer, un comentari en ocasions disfressat d'humor i galanteria, és una forma més de “vulnerar la integritat, dignitat i llibertat de les dones”.

“Es tracta de comentaris sexuals, explícits o implícits, que els homes fan quotidianament a les dones al carrer, sense tenir a veure la violència”, i que afavoreixen la vulnerabilitat de les dones, va destacar el director de l'Institut Andalús de la Joventut (IAJ) Francisco Pizarro, que va subratllar que és la pràctica “masclista i sexual més comunament acceptada”. Pot ser un piropo, que cosifica la dona, o anar més enllà i arribar a fregaments als transports públics o fins i tot la realització de fotos.

Notícies relacionades

La campanya s'ha presentat al marc del Carnaval de Cadis, per recordar que “cap context festiu és excusa per atemptar contra la indemnitat sexual de les dones”. Sinó al contrari, és fins i tot en caps de setmana i dies festius quan es concentra més agressions i abusos al voltant de les festes locals. “Hem d'acceptar que això és un problema que cal aturar d'arrel. Que no continuï passa per la coeducació, la sensibilització i conscienciació de la població més jove”, va apuntar la responsable del IAM, que va abundar que per acabar amb les agressions i els abusos sexuals és necessari passar a l'acció, ja des del col·legi, promovent el respecte i rebutjant aquelles actituds masclistes que perpetuïn el rol de la dona com a objecte sexual.

En aquest sentit, la responsable del IAM va desgranar que des de 2002, el Servei d'Informació Jurídica, Assistència Legal i Atenció Psicològica ha assistit 4.420 dones víctimes de violència sexual, una xifra que va considerar “un reflex esgarrifós d'un problema social de tolerància i permissivitat davant un dels pitjors delictes contra les persones”. Per millorar aquesta ajuda a les dones víctimes d'agressions o abusos sexuals, el telèfon d'Informació a la Dona de la Junta (900 200 999) oferirà des d'ara atenció psicològica immediata i urgent per atendre aquestes primeres necessitats de les víctimes, que fins ara eren desviades al servei d'informació.